Ovoce: různého druhu mělo značný význam pro výživu i náboženský život Izraelců v Palestině. Proto po dobývání země platil zákon, že při obléhání města nesměly být zničeny ovocné stromy [
Deut 20:19]. Porazit ovocné stromy při nájezdu na nepřátele mimo oblast, obsazenou Izraelci, znamenalo odnětí nejpřístupnějšího prostředku výživy a tudíž naprosté zničení protivníka [
2Kgs 3:19 ,
2Kgs 3:25]. Jak záleželo Izraelcům na každém ovocném stromu, vysvítá i z podobenství Ježíšova [
Luke 13:6 -
Luke 13:9;
John 15:2] a zvláště z rabínské literatury. Mezi palestinským ovocem vypočítává
Deut 8:8 víno, fíky, zrnatá jablka a olivu,
Joel 1:12 přidává palmu a jabloň [tappúach], rabínská literatura rozšiřuje seznam ovoce, z něhož měly být odváděny desátky, o datle, broskve, ořechy, *mandle [
Gen 43:11;
Num 17:8;
Eccl 12:5;
Jer 1:11], svatojanský chléb [
Luke 15:16], hrušky, kdouli a mišpuli. O. mladých stromků bylo po tři první léta pokládáno za nečisté [»neobřezané«
Lev 19:23]. Proto bylo ulamováno. O. čtvrtého roku bylo zasvěceno Hospodinu [a kněžím
Lev 18:13] a teprve o. pátého roku smělo být požíváno [
Lev 19:23 -
Lev 19:25 sr.
Deut 20:6].
Vinné hrozny byly většinou zpracovány na hroznovou šťávu [
Gen 40:11] nebo víno, ale byly také osvěžující pochoutkou, tvořící část obchodu [sr.
Deut 23:24;
Neh 13:15], avšak také potravou chudých a příchozích [
Lev 19:10]. Jen Nazareové se měli zdržovat jak vína, tak šťávy z hroznů [
Num 6:2nn] a dokonce i hrozinek [»suché hrozny«
Num 6:3;
2Sam 16:1; »sušené hrozny
1Chr 12:40; sr.
1Sam 25:18 ;
1Sam 30:12]. Sušené hrozny byly také dávány do koláčů z mouky, oleje a medu [)ašíšá, které Kral. překládají jednou kádě
Hos 3:1; dvakrát lahvice
2Sam 6:19;
1Chr 16:3; jednou *flaše
Song 2:5 a. jednou grunt
Isa 16:7].
*Fík patřil také k nejužívanější stravě starých Izraelců už od dob egyptských [
Num 20:5] pro svou výživnost a sladkost [
Judg 9:11]. Byl prodáván na trzích [
Neh 13:15] v Jerusalemě a v podobě lisovaných hrud uchováván [1S-25,18; 30,12]. Snad patřily k denní potravě vojáků [sr.
1Chr 12:38nn]. Byly rozeznávány rané [
Hos 9:10;
Isa 28:4;
Jer 24:2] a letní fíky. O užívání fíků v lékařství viz
Isa 38:21;
2Kgs 20:7.
Také *olivy byly požívány, ač o tom není zmínky ve SZ, který připomíná jen olivový olej [
Deut 8:8] jako produkt olivek, jež byly otrhávány rukou nebo střásány [
Deut 24:20] anebo pozorně otloukány dlouhou tyčí, aby strom nebyl poškozen.
Ve
2Chr 31:5 se mluví o o. palmovém. Myslí se tu na *datle, které podnes někdy po celé týdny spolu s mlékem tvoří jedinou potravu arabských beduinů. Jsou sušeny a lisovány v jakési koláče.
Zrnatá *jablka, jež znali Izraelci už z Egypta [
Num 20:5], byla požívána čerstvá nebo sušená. Byl z nich vyráběn sladký mošt [
Song 8:2] Mnohem obecnější byla v Palestině *»jabloň« [tappúach], snad širší pojem pro jabloň, kdouli, jablko granátové a p. Jde o sladké o. [
Song 2:3], příjemné vůně [
Song 7:8] a osvěžujícího účinku [
Song 2:5]. Jablečná šťáva byla velmi oblíbena na východě.
Hebr. p'erí, které Kral. překládají obyčejně o. [
Num 13:27;
Deut 1:25;
Ezek 36:8], překládají jinde úrody [
Deut 11:17; sr.
Mark 4:29], kde nejde o o. určitého druhu, nebo užitek [
Ps 107:37;
Pro 8:19;
Isa 37:31; sr.
Matt 13:8 ,
Matt 13:26 ;
Matt 21:41], nebo plod [
Gen 30:2;
Ps 127:3 ;
Ps 132:11], kde jde o dítě [sr.
Luke 1:42;
Acts 2:30]. V přeneseném slova smyslu se mluví o o-i jako o výsledku, výtěžku, zisku [o. rukou
Pro 31:31; o. úst
Pro 12:14; o. spravedlnosti
Amos 6:12], následku [
Pro 1:31;
Hos 10:13;
Jer 17:10;
Ps 104:13]. Činy člověka jsou i v NZ nazývány jeho o-em, jež prozrazuje vnitřní jeho jakost [
Matt 7:16n]. Bůh soudí podle tohoto ovoce [
Matt 3:10 ;
Matt 7:19;
Luke 13:6] nebo užitků [
Matt 21:41]. I pokání musí být patrné na jeho o-i [
Matt 3:8]. Bůh od těch, kteří byli vsazeni do jeho vinice [království], očekává o. [
Matt 41:43;
Col 1:10;
Rom 7:4n].
Vnitřní síla, která v křesťanu vede k plodnému životu, je podle Jana obecenství s Kristem [
John 15:2nn], podle Pavla Duch svatý [
Gal 5:22;
Eph 5:9], jenž vyvolává lásku, radost, pokoj, tichost, dobrotivost, dobrotu, věrnost, krotkost, střídmost, spravedlnost, pravdu [viz jednotlivá hesla v tomto slovníku]. V
Col 1:6 je to evangelium, jež nese o. Toto o. Ducha [*užitek] vede k posvěcení života [
Rom 6:22], zatím co »užitek« [= ovoce] hříchu byla smrt [
Rom 6:20n]. Někdy i Boží kázeň [trestání] vyvolává o., jež záleží ve spravedlnosti [
Heb 12:5 -
Heb 12:11] právě tak, jako to činí moudrost shůry [
Jas 3:17n], jež dává sklízeti pokoj.