Smrt: Hebr. výraz mávet a řecký thanatos obvykle označují konec pozemského života, fysickou smrt, ať násilnou [
Lev 20:11;
Num 35:30;
1Sam 26:16 aj.], ať přirozenou, tj. pozorovatelný rozklad všeho živoucího, ať už jde o člověka [
Gen 35:18;
1Kgs 2:1;
Ps 18:5 ;
Ps 55:5 aj.] nebo zvíře nebo rostlinstvo. Ale v bibli dostává s. tak jako jiné výrazy zvláštního teologického zabarvení.
SZ především zdůrazňuje smrtelnost, pomíjitelnost člověka [
2Sam 14:14;
Job 28:4 ,
Job 28:13;
Ps 9:21;
Isa 51:12]. Člověk byl sice stvořen k *obrazu Božímu a Bůh jej »navštěvuje« [
Ps 8:5], zná se k němu, ale člověk se liší od Boha tím, že sdílí se zvířaty pomíjitelnost [
Ps 49:8nn ;
Ps 89:49 ;
Ps 144:3n].
Gen 2:17 je možno chápati tak, že člověk i před pádem měl povědomost o nutnosti s-i a že hrozba spočívala v bezprostřední smrti po činu [»v kterýkoli bys den z něho jedl, s-í umřeš«]. Přelud o přirozené nebo vrozené nesmrtelnosti je biblí pokládán za ďábelskou lež [
Gen 3:4].
Izraelci tak jako jiní orientálci neviděli ve s-i naprostý zánik existence. »Být připojen k lidu svému« [
Gen 25:8 ;
Gen 35:29 ;
Gen 49:29 ,
Gen 49:33;
Num 20:24 ,
Num 20:26;
Deut 32:50] znamenalo odejít tam, kde žijí zemřelí, tj. do šeolu [*Peklo]. Podle jednoho názoru, běžného i mezi Izraelci, tito zemřelí jsou nazýváni jide‘ónî [= vědoucí; Kral. »duch věští«;
Lev 20:27], s nimiž se podle domnění stýkali věštci [hebr. také jide‘ónî;
Lev 19:31] a hadači [
1Sam 28:3]. U
Isa 8:19 a 19,3 [sr.
Isa 29:4] nejde ve skutečnosti o hadače a věštce, nýbrž o duchy zemřelých, kteří »šepcí a šveholí« a jsou dotazováni na osudy živých. Živé vylíčení tohoto názoru máme v 1S 28 [čarodějnice v Endor].
Isa 14:9n popisuje vzrušení v pekle nad příchodem babylonského krále.
1Sam 28:13 označuje mrtvé jako »bohy« [’elóhîm]. Podle druhého názoru mrtví vedou jen jakýsi položivot v polospánku, zapomenutí a v mlčení [
Ps 88:11nn ;
Ps 94:17 ;
Ps 115:17]. Není divu, že dotazování mrtvých bylo přísně zakázáno, protože narušovalo výhradnost důvěry v Boha [
Exod 22:18;
Lev 19:31 ;
Lev 20:6 ,
Lev 20:27;
Deut 18:10;
1Chr 10:13]. Na rozdíl od tohoto položivota je přítomný svět označován jako »země živých « [
Ps 27:13 ;
Ps 116:9 aj. To, čeho se věřící Izraelec hrozil, nebyl zánik, ale to, že v místě, kde živoří mrtví, nebude možný styk s Bohem [sr.
Isa 38:9nn ,
Isa 38:18n]. Jen lidé v hrozném utrpení touží po s-i, protože se jim zdá šeól oblastí naprostého klidu [
Job 3:17nn;
Eccl 9:10]. Ale už u Joba pronikají jiné názory [
Job 19:25nn a snad i
Ps 16:10, kde »nenecháš duše mé« = = neopustíš duše mé], jež vyvrcholily u proroků, kteří zdůrazňovali vztah smlouvy mezi Bohem a jeho lidem [Jr 31; sr. Ez 18] a vzhledem k hrozícímu zániku izraelské pospolitosti na půdě zaslíbené země vyzdvihovali význam jednotlivce.
Poněvadž hřích tak jako s. vytvářely překážku pro obecenství s Bohem, dostalo biblické pojetí s-i zvláštní zabarvení. S. a hřích, s. a nenávist vůči Bohu byly viděny v úzkém vztahu [
Pro 8:36]. Nejjasněji je tento vztah vyjádřen ve vypravování o *pádu člověka [
Gen 3:19: »Prach jsi a v prach se navrátíš«;
Ezek 18:20 ,
Ezek 18:24], S. není ve sz pojetí něčím »přirozeným«, nýbrž nepřirozeným, ač SZ nezná tohoto výrazu. S. je zlo [
Deut 30:15], zlořečenství [
Deut 30:19], hořkost [
1Sam 15:32;
Eccl 7:26], hrůza [
Ps 55:5, Kral. »strachové«], doprovázená bolestí a úzkostmi [
Ps 116:3], tmou a stínem [
Ps 107:10] s. má svá osidla [
2Sam 22:6;
Ps 18:6;
Pro 13:14 ;
Pro 14:27]. Mezi životem a s-í je sotva kročej [
1Sam 20:3]. S. je personifikována jako nenasytná bytost, jež musí ustavičně požírat své oběti [Áb 2,5], S. je zkrátka něco cizího podstatě Boží a v pojetí proroků nebyla v původním stvořitelském plánu Božím a dostavila se jako Boží soud, ačkoli Bůh nemá zaslíbení ve s-i hříšníka [
Ezek 18:23 ,
Ezek 18:32 ;
Ezek 33:8]. Bible však nespekuluje o tom, jak se smrt [nebo zlo], »ten poslední nepřítel [sr.
1Cor 15:26] dostal do světa stvořeného Bohem. Zato však se čím dále tím více ozývá naděje, že Bůh má možnost vyzdvihnouti z bran smrti [
Ps 9:14], vyprostit od s-i duše [
Ps 33:19], vytrhnout ze s-i [
Ps 56:14 ;
Ps 116:8], vyvést z ní [
Ps 68:21]. Bible je přesvědčena, že spravedlnost vytrhuje od smrti [
Pro 10:2 ;
Pro 11:4 ,
Pro 11:19 ;
Pro 12:28; sr. 13,14; 14,27.32] a s. spravedlivého se podstatně liší od s-i hříšníkovy [sr.
Num 23:10]. Proroci očekávají dobu, kdy Bůh vítězně sehltí s. [
Isa 25:8] a svůj lid vykoupí od s-i [
Hos 13:14]. N.
SZ sice nikde nehovoří výslovně o smrti *věčné na rozdíl od časné, ale dobře tuto představu zná a vážně s ní počítá. Vyjděme ze slov žalmistových: »Chtěl jsem to rozumem vystihnouti, ale vidělo mi se pracno« [
Ps 73:16]. Lidský rozum nemůže překonati meze stvořeného světa. Bude tedy vidět rození a umírání jako přírodní zákon, v podstatě nezávislý na mravních nebo náboženských hodnotách. »Až jsem vsel do svatyní Boha silného, [tu] jsem srozuměl poslední věci jejich« [v. 17], zrakem víry poznal, že tělesná smrt není věčným zánikem a že časný prospěch není záchranou před věčným zahynutím. Odtud také teprve porozumíme slovům svůdcovým v ráji: »Nikoli nezemřete smrtí!« [
Gen 3:4]. Adam s Evou opravdu nezemřeli na místě. A přece právem dovozuje Pavel, že »odplata za hřích [jest] smrt« [
Rom 6:23], neboť platí Hospodinovo: »smrtí umřeš« [
Gen 2:17]. Had poukázal na to časné a tím oklamal člověka a odvedl jej od slov Stvořitelových, která ukazují za tento svět smysly postižitelný. Odloučení od Hospodina znamená ztrátu spojení s kmenem, ze kterého větve berou mízu. Odříznutá větev může i rozkvést, ale květy nedozrají v plody. Hříchem přišel člověk právě o ten život, který je z Boha a tedy nepodléhá časným změnám. Ani tělesná smrt na něm nic nezmění. Ta je prostě přírodním zákonem, jemuž podléhá všechno stvoření. Věčná smrt naproti tomu může stihnout jen člověka – ostatní tvorstvo není předmětem zaslíbení o životě věčném – a to jako trest za svévolné odloučení od Hospodina. Proto např. trpící Job odmítá návrh své bláznivé ženy [*Blázen 3.], aby zlořečil Hospodinu [
Job 2:9n], protože věřil, že jeho Stvořitel je Pánem i smrti [sr.
Job 19:25]. Tuto jistotu vyjadřuje i víra starých Izraelců, že po smrti [tělesné] budou připojeni ke svému lidu [např.
Gen 25:8] či ke svým otcům [
Judg 2:10]. Zůstane-li však v obecenství s nimi, zůstává i v ruce Hospodina, Boha, který s tímto lidem uzavřel nezrušitelnou smlouvu. SZ tu jasně ukazuje k NZ. B.
Také NZ vidí příčinnou souvislost mezi s-í a hříchem [
Rom 6:23 »odplata za hřích je s.«, sr.
Rom 1:32 ;
Rom 5:12 ,
Rom 5:17 ,
Rom 5:21 ;
Rom 6:16 ;
Rom 7:13;
Jas 5:20]. »Osten s-i jest hřích« [
1Cor 15:56], tj. skutečnost, že s. souvisí se vzpourou proti Bohu a odloučením od něho, dodává s-i hrůzu. S. je vládnoucí mocí ve světě [
Rom 8:2;
Heb 9:27], takže i *přisluhování mojžíšskému Zákonu je přisluhováním s-i [
2Cor 3:7; sr.
Rom 7:5]. Při tom nutno míti na paměti, že s. v NZ většinou neznamená jen konec pozemského života, nýbrž stav člověka propadlého Božímu soudu [
Matt 4:16;
Luke 1:79;
John 5:24; 1
John 3:14;
Rom 8:6], takže s. a soud Boží, Boží odsouzení mohou být souznačné pojmy [
John 5:51n;
Rom 5:12 ,
Rom 5:14 ,
Rom 5:17 ,
Rom 5:21 ;
Rom 6:21;
2Cor 2:16 ;
2Cor 3:7 ;
2Cor 7:10;
2Tim 1:10;
Jas 1:15; 1
John 5:16n »hřích k s-i«, tj. hřích, jímž člověk propadá Božímu odsouzení, sr.
Rom 6:16; »tělo s-i«, tj. tělo, propadlé Božímu odsouzení,
Rom 7:24]. V tom smyslu lidé, kteří jsou ve hříchu, jsou mrtvi už za svého pozemského života [
John 8:21 ,
John 8:24;
Eph 2:1 ,
Eph 2:5, sr. 5,14;
Col 2:13;
Rev 3:1 a snad
Luke 9:60, sr.
1Tim 5:6;
Jas 1:15;
Jude 1:12]; nemají života v sobě zůstávajícího. Snad by se tu mohlo mluvit o duchovní s-i [sr.
John 11:25n]. Zvláště u Jana s. neznamená po pravidle fysickou s., nýbrž následky hříchu a odcizenosti od Boha, opak »života«, »věčného života« [
John 11:25n ;
John 5:24n ;
John 6:50 ;
John 8:24; sr.
Rom 6:23; 1
John 3:14].
Ovšem s. Ježíše Krista způsobila převrat v nazírání na s. u nz věřících. Ježíš sice už za svého pozemského života křísil mrtvé [
Mark 5:35nn;
Luke 7:11nn;
John 11:4 ,
John 11:40] a tak v předjímce odkazoval na konečné uskutečnění spásy; sliboval také některým, že neokusí s-i, dokud neuzří království Boží přicházející v moci [
Mark 9:1;
John 8:51n], a věřící ujišťoval, že neumřou na věky [
John 11:25n], ale teprve jeho s-í a zmrtvýchvstáním byl zahlazen nejen hřích, ale i »ten, kterýž má moc nad s-í, tj. ďábel«. Tím byli osvobozeni ti, »kteří jsou strachem před s-í po celý život zotročení« [
Heb 2:14n v překladu Žilkově. Sr.
1Cor 15:55nn;
2Tim 1:10]. Věřící v Krista byli jeho s-í zbaveni odsouzení Božího [Kral. »potupení«,
Rom 8:1n; sr. 5,12nn; 6,23]. NZ žije tímto novým a svrchovaným okoušením vítězství nad smrtí. Stará zkušenost, že »v Adamovi všichni umírají«, je nahrazena novou: »Tak i skrze Krista všichni obživeni budou« [
1Cor 15:22]. Jako kraloval hřích k s-i, tak milost, dobytá poslušnou s-í Kristovou na kříži, kraluje k životu věčnému [
Rom 5:12 -
Rom 5:21]. Věřící byl křtem uveden do Kristovy s-i [sr.
Mark 10:38n;
Luke 12:50], stal se účastníkem jeho s-i, ale právě tak se stává účastníkem jeho vzkříšení, což se jeví novotou života, neotročícího hříchu [
Rom 6:1nn;
Col 2:12;
1Pet 2:24], už na této zemi, jednou však i vzkříšením z mrtvých. Ježíšova s. je vyvedením nového Izraele z Egypta, domu otroctví. Je Pavlem přirovnávána průchodu Rudým mořem, jenž je mu obrazem křtu. Je příznačné, že Mojžíš a Eliáš, kteří se zjevili Ježíšovi na hoře proměnění, mluví [v řeckém textu] o jeho exodu [
Luke 9:31], jako by navazovali na exodus z Egypta. Ti, kteří byli pokřtěni v Krista v jeho s-i, mají vlastně už s. za sebou, ačkoli fysická s. je dosud před nimi. Ale tato fysická s. je pro věřící už jen spánkem, z něhož budou probuzeni [
1Thess 4:13 -
1Thess 4:18, sr.
Mark 5:39;
John 11:11 -
John 11:13;
Ps 13:4] při druhém příchodu Kristově. Pak ovšem bude zahlazen i »nejposlednější nepřítel, s. [
1Cor 15:26;
Rev 21:4], a tím bude dokončeno dílo spásy.
Sluší ještě poznamenat, že NZ mluví sice o věčném životě, o věčném ohni [
Matt 18:8], o věčném trápení [
Matt 25:46], nikde však o věčné s-i jako o naprostém zániku života, leda by výraz »druhá s.« [
Rev 2:11 ;
Rev 20:6 ,
Rev 20:14 ;
Rev 21:8], o níž mnoho mluví rabínská literatura, ukazoval tímto směrem. Jde o ty, kteří nejsou zapsáni v knize života a po všeobecném vzkříšení propadnou druhé s-i [
Rev 20:12 -
Rev 20:15]. Ale tento výraz lze vykládat také jako druhé, a to konečné odsouzení, jež bude vyneseno při druhém *vzkříšení [sr.
Rev 20:13]. Ale věřící, vítězové, nemusejí se tohoto druhého odsouzení bát [»Vítězi nebude ublíženo druhou s-í«,
Rev 2:11 v překladu Žilkově].
Výrazy »hněvati se až na s.« [
Jonah 4:9], »býti smutný až k s-i« [
Matt 26:38;
Mark 14:34], »roznemoci se až k s-i« [
2Kgs 20:1] = na nejvyšší míru.
*Nebe. *Nesmrtelnost. *Peklo. *Spáti. *Zemříti.