Český studijní překladPřísloví - 18. kapitola

1 Kdo se odděluje,t1 hledá vlastní touhy,a (rozzuřít2 se proti každé obezřetnosti.)t3 t1 n.: + od druhých/ izoluje; Gn 13:11 t2 n.: vybuchne; Př 17:14; Př 20:3 t3 n.: naštve ho jakákoli rada; Př 3:21; $ a Př 21:25; Př 21:26; Př 11:23
2 Hlupák nemá zálibu v rozumnosti,a ale (v odkrývánít4 svého vlastního rozumu.)t5 t4 n.: zjevování; Př 26:26; Oz 7:1 t5 n~: chce ukazovat, jak je sám chytrý a Př 3:5
3 Když přijde ničema,t6 přichází také pohrdání a s hanboua potupa. t6 var.: ničemnost a Př 22:10; Př 11:2; Př 13:18
4 Slova z úst člověka jsou jako hlubokáa voda, prament7 moudrosti je jako proudícíb potok.t8 t7 var.: života; srv. Př 10:11; Př 13:14; Př 14:27; Př 16:22 t8 n.: proudící potok, pramen moudrosti a Př 20:5 b Př 15:2; Př 15:28
5 Ne dobré (stranit ničemovi)t9 a (křivdit spravedlivému při soudu.)t10 t9 h.: pozvedat ničemovu tvář t10 h.: převrátit spravedlivého v právu; Př 17:23; Dt 1:17; Pl 3:35.Pl 3:36; n.: aby se ukřivdilo
6 Hlupákovy rty (se dostávají do sporu,)t11 jeho ústa (volají po ranách.)t12 t11 n.: přinášejí hádku; Př 15:18; Př 26:21 t12 n~: si koledují o výprask; Př 19:29
7 Hlupákovi jsou ústa ke zkáze,a vlastní rty jsou jeho duše léčkou.b a Př 10:14; Př 13:3 b Př 12:13; Př 20:25; Př 29:6
8 Slova pomlouvače jsou jako pamlsky,v13 sestupují do (nejzazších útrob.)t14 v13 [v h. odvozeno od slovesa „hltavě spolknout“; //26,22] t14 h.: komnat břicha; n~: rovnou do žaludku; Př 18:20
9 Také (ten, kdo je nedbalý)t15 při své práci, je bratrem ničitele.t16 t15 h.: dovolí, že ochabnou jeho ruce; Iz 35:3; n.: Kdo se fláká; Joz 18:3; Neh 6:3.Neh 6:9; 2Te 3:11 t16 h.: pána zkázy
10 יהוה jménov17 je (pevnou věží,)t18 spravedlivý do ní poběžít19 a bude v bezpečí.t20 v17 [vazba „H. jméno“ je někdy používána ve významu: sám יהוה (srv. Ex 23:21; Lv 24:11; Ž 20:1; Ž 54:3; Iz 30:27; Iz 59:19)] t18 h.: věží síly; podobně v. Př 18:11.Př 18:19; srv. Neh 3:1 t19 n.: běží t20 h.: je vyvýšen, tj. nepřístupně vysoko - jako v hradu, tedy: v bezpečí; Př 29:25; Dt 2:36!; Ž 20:2; srv. nomen: Př 9:10; srv. Př 1:33v; Př 10:9v; Jr 23:6v
11 Majetek bohatého je jeho pevným městema a jako vysokát21 hradba v jeho představě. t21 h.: vyvýšená a Př 10:15
12 Před zkázoua se srdce člověka povýší,b před slávou je pokora.c a Př 16:18 b 2Pa 26:16; Ž 131:1:: c Př 15:33
13 Kdo odpovídát22 dříve, nežli vyslechl, je to jeho hloupost a ostuda. t22 h.: navrací slovo
14 Duch člověka vydržít23 jeho nemoc, ale kdo uneset24 ubitéhoa ducha? t23 n.: ho udrží v t24 n.: pozvedne a Př 15:13; Př 17:22
15 Srdcet25 rozumnéhoa poznáníb získá, ucho moudrých poznání hledá. t25 n.: Mysl; Př 12:8; Jr 7:31 a Př 17:28 b Př 15:14; Př 17:27
16 Dara člověku otevře dveře, povede ho před vysoko postavené.t26 t26 h.: velké; Př 25:6; Jr 5:5 a Př 21:14
17 (Kdo je první při sporu,)t27 zdá se být spravedlivý, přijde však jeho bližnít28 a prověřít29 ho. t27 n.: Kdo první předkládá spor t28 n.: někdo jiný t29 n.: vystaví ho zkoušce; Př 28:11
18 Lost30 zastaví sváry,a rozhodnet31 mezi mocnými.t32 t30 tj. losování; Př 16:33 t31 h.: oddělí; srv. Př 17:9; Rt 1:17 t32 n.: + protivníky a Př 19:13
19 Ukřivděnýt33 bratr je nedostupnější nežli pevnét34 město, sváry jsou jako závora pevnosti.t35 t33 n.: Uražený t34 h.: síly; n.: opevněné; v. Př 18:11; Př 10:15 t35 h. obv.: palác; Am 3:9n
20 Ovocemt36 úst člověka se nasytí jeho nitro,t37 nasytí se výnosem svých rtů. t36 h.: Z ovoce; Př 12:14; Př 31:31 t37 h.: břicho
21 V moci jazyka je smrt i život, kdo ho miluje, nají se jeho ovoce.
22 Kdo nalezlt38 ženu,t39 nalezlt38 dobro,a dosáhl zalíbeníb u יהוה. t38 n.: získal; srv. Př 1:13; Oz 12:9 t39 var.: +dobrou a Gn 2:18 b Př 8:35; Př 12:2
23 Chudý (úpěnlivě prosí,)t40 ale bohatý odpovídá tvrdě. t40 h.: mluví úpěnlivé prosby; srv. Jr 3:21
24 (Někdo přátele ke své zkáze,)t41 ale některý přítelt42 přilnul víc než bratr. t41 n.: Člověk, který má přátele, jimi může být zničen / Někteří přátelé se navzájem bijí; $ t42 h.: ten, kdo miluje; Př 27:6

Skrýt poznámky překladatelů

Žalmy 17. kapitola     19. kapitola Kazatel

Zobrazit ve Studijní on-line bibli
www.obohu.cz © 2011 - 2100