Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Český studijní překlad chce přinést současnému českému čtenáři kvalitní a přesný překlad Bible. Jde o překlad studijní, v co největší míře konkordantní a důsledný. Je určen především pro každodenní studium a výklad Písma Písmem. Jeho nedílnou součástí je proto bohatý odkazový a poznámkový aparát. Naší cílovou skupinou jsou hlavně lidé, kteří chtějí jít hlouběji „do Písma“, ale nemají znalost originálních biblických jazyků. Rádi bychom, aby tento nový překlad navázal na národní písmáckou tradici, na kvality a duchovní význam Bible Kralické. Cílem překladatelského týmu je umožnit českému čtenáři, neznalému původních biblických jazyků, bibli nejen číst, ale skutečně hloubkově studovat.
Čím se ČSP snaží dosáhnout svých cílů? Na rozdíl od většiny jiných překladů se u mnoha veršů snaží nabídnout nejen tu překladovou variantu, která je překladatelům nejbližší, ale v poznámce pod čarou i další možnosti. Pokud je to možné, snaží se být tzv. konkordantní – tedy stejné slovo v originálním jazyce překládat stejným českým slovem. Používá speciálně vyvinutý bohatý poznámkový aparát, který zahrnuje mimořádný záběr desítek tisíc jazykových, historických a výkladových poznámek a odkazů. Poznámky se zabývají textem a faktografií a vyhýbají se teologickým interpretacím. Tím je ČSP dobrým kandidátem pro široké využití všemi křesťany bez ohledu na církevní příslušnost. Obsahuje také dohromady 70 stran dalších příloh a map. Specialitou ČSP je také to, že při jeho vzniku byl využíván unikátní překladatelský software BTr, vyvinutý na míru vedoucím týmu A. Zelinou. ČSP nechce rezignovat ani na krásu. Je přeložen soudobou a srozumitelnou češtinou a jeho netradiční vazbu navrhl přední český výtvarník Aleš Lamr.
Přesné překlady Bible, které umožňují všeobecný přehled, ale i hlubší studium biblických událostí, existuje prakticky ve všech zemích západní kulturní tradice. Jmenujme nejznámější New American Standard Bible (1965-1677), New Revised Standard Version (1989) v angličtině, Revidierte Elberfelder (1993), Schlachter version (1951) v němčině. U nás podobné dílo nemohlo kvůli desetiletím totalitní nesvobody vzniknout. Zaplnění této mezery v duchovním i kulturním dědictví českého národa je úkolem současné generace, která k tomu má znovu všechny podmínky. Český studijní překlad Bible by měl svému čtenáři umožňovat, aby se ve své mateřštině co nejvíce přiblížil původnímu znění, způsobu myšlení a poselství Písma.
1 I stalo se, když se upevnilo Rechabeámovo království a on zesílil,a že opustilb Hospodinův zákon a celý Izraelc s ním. a 2Pa 26:16 b 2Pa 7:19 c 2Pa 11:3
2 I stalo se v pátém roce vlády krále Rechabeáma, že vytáhl proti Jeruzalému egyptský král Šíšak,a protože se zpronevěřilib Hospodinu, a 1Kr 14:25 b 1Pa 5:25; Ez 15:8
3 s tisíci dvěma sty vozy, šedesáti tisíci jezdci a bezpočtem lidu, který s ním šel z Egypta: Lúbíjci,a Sukejciv1 a Kúšijci. v1 [asi námezdní vojáci libyjského původu; (jsou známí z egyptských textů)] a 2Pa 16:8; Da 11:43p; Na 3:9
4 Dobyl opevněná města, která patřila Judovi,a a přitáhl až k Jeruzalému. a 2Pa 11:5 - 2Pa 11:10
5 Nato přišel prorok Šemajáša k Rechabeámovi a judským velitelům, kteří se shromáždili před Šíšakem do Jeruzaléma, a řekl jim: Toto praví Hospodin: Vy jsteb opustili mě a tak já přenechámt2 vás do Šíšakovy ruky. t2 h.: opustím; Neh 9:28 a 2Pa 11:2 b 2Pa 15:2!; 2Pa 24:24; Sd 10:13; 1Pa 28:9
6 Izraelští velitelé a král se pokořilia a řekli: (Hospodin je spravedlivý.)b a 2Pa 7:14!; 2Pa 36:12:: b Ex 9:27; Ž 11:7; Ž 145:17; Da 9:14!
7 Když Hospodin viděl, že se pokořili, stalo se Hospodinovo slovo k Šemajášovi: Pokořili se; nezničím je, ale zanecháma jim několik, kteří vyváznou,b nerozleje se má zlobac v Jeruzalémě skrze Šíšaka. a Jr 40:11; Ez 25:13:: b 2Kr 19:31; Iz 37:31 c Dt 9:19; 2Kr 22:13; Jr 7:20!
8 Avšak stanou se jeho otroky, aby poznali rozdíl mezi služboua mně a služboub královstvím zemí. a Joz 22:27 b Dt 26:6; 1Kr 12:4; Pl 1:3
9 Egyptskýa král Šíšakb vytáhl proti Jeruzalému a pobralc poklady Hospodinova domu i poklady královského paláce, všechno to pobral. Vzal také zlaté malé štíty, které udělal Šalomoun.d a 1Kr 14:25 - 1Kr 14:31// b 1Kr 11:40p c 2Kr 14:14; Ez 23:29 d 2Pa 9:16
10 Král Rechabeám místo nich udělal štíty bronzové a svěřil je pod velení velitelů běžců, kteří střežili vchod do královského paláce.
11 Pokaždé, když šel král do Hospodinova domu, běžci šli a přinášeli je a pak je vraceli zpět do síně běžců.
12 Když se pokořil, odvrátil se od něj Hospodinův hněv a nezničil ho zcela. Také v Judsku se děly dobré věci.
13 Král Rechabeám se vzchopil v Jeruzalémě a kraloval dále. Rechabeámovi bylo čtyřicet jedna let, když se stal králem, kraloval sedmnáct let v Jeruzalémě, městě, které Hospodin vyvolil ze všech izraelských kmenů, aby tam položil své jméno. Jeho matka se jmenovala Naama Amónská.t3 t3 n.: , Amónka
14 Páchal to, co je zlé, neboť nezaměřila své srdce na hledáníb Hospodina. a 2Pa 19:3; 2Pa 30:19 b 1Pa 22:19
15 První i poslední Rechabeámovy činy jsou zapsány v letopisech proroka Šemajáše a vidoucíhoa Idab jako rodokmen. Po celou dobu byly boje mezi Rechabeámem a Jarobeámem. a 1Pa 21:9p b 2Pa 9:29p; 2Pa 13:22
16 Rechabeám ulehl se svými otci a byl pohřben v Městě Davidově. Po něm se stal králem jeho syn Abijáš.a a 2Pa 11:22