SOB (Studijní on-line bible) - Biblický program - free scripture study tool - online bible program

Výběr jazyka rozhraní:     

Velikost písma:   12345678910

Display settings Display settings

Výběr jazyka rozhraní:                    

Velikost písma:   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Informace o Studijní on-line bibli (SOB) (CZ)

   Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).

© 2011-2100
 

 

Information about the "Online Bible Study" (SOB) (EN)

   Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.

 

 

 

Kontakt

(kontaktné informácie - contact info - Kontaktinformationen - контактная информация - informacje kontaktowe - información de contacto - πληροφορίες επικοινωνίας)

 

Diviš Libor
URL: www.obohu.cz
E-mail: infoobohu.cz
Skype: libordivis

 

 

 

Biblický slovník (Adolf Novotný - 1956)

... no information about this module ...

 

Guestbook



 

 



hudson   (27.1.2024 - 14:55)
E-mail: hudsonpotgmail.com
Hello, I would like to contact developers to tell me where I can get "portuguese almeida revised and updated (with strong’s numbers)" because I want to make a website for studies. Please, for the growth of the kingdom of God.

Lukáš Znojemský   (21.9.2022 - 09:55)
Rád tuto stránku navštěvuji a učím se z ní v posledních týdnech. Velmi mi pomohla jazykově a přiblížila mi význam některých veršů, jejichž plný význam nebo zabarvení bylo ztraceno v překladu. "Obsluha" (tady se za výraz velmi omlouvám) je pohotová a technicky znalá. Velmi doporučuji.

Carola Teach   (14.6.2022 - 19:43)
E-mail: carola24681gmail.com
Hallo Libor Vielen Dank für den Hinweis. Die kroatische Bibel reicht. Soweit ich eine Freundin verstand, ist bosnisch und kroatisch das gleiche und serbisch ähnlich, war ja früher auch ein Land, Jugoslawien , nur das eben da zwischen islamischen und traditionell christlichen Streit von aussen reingebracht und geschürrt wurde. Ich leite die kroatische Bibelsuche gleich weiter Einige können lesen, einige nicht und so ist das Super installiert, das man die Bibel auch auf Audio stellen kann. Toll ist es, das auch die Nafterli Herz Tur-Sinai Bibel in deutsch dabei ist, denn da finde ich vieles, speziell Psalm 91 als Beispiel authentischer formuliert, als in allen anderen deutschen Bibeln. Das jüdische Neue Testament von David H. Stern habe ich auch, aber die Nafterli Herz Tur-Sinai Bibel ist mir persönlich sehr wichtig. Vielen Dank Libor für diese kompakte Internet Webseiten- Arbeit für den Herrn, uns sein noch besser studieren und weiter geben zu können Shalom .

CarolaTeach   (14.6.2022 - 12:32)
E-mail: carola24681gmail.com
Wer hat diese Seite ermöglicht und wer wartet diese Seiteund bezahlt die Website Kosten ? Mit dieser Website dient ihr Gott dem Vater zum Bau der Gemeinde Gottes. Und wir wurden im Buch Korinther aufgerufen, da wo wir genährt werden, auch zu unterstützen. Ich bitte den Admin dieser Seite, mir per email die Kontonummer mitzuteilen, dass ich mit Gaben mtl.segnen kann und nicht nur fromme Sprüche loslasse, denn seit kurzem bekam ich den Link dieser Seite und arbeite sehr gerne auf dieser Seite und gebe den Link weiter. Bitte das sich der Webseitengründer meldet. Danke.

Herzlichen Dank für Ihr Angebot. Aber ich brauche Ihre Hilfe nicht, ich leide nicht an Mangel :-) Wenn Sie helfen möchten, helfen Sie bitte jemandem in Ihrer Nähe.    Libor

Carola Teach   (14.6.2022 - 12:12)
E-mail: carola24681gmail.com
Vielen Dank für diese Möglichkeit Bibel-Ausgaben vergleichen zu können. Eine sehr gut aufgebaute Strukturierung und sehr bedien- freundlich. Ich hätte eine Bittende Frage. Habt Ihr auch die bosnische Bibel oder besteht da Möglichkeit, auch für Bosnieer, Kroaten, Serben die bosnische Bibel hier zu hinterlegen. Ich habe seit 2015 sehr viel Kontakt zu Bosnierer , Kroaten, Serben und Albanern Kosovo und muß Bibelstellen immer auf google übersetzen, um ihnen die Bibel näher zu bringen, was sie dankbar annehmen, aber bei Google habe ich nie die Sicherheit, dass die Übersetzung gut geprüft ist. Kommen auch Bibeln als bosnisch - und albanische Bibeln hinzu ? Danke

Außer der bosnischen Bibel ist alles, was benötigt wird, bereits hier in der SOB (Studien Online Bible) enthalten. Diese Übersetzungen sind im Abschnitt "Andere europäische Übersetzungen" zu finden. Serbische Bibel (Kyrillisch), Serbische Bibel (Đuro Daničić, Vuk Karadžić - 1865), Albanian Bibel und Kroatische Bibel. Sie können die bosnische Bibel im PDF-Format HIER herunterladen.    Libor

Joe   (4.3.2021 - 17:49)
E-mail: joe.jace.mail.de
Hallo und vielen Dank für die hilfreiche Suchfunktion bei den hebräischen Bibeln – ich benutze sie seit Jahren zur Überprüfung der masoretischen Zählungen von Wortpaaren. Ein Schreibfehler am Ende von Josua 11,16 (Elberfelder 1905) "und das ebirge Israel und seine Niederung", es müsste heißen "und das Gebirge Israel und seine Niederung". Grüße aus Zittau / Sachsen

Danke. Natürlich hast du recht - ich habe es bereits behoben.    Libor

Josef   (4.2.2021 - 15:51)
E-mail: pepas74seznam.cz
Tak tohle mě velmi potěšilo. Je to dobře ovladatelné na rozdíl od jiných zdrojů. Děkuji moc! :)

Lukáš   (24.11.2020 - 10:02)
E-mail: lukasnemecek536gmail.com
Chyba v textu Kat. lit. překlad. Zjevení 11, 10. protože tito dva poroci jim způsobili hodně trápení.

Zdeněk Staněk   (22.8.2020 - 14:36)
E-mail: zdenek.stanekwhitepaper.bluefile.cz
Chybí 'ě': http://obohu.cz/csp.php?k=2Te&kap=3&v=4

Vskutku. Již jsem to opravil.    Libor

Ani Gallert   (4.7.2018 - 16:24)
E-mail: cactus.gomeragmail.com
Vielen, vielen Dank für diese Seite (und dass wir sie kostenfrei nutzen können)! Sie ist sehr gut gemacht und eröffnet beim Bibelstudium völlig neue Einblicke! Eine dringende Frage habe ich zur Adolf Ernst Knoch Bibel - die Begriffe, die kursiv und hell in den Versen dargestellt sind - bedeuteten diese, die Worte wurden von Knoch hinzugefügt, weil im Original nicht mehr erhalten? Oder wie ist das zu verstehen? Vielen Dank und Gottes Segen, Ani

Hallo, Ani. Kursiv und hell - das sind die Worte, die nicht im Originaltext sind, aber sie sind wichtig für das richtige Verständnis. Sie können es im VERGLEICHS-MODUS gut sehen. Schauen Sie sich zum Beispiel das Münchener Neues Testament an...     Libor

Andreas Boldt   (27.2.2018 - 05:41)
E-mail: andyp1gmx.net
Ich habe diese Seite gefunden um einfach Bibel online zu benutzen in verschiedenen Sprachen - ich bin überzeugt das Gott sein Wort bewahrt hat in allen Sprachen. Und weiß bis zum Ende hin wird sein Wort leuchten. "Denn mein Wort wird nicht leer zu mir zurückkehren..." - Gottes Segen für die segensreiche Arbeit die ihr tut. Leider kann ich kein Tscheschisch aber habe auch Bekannte in der Slowakei und bin Euch sehr verbunden im Sinne des Protestantismus. Ich benutze die Bibel jeden Tag. Andreas Boldt

Ich danke Ihnen, Andreas. Diese Anwendung ist viel mehr als nur eine Online-Bibel. Versuchen Sie bitte herauszufinden, welche Optionen und Funktionen SOB anbietet... (Anleitung) Libor

Juraj Kaličiak   (5.2.2018 - 11:06)
E-mail: juro.kaliciakgmail.com
Nech Vám pán odplatí Jeho spôsobom, toto je nejlepšia verzia práce s Božím slovom. Vyhladávanie, režim porovnávania sú skvelé. Pracujem s touto stránkou už celé roky a cítim povinnosť povzbudiť autorov, že je toto určite požehnaná práca. Veľa to používam aj na mobile, ako rýchlu online bibliu. Oceňujem odvahu vydania prekladu Jozefa Roháčka v edícii Dušana Seberíniho s doslovným prekladom Božieho mena. Výborná je možnosť porovnania s gréckymi originál textami so strongovými číslami. Buďte požehnaní bratia. Juraj

Vďaka Juraj. Je príjemné počuť, že tento biblický program používate už dlhší čas, a že ste s ním spokojný. Snažím sa SOB stále vylepšovať. Nie sú žiadni autori - je iba jeden amatér, ktorý chce (okrem bežných funkcií biblických programov) najmä sprístupniť originálny text biblie pre všetkých - aj bez znalosti biblických jazykov. Libor

John Builer   (30.1.2018 - 07:07)
E-mail: Johnbuilercontbay.com
Ganz, ganz grosse Klasse, diese Seite, besser, als alles andere!!! Vielen Dank!!! Bitte machen Sie so weiter!!! Danke! Regards, John Builer

Danke, ich schätze es wirklich ...

Zdeněk Staněk   (27.12.2017 - 15:34)
E-mail: zdenek.stanekwhitepaper.bluefile.cz
WLC 5M 6:4 v prvním slově chybí souhláska ajin a v posledním slově dálet. Díval jsem se do jiných zpracování textu WLC a tam jsou.

OK. Upravil jsem text podle textu Tanachu.

Vladimir Bartoš   (23.11.2017 - 23:15)
E-mail: bartos.vlemail.cz
Tyto stránky jsem objevil náhodou, když jsem hledal on line čtení Bible. Jsem úplně nadšený z toho, jaké jsou zde možností a chci za to poděkovat!!

Jsem rád, že Vás tento on-line biblický program tolik zaujal. Věřím, že se to ještě zlepší, když si prostudujete návod, případně novinky na Facebooku :-)

Libor Diviš   (14.10.2016 - 08:02)
Vítejte v knize hostů. Sem můžete vkládat své komentáře k nové verzi SOB (Studijní on-line bible). Jen bych Vás chtěl poprosit, abyste si předtím prostudovali návod k tomuto biblickému programu.

Welcome. Here you can write your comments relating to this new version of the online biblical program SOB (Online Bible Study) - your assessment, proposals, error notices etc.

 

 

   

Biblický slovník (Adolf Novotný - 1956)

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z
Hřích: je jedním z nejdůležitějších bibl. pojmů, jehož obsah se prohluboval podle toho, jak rostlo povědomí svrchovanosti, svatosti a lásky Boží a závaznosti smlouvy s Bohem. Vždycky však byl hřích výrazem neposlušnosti vůči Bohu a tudíž něčím nenormálním, urážkou a porušením Boží normy [Ps 51:6].

Starý Zákon.

1. Terminologie. Český čtenář bible těžko postřehne jemné odstíny, jež tkví za obraznými a tudíž názornými hebr. výrazy pro h. H. je nejčastěji překladem hebr. slova chattá’ užívaného jak v profánním, tak v právnickém významu a značícího sejití s pravé cesty [určené zákonem nebo Bohem], chybiti se [prakem Judg 20:16], šlápnouti vedle [Pro 19:2n], minouti se cíle, nenajíti [Pro 8:35n], být nevěrný [2Kgs 18:14], nesplniti slib [Gen 43:9 ; Gen 44:32], závazek [Lev 5:7]. Ten, který se dopouští těchto činů, je nazýván Kral. hříšníkem [Gen 13:13; Num 32:14; 1Sam 15:18; Isa 13:9 ; Isa 33:14; Amos 9:10; Ps 1:1 , Ps 1:5], ač na př. v Ps 25:8 v hebr. textu je výslovně »vyučuje ty, kteří sešli s cesty, cestě své«. Sejíti s cesty ovšem lze také z omylu [Kral. poblouzení, nedopatření Lev 4:2 , Lev 4:27; Num 15:22-29; Josh 20:3 sr. Num 35:11].

Pro úmyslné sejití s cesty má hebr. jiný výraz, ‘ávón, který označuje něco zkřiveného, tedy pokažené nitro, smýšlení, jež není v souladu s vůlí Boží; je to h. svévolný [= rukou vztaženou, Num 15:30-31], nepravost [Isa 65:7; Mic 7:19; Ps 65:4 ; Ps 69:28; Ezek 7:19; Hos 4:8 ; Hos 12:8], provinění [Ezra 9:6; Lev 22:16].

Jiným sz výrazem pro h. je přestoupení [normy příkazu], jednání proti povinnosti, nepravost, převrácenost, réša‘ [1Chr 9:1; 2Chr 36:14; Lev 5:15 , Lev 5:19 ; Lev 6:2; Ezek 14:13 ; Ezek 15:8 ; Ezek 18:24 ; Ezek 39:23; Dan 9:7; Neh 1:8 sr. 2Chr 26:16 ; 2Chr 28:19 , 2Chr 28:22 ; 2Chr 30:7]. Zrcadlo tohoto jednání nastavuje Lev 26:21-41, kde je též obsaženo několik dalších názvů pro různé stupně a druhy h. [v. 14-40].

Nejhlubšího pojmu pro h. užívají proroci a prorocká literatura [péša‘]. Je to označení vzpoury, odmítnutí, zpronevěření, zrady, odpadnutí, odstoupení, nevěrnosti vůči Bohu [Exod 34:7; Isa 1:2 ; Isa 59:13 ; Isa 66:24; Jer 2:8 , Jer 2:29 ; Jer 3:13; Ezek 2:3 ; Ezek 20:38; Hos 7:13 ; Hos 8:1; Mic 1:5 sr. 2Kgs 8:20 , 2Kgs 8:28; 2Chr 21:8 , 2Chr 21:10, kde se mluví o vzpouře proti pozemským vládcům týmž výrazem jako o vzpouře proti Bohu], pocházející z pýchy [Isa 5:19; Sof 1,12; Ps 73:11]. Odtud není daleko k nenávisti [sr. Rom 1:30; Exod 20:5; Deut 5:9] Všecky tři výrazy [hřích, nepravost, přestoupení] jsou obsaženy v Ps 32:5; v obráceném pořádku v Exod 34:7. Hřích je krátce nedostatek bázně před Bohem, lásky k Bohu a zapomenutí na Boha [Isa 1:2nn; Jer 2:19 , Jer 2:31 ; Jer 7:28 ; Jer 15:6 ; Jer 17:23 ; Jer 25:8n ; Jer 29:19nn ; Jer 32:33; Hos 8:14 ; Hos 11:3].

Je-li pozornost obrácena nikoli k vlastnímu hříšnému aktu, nýbrž k následku, který hřích s sebou nese, k vnitřnímu stavu, který vznikl po hříšném činu, mluví se o vině, proviněni, ’ášám, z něhož vyrůstá každé další jednání [Gen 26:10; 2Chr 28:13; Ezra 9:7 , Ezra 9:13 ; Ezra 10:19; Jer 51:5]. Vinou se stává člověk kulticky nečistý [Lev 5:2]. Kral. někde překládají i tento výraz »hřích« [2Chr 24:18; Ps 68:22], jindy »výstupek« [Ps 69:6], jindy »ohavnost« [Amos 8:14], »pokléska« [1Chr 21:3].

Vedle těchto výrazů má hebr. ještě mnoho jiných, ale už tyto čtyři základní ukazují, jak mnohotvárně myslil SZ o h.

2. Podstata a následky h-u. Jádrem h-u je porušení smlouvy v nejširším slova smyslu. Lidská pospolitost stojí totiž na určitých Božích zákonech. Kdo porušuje smlouvu bratrskou, hřeší proti bratru a uvaluje na sebe jeho krev [Gen 42:22 ; Gen 50:17; Amos 1:9 , Amos 1:11]. Totéž platí o smlouvě manželské [Gen 39:9; Deut 22:24], o smlouvě s dělníky [Deut 24:15] nebo ustanovení o sedmém roce [Deut 15:7-9], o smlouvě příbuzenské [Gen 31:36; 1Sam 19:4 ; 1Sam 20:1 ; 1Sam 24:12 ; 1Sam 26:21], o nedostatku poslušnosti u podřízených [Gen 40:1 ; Gen 41:9]. H-em je porušení míru mezi národy [Judg 11:27], neplnění vasalských povinností [2Kgs 18:14 sr. 2Kgs 3:5 , 2Kgs 3:7 ; 2Kgs 8:20 , 2Kgs 8:22, kde sloveso »hřešiti« je překládáno »zprotiviti se«, »odstoupiti«], neplnění slibů [1Kgs 1:21]. Hříšníkem je každý, kdo jedná nespravedlivě vůči Božímu lidu [Exod 9:27].

Poněvadž pak Bůh sám je ochráncem smluv, je každé porušení smlouvy hříchem proti Bohu [Gen 39:9; Amos 1:9; 2Sam 12:13]. Proto Bůh »navštěvuje« nepravosti [Exod 20:5 ; Exod 34:7; Num 14:18; Isa 13:11 ; Isa 26:21], »rozpomíná se« na nepravost [Isa 64:9; Jer 14:10; Hos 8:13: 9,9; Ps 25:7], trestá ji [Jer 25:12; Amos 3:2] a » vyhledává « [Job 10:6 sr. 14,16; 1Kgs 17:18]. H. totiž narušuje pospolitost, a to nejen mezi lidmi navzájem, nýbrž - a to je horší - mezi lidem na jedné a Bohem na druhé straně, a tím přináší kletbu na celou společnost. Proto mají být hříšníci vyloučeni a dokonce trestáni i smrtí [Exod 21:15 , Exod 21:17; Lev 20:9; Deut 21:18-21], protože se prohřešili proti Svatému Izraelskému! Srovnej též Lev 20:10nn; Num 15:30. Achán musel být odstraněn i s rodinou a jejich majetkem [Joz 7]. Lid Boží tvoří nerozlučnou pospolitost a h. jednoho je h-em všech. Proto je Ezechiel vyzýván, aby nesl nepravost Izraelovu [Ezek 4:4nn], a Izrael nese nepravosti otců [Ez 16; 20,30.34-36; sr. Ps 106:6; Jer 14:20]. Člověk může na sebe vzít provinění druhých [Lam 5:7; Exod 28:38; Num 30:16; Isa 53:11]. Tak lze vysvětliti i kultické předpisy, jejichž přestoupení je pokládáno za hřích [Lev 17:10-14; 20,2.6; Exod 12:15 , Exod 12:19; Num 9:13; Exod 31:14; Num 15:32-36 a j.]. Neboť porušování těchto předpisů podkopává sílu lidu Božího, jenž má s Bohem smlouvu [Exod 19:1-6], jejímž základem je Desatero [Ex 20]. Rozumí se, že pod pojem h. spadá přijímání cizích kultů [1Kgs 12:28-30; 14,16; 15,34], protože porušovalo smlouvu. Těžkým hříchem bylo kouzelnictví, protože očekávalo pomoc od něčeho jiného než od Boha [2Kgs 9:22; Nah 3:4; sr. Deut 18:10; Exod 22:18; Lev 20:27], který se smlouvou zavázal k opatrování svého lidu, a přímo obcházelo jeho vůli.

H. však nejen narušuje pospolitost, ať už s Bohem [Isa 59:2] nebo s člověkem, nýbrž působí zhoubně i na srdce hříšníka. Člověk je ve své jednotě rozložen [Ps 12:3 »dvojité srdce«], je jako rozbouřené moře [Isa 57:20n; sr. Isa 48:22]. Obšírný popis tohoto stavu hříšníka podává Job 18:5-21; 20,4-29. »Bezbožní ve tmě umlknou « [1Sam 2:9], »cesta hříšníků zahyne« [Ps 1:6 ; Ps 112:10]. Hříšník musí nést svůj hřích [Num 14:34; Deut 15:9 ; Deut 23:22 ; Deut 24:15; 1Kgs 8:32; Ps 7:17; Ezek 33:10]. Prospívání hříšníků je proto jen dočasné [Jer 12:1-3; Ž 37; 49; 73; Ezek 18:2-4.20; Jer 31:29-30]. Nakonec se stane *»bláznem« [Ps 14:2], člověkem *»hovadným« [Ps 92:7], »nesmyslným« [Job 11:12; sr. Jer 4:22 ; Jer 5:21].

3. Původ a všeobecnost hříchu. Gn 3 podává ve SZ ojedinělý výklad o původu a kořeni každého h. Ať už rozumíme jednotlivostem jakkoli, vypravování je soustředěno na dvě formule: »býti jako Bůh« a »věděti dobré a zlé«. Člověk, naslouchající svůdci [had je personifikací této démonické síly], upadá v pokušení zasahovat do Božích řádů [zde Boží zákaz, doprovázený výstrahou o následcích neposlušnosti] a sám se svého stanoviska rozhodovati o tom, co je dobré a zlé. Člověk se chce vymknout z oblasti Boží autority. Tak se stávají Adam a Eva prototypem každého člověka ve snaze setřást se sebe stvořenostní charakter, kritisovat řády Boží a být jen sobě odpovědný. Pisatel Gn 3 zdůrazňuje náboženské přesvědčení, že být člověkem znamená být hříšníkem. Neřeší však otázku, proč Bůh dopustil, že se člověk smí rozhodovat buď pro nebo proti, nýbrž prostě vykládá skutečnost obecnosti hříchu z první neposlušnosti prvních lidí. H. přistoupil k člověku z vnějška; jakmile však mu člověk podlehl, není návratu. H. se stal strhujícím proudem, zachvacujícím pokolení za pokolením [Gen 6:5 ; Gen 8:21].

Je příznačné, že toto vypravování stojí ojediněle v SZ, který nikde ani slůvkem na ně nenavazuje. Teprve poexilní židovská literatura snad pod vlivem řeckého a perského myšlení a NZ odvozují hříšnost člověka z pádu prvních rodičů. Při tom had nabyl vysloveně démonického charakteru. Jinak ovšem SZ obecnou hříšnost člověka prostě předpokládá [1Kgs 8:46; Pro 20:9; Ps 130:3 sr. 14,3; 53,2-4; 143,2]. Zvláště Job zdůrazňuje, že čistý se nemůže zrodit z nečistého [14,4], že ani andělé nejsou bez nedostatku v očích Božích [4,17-21 sr. 15,14-16]. O hříších ideálních postav vyvoleného lidu se mluví docela otevřeně [Gen 26:7 ; Gen 27:8-23; Exod 2:11; Num 20:10-12; 2Sam 11:2n ; 2Sam 12:1nn; Hos 12:4nn; Isa 43:27]. Přes některé náznaky, že hříšnost souvisí se stvořením člověka, s jeho původem z prachu [Gen 6:5 ; Gen 8:21; Job 4:17-21; Ps 58:4 ; Ps 78:38-39; 103,14], přece převládá názor, že hříšnost sídlí nikoli v těle, ale v *srdci člověka [1Sam 16:7; Ps 17:3 ; Ps 139:23n], jež se zatvrdilo nebo bylo zatvrzeno vůči Bohu [Ps 81:13; Isa 6:10; Jer 3:17 ; Jer 4:4; Hos 11:2]. Jedinou pomocí je proměna nebo výměna srdce [Deut 10:16 ; Deut 30:6; 1Sam 10:9; Ps 51:12; Ezek 11:19 ; Ezek 18:31 ; Ezek 36:26]. Podle 2Sam 24:1 je původcem h. vlastně Bůh [v Kral. textu je sice vsunut satan, ale odlišný tisk (kursivou) ukazuje, že v hebr. textu není; teprve 1Chr 21:1 má v hebr. textu satana]. Souvisí to s myšlenkou, že Bůh zatvrzuje srdce těch, kteří propadli jeho soudu [Exod 4:21 ; Exod 7:3 ; Exod 14:4 , Exod 14:8; Judg 9:23; 1Sam 16:14 ; 1Sam 18:10 ; 1Sam 19:9 sr. Jas 1:13 , Jas 1:17!].

Přes sz učení, že srdce člověka je zlé od mladosti, mluví SZ také o lidech »spravedlivých«, nikoli však pro vlastní zásluhy, nýbrž milostí Boží. Byli to především jedinci z dávnověku [Gen 5:21nn ; Gen 6:9 ; Gen 7:1; Ezek 14:14 , Ezek 14:20 , Ezek 14:23; Job 1:1 , Job 1:8 ; Job 2:3]; dále pak ti, kteří zachovávají Boží přikázání [Ezek 3:20nn ; Ezek 33:12n; Isa 57:1; Ps 1:2 , Ps 1:6 ; Ps 34:22 ; Ps 37:12 , Ps 37:25 ; Ps 69:29 ; Ps 92:13 ; Ps 118:15 , Ps 118:20]. V judaismu silně vystupňovaný důraz na Zákon a mravní optimismus nakonec vedl k fariseismu. Nepřehlédněme též, že SZ mluví také o Spravedlivém, jemuž Bůh sám propůjčí svou spravedlnost [Ps 72:1n; Isa 11:1-5; 53,9. 11; Jer 23:5n]. *Spravedlivý.

Nový Zákon

1. Terminologie nz navazuje na SZ, zvl. v jeho řeckém překladu LXX. I zde jde o celou stupnici pojmů od zblouditi v myšlení i činech, proviniti se v zlém úmyslu až k vědomému odpadnutí od Boha. Při tom rozeznává NZ jednotlivé hříšné činy [John 8:24 ; John 9:34; Acts 2:38 ; Acts 3:19 ; Acts 7:60; 1Tim 5:22 , 1Tim 5:24; Heb 1:3 ; Heb 2:17; Rev 1:5; Jas 2:9 aj.], hříšnost jako protibožské zaměření lidské podstaty [míti h. John 9:41 ; John 15:22 , John 15:24 ; John 19:11; zemříti v h. 8,21; naroditi se v h. John 9:34; býti v h. 1Cor 15:17; poznání h. Rom 3:20; tělo h. Rom 8:3; Kristus byl učiněn h. 2Cor 5:21] a h. jako osobní démonická moc [Rom 3:9 ; Rom 5:12 ; Rom 6:16 , Rom 6:20 ; Rom 7:14], jehož působištěm je tělo [Ř. 6,12]. Je těžko rozhodnout, kdy tu jde o básnický obraz a kdy o reální bytost [John 8:34].

2. Synoptická evangelia a Skutky jsou soustředěny na zvěst o Mesiáši, království Božím a o odpuštění hříchů [Matt 1:21]. Tyto tři pojmy spolu úzce souvisí. Jan Křtitel začíná výzvou k pokání [Matt 3:6] a hlásá možnost odpuštění [Luke 1:77]. Ježíš neúprosně vystupuje proti názorům zákoníků na h. [Matt 23:4-28; Mark 7:9n] a dává pravý smysl Zákonu na Sinai [Matt 5:21-48; 19,16-21; 22, 36-40]. V souhlase s proroky ukazuje, že h. nemá sídlo v těle, ale v srdci člověka [Luke 11:38-44; Matt 15:8-20]. Jsou-li kořeny špatné, je celý strom špatný [Matt 7:18n ; Matt 12:33]. Mezi h-y farizeů počítá i touhu po tom, aby bylo vzbuzeno zdání pobožnosti [Matt 23:5-7; Mark 12:38n; Luke 20:45n; Matt 6:1-16 sr. 5,20] a zvláštní pozornost věnuje h. »opominutí« [Matt 25:1-30.45]. H. je mu vzdálení z Otcova domu [Luke 15:11-32], přerušení obecenství s Bohem.

A právě pro tyto vzdálené od Otce přišel Kristus [Matt 9:13] a zvěstoval jim Boha jako Otce, který je hledá a očekává na jejich návrat. Jako Syn Boží, který přinesl království Boží, přemáhá h. tím, že uvádí hříšníky do obecenství s sebou [Matt 9:10n; Luke 15:1n ; Luke 19:7 sr. Matt 11:19; Luke 7:34], stoluje s nimi, odpouští jim, a tak ruší přehradu mezi Bohem a hříšníky a uvádí je do obecenství s Otcem právě proto, že je uvádí do pospolitosti s sebou [Matt 9:2; Luke 7:47nn]. Neboť toto obecenství vyvolává pokání [Luke 5:8 ; Luke 7:37nn ; Luke 19:1nn]. Je to div divů, který předpovídal Isa 44:22n, vysvětlitelný jen tím, že v Kristu se vlomilo království Boží do tohoto světa, byla uzavřena nová smlouva [Jer 31:31-34; Matt 26:28; Isa 53:5n , Isa 53:12]. Ježíšovým příchodem, smrtí a zmrtvýchvstáním byl přemožen hřích a tím položen základ k novému Božímu světu. Kdo to poznal skrze Ducha svatého a přece se tomu prakticky vzepřel, dopouští se h-u proti Duchu svatému, který nemůže být odpuštěn [Matt 12:31n; Mark 3:29]. Apoštolově se lišili od Ježíše tím, že vyzývali k přijetí odpuštění h., které Ježíš svým obecenstvím s hříšníky bezprostředně dával [Acts 2:38 ; Acts 3:19 ; Acts 5:31 ; Acts 10:43 ; Acts 13:38 ; Acts 22:16 ; Acts 26:18].

3. Janovská literatura, a) Podle epištol Janových je h. přestoupením Zákona [1John 3:4]. Obsahem Zákona je láska, jež má být odleskem lásky Boží k lidem [1John 4:7-21]. Každé porušení této lásky [i opominutí přímluvné modlitby za hřešící bratry] je nepravostí [1John 5:16n], kterou se člověk zaprodává ďáblu [1John 3:8 sr. John 8:34 , John 8:44] a tím přerušuje obecenství s Bohem.

Ježíš přišel proto, aby tuto zaprodanost ďáblu zrušil, »aby hříchy naše sňal« [1John 3:5-8 sr. John 1:29]. Stalo se to jeho obětí na kříži [1John 1:7 ; John 2:2 ; John 4:10], jež má universální charakter [»za hříchy všeho světa«]. »Zůstávání v něm« [v církvi?] je jediným zabezpečením proti hříchu [1John 3:6; sr. John 15:4nn] a zárukou plodného života spravedlnosti [1John 3:10-24], Zvláštností Janových epištol je přesvědčení, že ten, kdo zůstává v Kristu, »nemůže hřešiti, nebo z Boha narozen jest« [1John 3:9 ; John 5:18; 3John 1:11] a »ten zlostník se ho nedotýká«. Prakticky ovšem se člověk přistihuje ustavičně při h-u, ale není to »h. k smrti« [1John 5:16n], protože máme přímluvce u Otce v Ježíši Kristu [1John 2:1n] a ve svých bratřích [1John 5:16n]. Jen to činí napětí mezi »skutečností hříchu a nemožností hřešit« snesitelným.

b) Janovo evangelium se podrobněji zabývá »hříchem k smrti«, i když tohoto výrazu neužívá. Je to h. proti Duchu sv., jak jej popisují první tři evangelia [Mark 3:29; Matt 12:31n; Luke 12:10]. Ježíš totiž staví člověka před rozhodnutí. Kdo se rozhodne proti němu, uráží svatého spravedlivého a milujícího Otce [John 1:11 ; John 8:42 ; John 15:24 ; John 16:8n; sr. 1John 5:9 , John 5:10], který v Kristu seslal jediný lék proti h-u [John 1:29 ; John 8:34nn]. Tak se Kristus sám stává nejsilnějším usvědčovatelem z hříchu [John 15:22 , John 15:24].

c) Zj vyhlíží dobu, v níž bude všeobecná moc h-u nad světem, z níž jsou věřící vyňati smrtí Kristovou [Rev 1:5-6], zničena spolu se smrtí. Než se tak stane, mají se křesťané vystříhat jakéhokoli společenství s touto ďábelskou mocí [Rev 18:4n].

4. Pavel ve svých listech rozvíjí a výslovně promýšlí myšlenkové základy křesťanské zvěsti, které jsou v ostatních spisech nz jen nesoustavně naznačovány. Zamýšlí se takto i nad původem, příčinou, rozsahem a dosahem h-u. Má na mysli hříšnost člověka, z níž jednotlivé h-y vyplývají. Vychází z vlastní zkušenosti, kterou učinil v osobním setkání s Kristem jako »člověk pod Zákonem bez úhony« [Phil 3:6; sr. Gal 1:14]. Tu poznal svou hříšnost, jež plynula z falešné »horlivosti« pro Zákon Boží. Chtěl něco znamenat vůči Bohu a stal se ruhačem, ukrutníkem a protivníkem církve Boží [1Cor 15:9; Gal 1:23; 1Tim 1:13]. H. je mu aktivním nepřátelstvím proti Bohu a jeho vůli; touha po uplatnění sebe vůči Bohu, hledání vlastní cesty spásy a tak kladení nároků na Boha.

Původ h-u vidí Pavel v h-u [nikoli těle] Adamově [Rom 5:12], jenž otevřel dveře hříšnosti, z níž plyne každý jednotlivý h. H. však není osudem, nýbrž odpovědným činem člověka. S h-em Adamovým vstoupila do světa i smrt; neboť h. ? tato démonická, objektivní moc [Rom 7:15-20] ? nedovede svým otrokům vyplácet jinou mzdu než smrt [Rom 6:23]. Tak vyřkl Bůh svůj soud nad h-em. Ze všeobecnosti smrti vyvozuje Pavel všeobecnost hříšnosti [Rom 5:12 , Rom 5:18n] jako stavu lidstva [Rom 3:9 , Rom 3:23; Gal 3:22]. H. má při tom dva spojence: *tělo a *Zákon. Ne že by tělo samo o sobě bylo příčinou hříchu, ale celá naše tělesnost po h-u *Adamově je zaprodána h-u, zkažena h-em [Rom 7:14], živnou půdou pro h. Zákon pak zjevuje tuto zaprodanost h. [Rom 3:20 ; Rom 7:7-10] a latentní, dřímající h. činí aktuálním ve vzpouře proti nároku Božímu [Rom 5:20]. Jinými slovy: Zákon činí z h-u vinu [subjektivní hřích]. Pohané jsou v tom rovni Židům [Rom 2:17n], protože mají zákon Boží vepsaný na svých srdcích [Rom 1:20-23; 2,15]. V Ř 7 popisuje Pavel situaci nejen Žida, ale každého člověka, jak mu byla otevřena při setkání s Kristem.

Kristus, sám bez hříchu [2Cor 5:21], přišel »v podobě hříšného těla«, aby odsoudil a tím zničil hřích v těle [Rom 8:3]. Vzal na sebe kletbu lidské hříšnosti a tak smířil člověka s Bohem [1Cor 15:3; Gal 1:4]. Jeho kříž a zmrtvýchvstání je vítězným znamením nad h-em a tím i nad smrtí a démony [Ř. 5,21]. A poněvadž lidstvo podle Pavla není souhrn jednotlivců, nýbrž organický celek, mají smrt a zmrtvýchvstání Kristovo význam kosmický [Rom 5:15-19]. Věrou v tohoto Krista se stává člověk novým stvořením, dosahuje ospravedlnění, t. j. odpuštění h. [Eph 1:7], protože s Kristem zemřel h-u [Rom 6:6n , Rom 6:14 , Rom 6:18 , Rom 6:20 , Rom 6:22] a Zákonu v jeho funkci žalobce a má otevřenou možnost nového života [Rom 6:11 , Rom 6:13 , Rom 6:19; sr. 8,3n; 2Cor 5:21] z víry [Rom 14:23], jež se projevuje láskou k bratřím [1Cor 8:12]. Člověk v Kristu má možnost žít Duchem svatým [Rom 8:11], což znamená v posledku i vítězství nad smrtí [Rom 8:18; 1Cor 15:26]. Křesťan, pokud je v těle, musí neustále zápasit [1Cor 9:27], aby došel konečného vítězství v království nebeském [Eph 6:11-17; 2Cor 6:7 ; 2Cor 10:4n; Rom 13:12; 1Tim 1:18].

5. Ostatní nz spisy. Epištola Jakubova má v názoru na h. pečeť židovské zbožnosti. Kořenem h-u je žádost [Jas 1:14n], jež sice sama o sobě nemusí být špatná, špatnou se však stává, když jí člověk podlehne proti svému lepšímu přesvědčení. Jk potírá domněnku, že by Bůh byl původcem h-u, protože člověku je dána možnost volby mezi duchovně prospěšným a špatným zužitkováním pokušení. Člověk se může rozhodnout buď pro »korunu života« nebo smrt [1,12.15]. Ježíšův příchod znamenal proměnění zákona Mojžíšova v »dokonalý zákon svobody« [1,25; 2,12], v »královský zákon« lásky [2,8]. Přestoupením zákona lásky jsou zvl. h-y sociální [2,9; 5,1-6]. Jk zdůrazňuje jednotu zákona: Kdo přestoupí jedno přikázání, hřeší proti všem [2,10]. Závěrečné kapitoly povzbuzují k vzájemnému vyznávání hříchů a přímluvným modlitbám, což je jen důsledkem přikázání lásky [5,15nn]. Výzva k přímluvné modlitbě sboru za nemocné je snad podepřena přesvědčením o spojitosti nemoci s h-em. Celou epištolu ovládá názor, že h. kteréhokoli člena sboru přivádí celý sbor do blízkosti smrti.

1Pt se drží v mezích obrazu služebníka Božího z Isa 53:4 , Isa 53:5 , Isa 53:7 , Isa 53:9, když zvěstuje trpícího Krista jako osvoboditele od h-u [2,22-24; 3,18] a nabádá k ochotnému snášení utrpení pro Krista, aby byl zjevný náš »pokoj od h-u« [Žilka 4, 1n].

Žd mluví o tom, že »nová smlouva« zbavila věřící »[s]vědomí h-u« [10,2] prostřednictvím sebeobětování Ježíše Krista [9,12.14], jež jednou provždy otevřelo »cestu novou a živou« [10,20]. Zvláštní úsilí je věnováno důkazu, že »stará smlouva« nebyla s to způsobiti snětí [Kral. odnětí] h. [10,11 sr. 9,9]. Obětí Kristovou se vlomil do tohoto věku nový věk [8,12; 10,17], který ovšem věřícím ukládá a zároveň jim umožňuje, aby kladli až do krve odpor v zápase proti h-u [12,1.4]. Kdo dobrovolně hřeší [10,26], nebude mít možnosti pokání [6,6], protože oběť Kristovu vydal v posměch. Epištola má tu pravděpodobně na mysli odpadnutí od Krista a zapření jeho jména, nikoli jakýkoli poklesek. Je to jakási obdoba h-u proti Duchu sv. v synopticích.

Přehlédneme-li obsah NZ s hlediska pojmu h-u, shledáváme, že h. je ve své podstatě vzpoura člověka proti Božím nárokům, že je zjevem bytostně zachvacujícím celé lidstvo a že jedinou cestou z něho je Kristus, přemožitel h-u, protože v něm se vlomil do tohoto »věku« nový svět, charakterisovaný Božím odpuštěním.



Display settings Display settings