Práce: V otrokářské společnosti starých Řeků i Římanů byl činěn rozdíl mezi prací tělesnou a duševní v tom smyslu, že tělesná práce byla pokládána za méněcennou pro vzdělaného, bohatého a politicky svobodného člověka. Tělesná p. byla údělem otroků. Svobodného člověka je důstojný jen sport, politický nebo jiný rozhovor na tržištích nebo při hostinách, činnost státnická a válečnická a po příp. i literární. Stoická filosofie podceňovala tělesnou práci také z toho důvodu, že nepočítala s nápravou tohoto světa. Tvrdí se, že nedostatek vážnosti k tělesné práci vedl k tomu, že Řekové a Římané učinili jen malý pokrok v přírodních vědách ve srovnání s filosofií a matematikou. Podobně je tomu doposud i v buddhismu, jenž v kontemplativním životě vidí ideál lidského bytí. Ani islám necení práci příliš vysoko.
U Izraelců se však neshledáváme s pohrdáním tělesnou p-í. Naopak: p. byla pokládána za Boží rozkaz a úděl člověka, jak vysvítá z vypravování o stvoření světa, kde člověku bylo uloženo, aby podmanil zemi a všecko její tvorstvo [
Gen 1:28 sr. Ž 8!], podobně jako z vypravování o ráji, který měl člověk »dělat a ostříhat« [
Gen 2:15]. Také Desatero obsahuje rozkaz: »Šest dní pracovati budeš a dělati všeliké dílo své« s odůvodněním, že »v šesti dnech učinil Hospodin nebe a zemi, moře a všecko, což v nich jest« [
Exod 20:9 ,
Exod 20:11]. P. je pro biblické pisatele tak samozřejmá jako východ slunce nebo to, že lvíčata denně vycházejí na lov [
Ps 104:19 -
Ps 104:23]. Právě účelná práce odlišuje člověka od ostatních tvorů [
Ps 104:23]. Poctivá p. přináší Boží *požehnání [
Ps 65:10 -
Ps 65:14, sr.
2Chr 15:7;
Ps 128:2;
Pro 10:16 ;
Pro 14:23;
Isa 53:11;
1Cor 15:58]. Bůh dává moudrost a umění řemeslníkům, »aby vtipně smysliti uměli«, jak se co dělá [
Exod 35:30 -
Exod 36:2]. Zvláště Přísloví je plno napomínání k pilné práci [
Pro 6:6 -
Pro 6:11 ;
Pro 18:9 ;
Pro 31:10 -
Pro 31:31] a apokryfní Ecclesiasticus [Moudrost Sirachova] 7,15 výslovně praví: »Neměj v nenávisti těžkého díla a orby, kterouž stvořil Nejvyšší« a ví, že bez pracovníků »nebývá vzděláno město« [38,37]. Bibličtí pisatelé nepovažovali za nutné zamlčeti, že Saul, první král izraelský, byl povolán ke svému úkolu, když šel »za voly s pole« [
1Sam 11:5], a že Ježíš, Spasitel světa, byl »tesařem« [
Mark 6:3, řecky tektón = stavební řemeslník], a tak vzal na sebe »podobu služebníka« [
Phil 2:6], ačkoli byl »ve způsobu Božím«. Ve svých podobenstvích o království Božím užíval Ježíš příkladů ze života práce, takže bychom z nich mohli sestavit popis pracovních a obchodních poměrů tehdejší doby. Také on odsuzuje lenost [
Matt 25:14 -
Matt 25:30] a vyslovuje zásadu, že dělník je hoden své mzdy [
Luke 10:7, sr.
Matt 10:10]. Volá-li do království Božího, volá k práci v Božích službách [sr.
Matt 20:1nn]. V nz době bylo zvykem, že každý učitel Zákona se musel naučit nějaké tělesné práci, aby mohl vydržovat sebe i rodinu. Také Pavel se držel této zásady [
Acts 18:3 sr. 20,34], ačkoli podle
1Cor 9:4 -
1Cor 9:15 a
2Thess 3:7 -
2Thess 3:10 by byl měl právo -podle nařízení Páně [
Matt 10:10;
1Tim 5:18] -nechat se vydržovat církví [sr.
Phil 4:15nn;
2Cor 11:9;
1Cor 9:6 -
1Cor 9:15]. Jakmile se křesťanství octlo na hellenistické půdě, muselo začít bojovat proti hellenistickému podceňování tělesné práce. V
2Thess 3:6 -
2Thess 3:10 na adresu těch, kteří se domnívali, že vzhledem k brzkému příchodu Páně není třeba pracovat, vyslovuje zásadu: »Nechce-li kdo dělati, ať také nejí« a vyzývá je, aby pokojnou prací svých rukou si vydělali svůj chléb. Bez p. by sbor klesl na úroveň žebráků a byl by pohoršením těm, »kteří jsou vně« [
1Thess 4:11n].
Eph 4:28 napomíná, aby každý pracoval svýma rukama, protože by jinak neměl z čeho uděliti nuznému [sr.
Matt 5:42;
Rom 12:11].
Jas 5:4 pak zadržování mzdy prohlašuje za křivdu, volající k nebi. Je možno říci, že křesťanství znamená ve starém světě nové hledisko na tělesnou i duševní práci, zvláště když stvořilo pojem *povolání a věrnosti v povolání, které dal Bůh člověku.
Bible ovšem také tvrdí, že p. trpí tam, kde člověk propadl hříchu. Naznačuje to už vypravování o *pádu člověka [Gn 3]. Celá oblast lidské p., jež měla být radostnou spoluprací na společném dobru, stala se jevištěm lidského soupeření a bratrovražedných hádek [Kain a Ábel Gn 4]; země plodí »trní a bodláčí« [
Gen 3:18]. Řád, který měl Bůh na mysli při stvoření světa a člověka, určeného k práci, byl narušen lidskou vzpourou proti Bohu. P., jež měla být radostnou činností, stala se tvrdou nutností a zákonem. Zvláště kniha Kazatel hovoří o bezútěšnosti p. [
Eccl 1:3 ;
Eccl 2:10n ,
Eccl 2:18 -
Eccl 2:22 ;
Eccl 3:9n ;
Eccl 4:4 ,
Eccl 4:8 ;
Eccl 5:15 ;
Eccl 6:7, sr.
Ps 90:10 a 73,5;
Isa 65:23]. Ve stejném duchu mluví apokryfní kniha Ecclesiasticus [38,25-41].
Ale tomu, jenž byl Kristem zbaven tíživé a drtící nadvlády Zákona a vykoupen z hříchu, který usiluje nejprve o království Boží a jeho spravedlnost, p. se proměňuje v radostnou službu lásky. Je v Kristu, t. j. přestává žít v oblasti Zákona a stává se opět tvorem, jenž je schopen naplniti původní určení, dané člověku. Jeho denní p. je zbavena kletby. I když
Matt 11:28nn se vztahuje především na ty, kteří jsou upracovaní a usouzení nesnesitelným břemenem zákonických předpisů, v přeneseném smyslu platí o všech pracujících a obtížených. Neboť jho lásky, které na věřícího vkládá Kristus, ulehčuje i každodenní práci, kterou se věřící učí chápat jako bratrskou a sesterskou službu, jež je současně službou Bohu [sr.
2Cor 6:4nn;
1Thess 1:3;
Eph 6:6n;
Col 3:23n]. Pak nezáleží na tom, čím sloužíme, zda prací tělesnou nebo duševní. Jde vždy o to, co potřebuje lidská společnost. Je příznačné, že i svou práci v církvi popisuje Pavel řeckým výrazem kopos, kopián = p., spojená s námahou; nalopotiti se, těžce pracovati, ale v
1Cor 15:10 upozorňuje na to, že ho k této p-i uzpůsobuje jemu přítomná milost Boží. Je to lopota, která jej však naplňuje hrdostí a radostí [
2Cor 11:23;
1Cor 15:10]. Neboť se namáhá o dokonalého člověka v Kristu [
Col 1:28n]. Často je ovšem naplněn bázní, aby se nelopotil nadarmo [
Gal 4:11;
1Cor 3:8;
1Thess 3:5;
Phil 2:16]. Také o p-i jiných ve sboru užívá týchž výrazů [
1Cor 15:58;
2Cor 10:15;
1Thess 5:12]. Je to p. lásky [
1Thess 1:3], v Pánu [
Rom 16:12], jež je hodná vyššího uznání [
1Thess 5:12; sr.
1Cor 16:16;
1Tim 5:17]; p., nesená nadějí v Bohu [
1Tim 4:10]. P. ve sboru je tedy namáhavá p., rovná tělesné p-i [
Acts 20:35;
1Cor 4:12;
2Thess 3:8]. Ve 2. stol. však se přestalo mluviti o p-i v církvi výrazy kopos, kopián, kterých řečtina užívala pro tělesnou práci. Zdály se - patrně pod vlivem hellenismu - nedůstojnými výrazy pro duchovní p-i. Je tedy zřejmo, že bible pokládá p-i za nutnou a užitečnou činnost člověka [sr.
John 6:27;
Matt 6:25 -
Matt 6:34], i když v ní nevidí všecek smysl života. V období Zákona byl sedmý den určen k odpočinku. Tak jako je člověk určen k tomu, aby se podílel na tvůrčí p-i Stvořitelově, tak je určen také k tomu, aby se sdílel o jeho odpočinek [
Gen 2:1 -
Gen 2:3;
Exod 20:11]. Tento odpočinek sedmého dne je pak předobrazem onoho eschatologického odpočinutí, jež je připraveno Božímu lidu [
Heb 4:9 -
Heb 4:11;
Rev 14:13].
Pracovati o = namáhati se o něco, zasazovati se o něco, usilovati o něco, o něco se snažiti [různé řecké výrazy,
John 6:27;
Acts 24:16;
Col 1:29].
Vidělo mi se pracno = v mých očích to bylo lopocením [
Ps 73:16].