Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Nyní se dostávám k tomu, co jste mi napsali. Pro muže je dobré, aby se odřekl ženy.
2 Nicméně vzhledem k prostopášnostem ať má každý muž svou ženu a každá žena svého manžela.
3 Manžel ať se zhošťuje své povinnosti vůči své manželce a stejně tak manželka vůči svému manželovi.
4 Se svým tělem nenakládá volně manželka, nýbrž její manžel. Obdobně se svým tělem nenakládá volně manžel, nýbrž jeho manželka.
5 Neodmítejte se jeden druhému, leda po vzájemné dohodě na určitý čas, abyste se věnovali modlitbě; a opět pak buďte spolu, aby vaší nezdrženlivosti nevyužil Satan k tomu, aby vás pokoušel.
6 Co tu říkám, připouštím, nepřikazuji.
7 Rád bych, aby všichni lidé byli jako já; leč každý dostává od Boha svůj osobitý dar, jeden tak, jiný jinak.
8 Říkám nicméně svobodným a vdovám, že je pro ně dobré, aby zůstávali jako já.
9 Ale nemohou-li žít zdrženlivě, ať vstoupí do manželství: je lépe vstoupit do manželství než hořet.
10 Pokud jde o ty, kdo žijí v manželství, předepisuji toto, ne já, nýbrž Pán: ať se manželka neodlučuje od svého manžela -
11 v případě, že by se od něho odloučila, ať se znovu nevdává nebo ať se smíří se svým manželem - a ať manžel svou manželku nezapuzuje.
12 Ostatním pak říkám já, nikoli Pán: má-li některý bratr nevěřící ženu, která souhlasí, že s ním bude žít, ať ji nezapuzuje.
13 Má-li některá žena nevěřícího manžela, který souhlasí, že s ní bude žít, ať nezapuzuje svého manžela.
14 Nevěřící manžel bývá posvěcen prostřednictvím své ženy a nevěřící žena bývá posvěcena prostřednictvím věřícího manžela. Neboť jinak by vaše děti byly nečisté, a ony jsou zatím svaté!
15 Pokud se však nevěřící strana chce rozvést, ať se rozvede; v takovém případě nejsou bratr nebo sestra vázáni: Bůh vás povolal, abyste žili v pokoji.
16 A víš snad, ženo, zda zachráníš svého manžela? A víš snad, manželi, zda zachráníš svou ženu?
17 Ať ostatně každý nadále žije v postavení, které mu určil Pán, tak, jak ho zastihlo Boží povolání. Je to pravidlo, které stanovím ve všech církvích.
18 Byl někdo obřezán ve chvíli svého povolání? Ať si nedělá předkožku. Zastihlo ho povolání neobřezaného? Ať se nedává obřezat.
19 Obřízka není nic a neobřezanost není nic; na čem záleží, je zachovávání Božích přikázání.
20 Každý ať setrvává ve stavu, v němž ho zastihlo Boží povolání.
21 Byl jsi otrokem, když jsi byl povolán? Nestarej se o to. A kdyby ses třeba i mohl stát svobodným, spíše využij svého údělu otroka.
22 Vždyť ten, kdo byl otrokem při svém povolání v Pánu, je propuštěncem Páně; obdobně ten, kdo byl svobodným při svém povolání, je Kristovým otrokem.
23 Byli jste zkrátka a dobře koupeni! Nedělejte ze sebe otroky lidí.
24 Ať každý, bratři, setrvává před Bohem ve stavu, v němž ho zastihlo jeho povolání.
25 Pokud jde o panny, příkaz od Pána nemám, ale podám svůj náhled jako člověk, který je díky milosrdenství Páně hoden důvěry.
26 Myslím si tedy, že je to dobrá věc vzhledem k současné tísni, že je pro člověka dobré být takový, jaký je.
27 Jsi vázán k ženě? Nesnaž se to zrušit. Nejsi vázán k ženě? Ženu si nehledej.
28 Když se ovšem oženíš, nehřešíš; a když se dívka provdá, nehřeší. Ale takoví lidé zakusí na svém těle soužení, a já bych vám je rád ušetřil.
29 Říkám vám, bratři, času je nakrátce. Ti, kdo mají ženu, ať tedy napříště žijí, jako by ji neměli;
30 ti, kdo pláčí, jako by neplakali; ti, kdo se radují, jako by se neradovali; ti, kdo nakupují, jako by nevlastnili;
31 ti, kdo užívají tohoto světa, jako by ho doopravdy neužívali. Vždyť pomíjí podoba tohoto světa.
32 Chtěl bych, abyste byli zbaveni starostí. Muž, který není ženatý, se stará o věci Páně, o to, jak by se líbil Pánu.
33 Ten, kdo se oženil, se stará o věci světské, o to, jak by se líbil své ženě;
34 a už je rozdělený. Stejně tak žena bez manžela a také dívka se stará o věci Páně; snaží se, aby byla tělem i duchem svatá. Ta, která se provdala, se stará o věci světské, o to, jak by se líbila svému manželovi.
35 Říkám vám to ve vašem vlastním zájmu, ne abych vám nastavoval léčku, ale abych vás vedl k tomu, co je důstojné a co bez omezení váže k Pánu.
36 Pokud se někdo, když je v plném mladistvém zápalu, domnívá, že by se zachoval špatně vůči své snoubence a že se věcem má dát volný průchod, ať dělá, co chce: nehřeší, ať uzavřou sňatek!
37 Ale ten, kdo se v srdci pevně rozhodl, aniž je jakkoli nucen, je naplno pánem své vůle a je takto sám v sobě rozhodnut brát ohled na svou snoubenku, ten dělá dobře.
38 Takže ten, kdo se ožení se svou snoubenkou, dělá dobře, ale ten, kdo se neožení, dělá ještě lépe.
39 Žena zůstává vázána ke svému manželovi, pokud on je naživu; jestliže však manžel zemře, je jí dovoleno provdat se, za koho chce, pouze však v Pánu.
40 Bude ovšem podle mne šťastnější, zůstane-li tak, jak je. A já si myslím, že i já mám Božího Ducha.