Český studijní překladHebrejům - 9. kapitola

1 [Také] první smlouva měla ustanovenía službyb Bohu a pozemskout1 svatyni.c t1 ř.: světskou a Žd 9:10 b Žd 9:9; Žd 9:14; Ř 12:1 c Ex 25:8
2 Neboť byl zřízent2 první stánek, ve kterém byl svícen,a stůlb a předložení chlebů;c tomu se říká svatyně. t2 n.: připraven a Ex 25:31 - Ex 25:39 b Ex 25:23 - Ex 25:29 c Mt 12:4p
3 Za druhou oponou byl stánek, kterému se říká nejsvětější svatyně.a a Ex 26:33
4 (V něm byl)t3 zlatý skadidlový soltářa a schrána smlouvy,b sze svšech sstran pobložená zlatem, v nížt4 byl zlatý džbán obsahujícít3 manu,c Áronova hůl,d která rozkvetla, a desky smlouvy.e t3 ř.: mající t4 Ve schráně byly jen desky smlouvy; ostatní předměty byly vedle ní. a Ex 30:1 - Ex 30:5 b Ex 25:10 - Ex 25:22 c Ex 16:32 d Nu 17:10 e Ex 25:16; Dt 10:5
5 Nad ní byli cherubovéa Slávy, zastiňující slitovnici.t5 O těchto věcech teď snení střeba jednotlivě mluvit. t5 ř. ‚prostředek / místo usmíření‘, název víka schrány; Ex 25:17p a Ex 25:18
6 sKdyž sjsou tedy tyto věci takto pspřipraveny, do prvního stánku vcházejí kněží stálea a konají sbohoslužebné súkony; a Nu 18:2 - Nu 18:6
7 avšak do druhéhoa jen jednou za rokt6 vchází sám velekněz, a to ne bez krve, kterou obětujeb za sebe i za (nevědomosti lidu).t7 t6 Ex 30:10; [tj. v Den smíření (jom kippur), desátý den sedmého měsíce (Lv 16:29)] t7 tzn. hříchy lidu spáchané v nevědomosti a Žd 9:3 b Žd 8:3p
8 Tím cDuch Svatýa ukazuje, sže ještě psnení szjevná cestab do svatyně, dokud stojí první stánek, a Žd 3:7; Žd 10:15 b Žd 10:19 - Žd 10:22; J 14:6
9 který je obrazemt8 ppřítomného času. Podle něho se přinášejí dary a oběti, skteré snemohou v jeho svědomía spřivést sk sdokonalostib toho, kdo Bohu slouží; t8 ř.: podobenstvím a Žd 9:14; Žd 10:2; Žd 10:22; Žd 13:18 b Žd 7:19
10 týkají se pouze pokrmů,a nápojůb a různých omývání,t9 což jsou jen xtělesnát10 ustanovení, uložená do času nápravy. t9 ř. baptismos (srv. Žd 6:2); Lv 11:25; Nu 19:13; Mk 7:4 t10 tzn. vnější; Žd 7:16 a Žd 13:9; Lv 11:2 b Nu 6:3
11 Ale skdyž spřišel Kristus jako velekněza (budoucího dobra)t11 skrze větší a dokonalejší stánek,b ne srukamac sudělaný, to jest ne z tohoto stvoření, t11 ř.: budoucích (var.: nastalých) „dober“ (pl.); Žd 10:1 a Žd 2:17! b Žd 9:24 c Mk 14:58; 2K 5:1
12 vešel ne skrze krev kozlů a telat,a ale skrze svou vlastní krevb sjednou sprovždyc do svatyně, skdyž szískalt12 věčné vykoupení.d t12 ř.: nalezl; (srv. Př 2:5p; Oz 12:9p; Mt 10:39) a Žd 9:19 b Žd 13:12 c Žd 7:27 d Žd 9:15v; L 2:38
13 Jestliže totiž krev kozlů a býků a popela z jalovice kropením posvěcuje pznečištěnét13 k čistotě xtěla, t13 ř.: ty, kteří se stali ‚obecnými‘ (= ztratili posvěcení) a Nu 19:9
14 čím více kreva Krista, který skrze věčného Duchab ssebe ssamého obětoval neposkvrněného cBohu, fočistíc našet14 svědomíd od mrtvých skutkůe k službě živémuf Bohu?t15 t14 var.: vaše t15 n.: ! a 1P 1:18n b 1P 3:18 c Žd 1:3; Žd 10:2; Sk 15:9 d Žd 9:9 e Žd 6:1 f 1Te 1:9
15 Proto je prostředníkema nové smlouvy,b aby po jeho smrti, skterá snastala pro vykoupeníc z přestoupení spáchaných za první smlouvy, přijali zaslíbeníd věčného dědictvíe ti, kdo pjsou povoláni.t16 t16 n.: pozváni; Žd 3:1; Mt 22:3 - Mt 22:8; Zj 19:9 a Žd 8:6 b Žd 8:8 c Žd 9:12v; Ř 3:24 d Žd 6:12! e Sk 20:32
16 Neboť kde je závěť,t17 je nutné, saby sbyla sprokázánat18 smrt toho, kdo ji ustanovil, t17 ř. diathéké znamená ‚smlouva‘, ale také ‚závěť‘ t18 ř.: přinesena
17 neboť závěť je platná jen po mrtvých, protože nikdy snemá splatnost, dokud žije ten, kdo ji ustanovil.
18 Proto ani první smlouva pnebyla uzavřena bez krve.
19 Neboť skdyž Mojžíš spověděl všemu lidu každé nařízení podle Zákona, vzal kreva telatb [a kozlů] s vodou a se šarlatovouc vlnou a s yzopem, pokropil samu knihu Zákona i všechen lid a Ex 24:6 b Žd 9:12 c Lv 14:4
20 sse sslovy: Toto je ‚krev smlouvy, kterou vám přikázal cBůh‘.a a Ex 24:8//
21 Také stánek a všechno nářadí pro službu Bohu pokropil krví sstejným szpůsobem.a a Lv 8:15~; Lv 16:14 - Lv 16:16~
22 A téměřa všechno se podle Zákona očišťuje krvít19 a bez svylití skrveb není odpuštění. t19 ř.: v krvi a Lv 5:11 - Lv 5:13 b Lv 17:11
23 Bylo tedy nutné, saby obrazy těch věcí, které jsou v nebesích, sbyly takto sočišťovány, avšak samy nebeské věci jsou očišťovány oběťmi lepšími,a než jsou tyto. a Žd 6:9!
24 Neboť Kristus nevešel do (svatyně udělané lidskýma rukama, která je předobrazem té pravé),t20 nýbrž do samého nebe,a saby sse nyní za nás sukázal spřed cBoží stváří.b t20 n.: svatých míst udělaných … jsou předobrazy těch pravých (ř. pl.); Žd 8:2 a Žd 4:14 b Žd 7:25
25 Nepřišel ani proto, aby častokrát obětoval sám sebe, jako velekněz každoročněa vchází do svatyněb st21 cizí krví, t21 ř.: v a Žd 9:7 b Žd 9:2
26 neboť by musel od založení světaa častokrát trpět; nyní však je pzjevenb jednouc při dokonání věkůd ke zrušení hříchu skrze svou oběť. a Žd 4:3 b 1J 3:5 c Žd 9:12 d Mt 13:39
27 A jako je lidem uloženo jednou zemříta a potom bude soud,b a Gn 3:19 b 2K 5:10
28 tak i Kristus, skdyž sbyl jednou sobětován, aby vyneslt22 hříchya mnohých, podruhé se bezt23 hříchu ukáže k záchraněb těm, kteří ho očekávají.c t22 Žd 7:27; Iz 53:12; 1P 2:24 (‚vynesl na dřevo kříže‘); ř. anaferein je mj. technický termín pro přinášení oběti t23 n.: bez (souvislosti s) hříchem a 1J 3:4 b Žd 5:9 c 1K 1:7; Tit 2:13

Skrýt poznámky překladatelů

Filemonovi 8. kapitola     10. kapitola List Jakubův

Zobrazit ve Studijní on-line bibli
www.obohu.cz © 2011 - 2100