Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Připomínám vám, bratři, evangelium, jež jsem vám zvěstoval, jež jste obdrželi a v němž pevně setrváváte v jistotě,
2 jehož prostřednictvím docházíte spásy, uchováváte-li je tak, jak jsem vám je zvěstoval; jinak byste uvěřili nadarmo.
3 Odevzdal jsem vám tedy na prvním místě to, co jsem sám přijal, že Kristus zemřel za naše hříchy podle Písem,
4 že byl uložen do hrobu, že byl třetího dne vzkříšen podle Písem,
5 že se zjevil Kefovi, pak Dvanácti.
6 Poté se zjevil více než pěti stům bratrů zároveň - většina z nich je dosud naživu a někteří usnuli -
7 poté se zjevil Jakubovi, pak všem apoštolům.
8 A poslednímu ze všech se zjevil také mně, jako nedochůdčeti.
9 Vždyť já jsem nejmenší z apoštolů; nezasloužím si být nazýván apoštolem, protože jsem pronásledoval Boží církev.
10 Milostí Boží jsem, co jsem, a jeho milost vůči mně nebyla bez užitku. Nic takového, pracoval jsem víc než oni všichni: ó, to ne já, ale Boží milost, která je se mnou.
11 Zkrátka, ať oni nebo já: tohle hlásáme. A tomu vy jste uvěřili.
12 Hlásá-li se tedy, že Kristus vstal z mrtvých, jak mohou někteří mezi vámi říkat, že vzkříšení z mrtvých není?
13 Není-li vzkříšení z mrtvých, nevstal z mrtvých ani Kristus.
14 Ale jestliže Kristus nevstal z mrtvých, pak je prázdné naše poselství, prázdná je též vaše víra.
15 Ukazuje se pak dokonce, že o Bohu svědčíme falešně, protože jsme proti Bohu tvrdili, že on vzkřísil Krista, zatímco ho nevzkřísil, je-li pravda, že mrtví nevstávají.
16 Vždyť nevstávají-li mrtví, ani Kristus z mrtvých nevstal.
17 A jestliže Kristus nevstal z mrtvých, marná je vaše víra; jste dosud ve svých hříších.
18 Pak také ti, kdo usnuli v Kristu, zahynuli.
19 Jestliže jsme vložili svou naději v Krista jen pro tento život, jsme nejvíc politováníhodní ze všech lidí.
20 Ale ne: Kristus vstal z mrtvých jako prvotina těch, kdo usnuli.
21 Protože totiž smrt přišla skrze člověka, přichází skrze člověka také zmrtvýchvstání.
22 Jako totiž všichni umírají v Adamovi, tak všichni budou opět oživeni v Kristu.
23 Ale každý v tom pořadí, jaké mu náleží: jako prvotina Kristus, potom ti, kdo budou Kristu patřit při jeho příchodu.
24 Potom bude konec, až on předá královskou vládu Bohu Otci, poté co zničil veškerá Knížectva, Panství a Mocnosti.
25 On totiž musí vládnout, dokud si nepoloží k nohám veškeré své nepřátele.
26 Poslední nepřítel, jenž bude zničen, je Smrt;
27 neboť mu všechno položil k nohám. Ale když řekne: "Všechno je napříště podřízeno," je to samozřejmě s výjimkou Toho, jenž jemu všechno podřídil.
28 A až mu všechno bude podřízeno, pak se i sám Syn podřídí Tomu, jenž mu podřídil vše, aby Bůh byl vším ve všech.
29 Kdyby tomu bylo jinak, co by získali ti, kdo se dávají křtít za mrtvé? Jestliže mrtví vůbec nevstávají, proč se za ně někdo dává křtít?
30 A proč my sami se máme neustále vystavovat nebezpečí?
31 Každý den umírám, právě tak jako jste, bratři, mou chloubou v Ježíši Kristu, našem Pánu.
32 Jestliže jsem boj proti šelmám v Efesu podstoupil s lidskými záměry, co z toho mám? Nevstávají-li mrtví, jezme a pijme, vždyť zítra zemřeme.
33 Nemylte se v tom: "Špatná společnost kazí dobré mravy."
34 Vystřízlivějte, jak se sluší, a nehřešte; vždyť jsou mezi vámi takoví, kteří nemají o Bohu ani ponětí. To říkám k vašemu zahanbení.
35 Řekne se však, jak vstávají mrtví? S jakým tělem zase přijdou?
36 Blázne! Co ty seješ, nenabývá opět života, pokud to nezemře.
37 A co seješ, není tělo, jež má přijít, ale pouze semeno, buď pšenice anebo nějaké jiné rostliny;
38 a Bůh mu dává tělo, jak sám chtěl, každému semeni vlastní tělo.
39 Všechna těla nejsou stejná, leč jiné je tělo lidí, jiné tělo zvířat, jiné tělo ptáků, jiné ryb.
40 Jsou také nebeská tělesa a tělesa pozemská, ale jinak září ta nebeská, jinak pozemská.
41 Jinak září slunce, jinak září měsíc, jinak září hvězdy. V záření se dokonce liší hvězda od hvězdy.
42 Tak tomu je se vzkříšením mrtvých: zasévá se v porušenosti, z mrtvých se vstává v neporušitelnosti;
43 zasévá se v hanbě, z mrtvých se vstává ve slávě; zasévá se ve slabosti, z mrtvých se vstává v síle;
44 zasévá se tělo obdařené duší, z mrtvých vstává tělo duchovní. Je-li tělo obdařené duší, je také tělo duchovní.
45 Tak je i psáno: První člověk Adam se stal živou duší; poslední Adam oživujícím duchem.
46 Nejprve se však neobjevuje, co je duchovní; nejprve je duší obdařené, potom duchovní.
47 První člověk vzešlý ze země je pozemský, ten druhý přichází z nebe.
48 Jaký byl ten pozemský, takoví budou též pozemští; jaký nebeský, takoví budou též nebeští.
49 A tak jako jsme nosili obraz pozemského, poneseme též obraz nebeského.
50 Říkám, bratři, toto: tělo a krev nemohou být dědici Božího království, ani porušenost dědičkou neporušitelnosti.
51 Hle, řeknu vám jedno tajemství: nezemřeme všichni, ale všichni budeme proměněni.
52 V jedné chvilce, v jednom okamžení, za zvuku poslední polnice, neboť ta polnice zazní, a mrtví vstanou neporušitelní a my budeme proměněni.
53 Je totiž nutné, aby ta porušitelná bytost oblékla neporušitelnost, aby ta smrtelná bytost oblékla nesmrtelnost.
54 Až tedy ta porušitelná bytost obleče neporušitelnost a až ta smrtelná bytost obleče nesmrtelnost, pak se naplní slovo, které je psáno: Smrt byla pohlcena ve vítězství.
55 Kde je, smrti, tvé vítězství? Kde je, smrti, tvůj bodec?
56 Bodcem smrti je hřích a silou hříchu je Zákon.
57 Ale buď dík Bohu, který nám dává vítězství skrze našeho Pána Ježíše Krista!
58 Tak tedy, moji milovaní bratři, buďte pevní, nezviklatelní, stále čiňte pokroky v díle Páně vědouce, že v Pánu vaše námaha nebude marná.