Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Byl jeden nemocný, Lazar z Betánie, z vesnice Marie a její sestry Marty.
2 Byla to ta Marie, jež pomazala Pána vonným olejem a osušila mu nohy svými vlasy; ten nemocný byl její bratr Lazar.
3 Obě sestry tedy poslaly Ježíšovi vzkaz: "Pane, ten, jehož máš rád, je nemocen."
4 Když se to Ježíš dozvěděl, řekl: "Tato nemoc nevede ke smrti, je k Boží slávě: aby jí byl oslaven Syn Boží."
5 Ježíš miloval Martu i její sestru i Lazara.
6 Když se dozvěděl, že on je nemocný, setrval ještě dva dny na místě, kde byl;
7 teprve potom řekl učedníkům: "Pojďme znovu do Judska."
8 Učedníci mu řekli: "Rabbi, teď nedávno se tě Židé snažili kamenovat a ty se tam vracíš!"
9 Ježíš odpověděl: "Což nemá den dvanáct hodin? Kráčí-li někdo za dne, neklopýtá, protože vidí světlo tohoto světa;
10 kráčí-li však za noci, klopýtá, protože v něm není světlo."
11 To řekl a pak jim říká: "Náš přítel Lazar spí; ale já ho půjdu probudit."
12 Učedníci mu řekli: "Pane, když spí, uzdraví se."
13 Ježíš mluvil o jeho smrti, ale oni mysleli, že mluví o usnutí ve spánku.
14 Tu jim Ježíš řekl otevřeně: "Lazar zemřel
15 a já jsem rád, že jsem tam nebyl; kvůli vám, abyste uvěřili. Ale pojďme k němu!"
16 Tu řekl Tomáš zvaný Didymos ostatním učedníkům: "Pojďme i my, ať zemřeme spolu s ním!"
17 Když Ježíš přišel, shledal, že Lazar je již čtvrtý den v hrobě.
18 Betánie byla poblíž Jeruzaléma, ve vzdálenosti asi patnácti stadií,
19 a mnozí Židé přišli za Martou a Marií, aby je utěšovali kvůli jejich bratru.
20 Když se Marta dozvěděla, že přichází Ježíš, šla mu naproti, zatímco Marie zůstala doma.
21 Marta řekla Ježíšovi: "Pane, kdybys byl býval zde, můj bratr by nebyl zemřel.
22 Ale ještě i teď vím, že vše, oč Boha požádáš, Bůh ti dá."
23 Ježíš jí říká: "Tvůj bratr vstane."
24 "Vím," říká mu Marta, "že vstane při vzkříšení v poslední den."
25 Ježíš jí řekl: "Já jsem vzkříšení. Kdo ve mne věří, i kdyby zemřel, bude žít,
26 a každý, kdo žije a věří ve mne, nezemře navěky. Věříš tomu?"
27 Ona mu říká: "Ano, Pane, věřím, že jsi Kristus, Syn Boží, který přichází na svět."
28 Po těch slovech odešla, zavolala svou sestru Marii a potajmu jí řekla: "Mistr je zde a volá tě."
29 Ta po té zprávě hbitě vstala a šla k němu.
30 Ježíš dosud nedošel do vesnice, ale byl stále na tom místě, kam mu Marta přišla naproti.
31 Když Židé, kteří byli s Marií v domě a těšili ji, uviděli, jak hbitě vstala a vyběhla ven, šli za ní v domnění, že jde ke hrobu, aby se tam vyplakala.
32 Když přišla tam, kde byl Ježíš, a když ho uviděla, padla mu Marie k nohám a řekla mu: "Pane, kdybys byl býval zde, můj bratr by nebyl zemřel."
33 Když ji Ježíš viděl, jak pláče a jak pláčí také Židé, kteří ji doprovázeli, byl v duchu pohnut a zachvěl se.
34 Řekl: "Kam jste ho položili?" Řekli mu: "Pane, pojď a podívej se."
35 Ježíš zaplakal.
36 Tu Židé řekli: "Hleďte, jak ho měl rád!"
37 Ale někteří z nich řekli: "Což nemohl on, který otevřel oči slepému, také způsobit, aby ten tady nezemřel?"
38 Tu se Ježíš opět v nitru zachvěl a odebere se ke hrobu. Byla to jeskyně, na ní byl položen kámen.
39 Ježíš říká: "Odvalte ten kámen!" Marta, sestra zemřelého, mu říká: "Pane, on již zapáchá: je to čtvrtý den."
40 Ježíš jí říká: "Což jsem ti neřekl, že budeš-li věřit, uvidíš Boží slávu?"
41 Odvalili tedy kámen. Ježíš pozdvihl oči vzhůru a řekl: "Otče, vzdávám ti díky, že jsi mě vyslyšel.
42 Věděl jsem, že mě vyslyšíš vždy; ale to kvůli zástupu, který je kolem mne, jsem promluvil, aby uvěřili, že jsi mě poslal."
43 Po těch slovech zvolal silným hlasem: "Lazare, pojď ven!"
44 Mrtvý vyšel, nohy i ruce měl svázané pruhy plátna a tvář měl zahalenou šátkem. Ježíš jim říká: "Rozvažte ho a nechte ho odejít."
45 Mnozí z těch Židů, kteří přišli za Marií a viděli, co udělal, v něho uvěřili.
46 Ale někteří z nich šli za farizeji a řekli jim, co Ježíš udělal.
47 Velekněží a farizeové tedy shromáždili radu: "Co máme dělat," říkali, "ten člověk činí mnohá znamení.
48 Necháme-li ho tak, všichni v něho uvěří a přijdou Římané a zničí naše Svaté místo i náš národ."
49 Ale jeden z nich, Kaifáš, jenž byl toho roku veleknězem, jim řekl: "Vy tomu vůbec nerozumíte.
50 Ani nepomyslíte, že je pro vás prospěšné, aby jeden člověk zemřel za lid a aby nezahynul celý národ."
51 To neřekl sám ze sebe, ale protože byl toho roku veleknězem, prorokoval, že Ježíš zemře za národ -
52 a nejen za národ, ale také, aby shromáždil v jedno rozptýlené Boží děti.
53 Od toho dne tedy rozhodli, že ho zabijí.
54 A tak se Ježíš přestal veřejně pohybovat mezi Židy; uchýlil se do krajiny v sousedství pouště, do města zvaného Efraim, a tam pobýval se svými učedníky.
55 Byly blízko židovské Velikonoce a z venkova přicházelo před těmi Velikonocemi mnoho lidí nahoru do Jeruzaléma, aby se očistili.
56 Ti hledali Ježíše a říkali si mezi sebou, když stáli v Chrámě: "Co myslíte? Nepřijde na svátky?"
57 Velekněží a farizeové vydali nařízení: kdyby někdo věděl, kde je, má to oznámit, aby se ho zmocnili.