Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Svolal Dvanáct a dal jim sílu a moc nade všemi zlými duchy a k léčení nemocí.
2 A poslal je hlásat Boží království a uzdravovat.
3 Řekl jim: "Nic si na cestu neberte, ani hůl, ani mošnu, ani chleba, ani peníze; také nemějte dvě suknice.
4 Ať vstoupíte do kteréhokoli domu, přebývejte tam a vycházejte odtud.
5 A tam, kde vás nepřijmou, z toho města odejděte a setřeste si s nohou prach, na svědectví proti nim."
6 Vyšli a přecházeli od vesnice k vesnici, hlásali radostnou zvěst a všude uzdravovali.
7 Tetrarcha Herodes se dozvěděl o všem, co se děje, a byl ve velkých rozpacích, neboť někteří říkali: "Je to Jan, který vstal z mrtvých";
8 někteří: "To se znovu objevil Eliáš"; jiní pak: "To vstal z mrtvých jeden z dávných proroků."
9 Ale Herodes řekl: "Jan - toho jsem já dal stít. Kdo je tedy ten, o němž slyším takové věci?" A stál o to, aby ho uviděl.
10 Když se apoštolé vrátili, vyprávěli mu o všem, co vykonali. Vzal je tedy s sebou a uchýlil se stranou, směrem k městu zvanému Betsaida.
11 Ale zástupy to postřehly a vydaly se za ním. On je vlídně přijal, mluvil k nim o Božím království a navrátil zdraví těm, kdo potřebovali vyléčení.
12 Den se počal nachylovat. Přistoupilo k němu těch Dvanáct a řekli: "Propusť ten zástup, ať jdou do okolních vesnic a dvorců a najdou si tam nocleh a něco k jídlu, neboť tady jsme na pustém místě."
13 Ale on jim řekl: "Dejte jim najíst vy." Řekli: "Nemáme víc než pět chlebů a dvě ryby. Ledaže bychom třeba šli sami nakoupit jídlo pro všechen ten lid."
14 Bylo tam totiž na pět tisíc mužů. On však řekl svým učedníkům: "Rozsaďte je ve skupinách asi po padesáti."
15 Udělali to a všechny je rozsadili.
16 Vzal pak těch pět chlebů a ty dvě ryby, pozvedl oči k nebi, požehnal je, rozlámal a dával učedníkům, aby je předkládali zástupu.
17 Jedli a všichni se nasytili a to, co zbylo, se odneslo: dvanáct košů kousků!
18 A stalo se, že když se jednou o samotě modlil a měl u sebe jen své učedníky, otázal se jich takto: "Za koho mne zástupy pokládají?"
19 Odpověděli: "Za Jana Křtitele; jiní za Eliáše; podle jiných to vstal z mrtvých jeden z dávných proroků." -
20 "Ale za koho mne pokládáte vy?" řekl jim. Petr odpověděl:,,Za Božího Krista.``
21 Ale on jim nakázal a důrazně uložil, aby to nikomu neříkali.
22 "Syn člověka," řekl, "musí mnoho vytrpět, být zavržen od starších, velekněží a zákoníků, být zabit a třetího dne vstát z mrtvých."
23 A všem říkal: "Chce-li někdo jít za mnou, zapři sám sebe, vezmi na sebe každý den svůj kříž a následuj mě.
24 Kdo si totiž chce zachránit život, ztratí jej, ale kdo svůj život ztratí kvůli mně, ten jej zachrání.
25 K čemu tedy je člověku, když získá celý svět, zahubí-li se nebo zničí-li sám sebe?
26 Neboť ten, kdo se bude stydět za mne a za má slova, za toho se bude stydět Syn člověka, až přijde ve své slávě a ve slávě svého Otce a svatých andělů.
27 Vskutku vám říkám, mezi těmi, kdo jsou právě tady, neokusí někteří smrti, dokud neuvidí Boží království."
28 Asi osm dní po těchto slovech se stalo, že si s sebou vzal Petra, Jakuba a Jana, vystoupil na horu a modlil se.
29 A stalo se, když se modlil, že jeho tvář nabyla jiné podoby a jeho šat oslnivé bělosti.
30 A hle, rozmlouvali s ním dva muži: byli to Mojžíš a Eliáš,
31 kteří se zjevili ve slávě a mluvili o jeho odchodu, jejž měl naplnit v Jeruzalémě.
32 Petra a jeho druhy zmohl spánek. Když se úplně probrali, uviděli jeho slávu a oba muže, kteří u něho stáli.
33 A stalo se, že když se ti dva od něho vzdalovali, řekl Petr Ježíšovi: "Mistře, je dobře, že jsme tady; udělejme tedy tři stany, jeden tobě, jeden Mojžíšovi a jeden Eliášovi"; nevěděl, co říká.
34 A zatímco to říkal, náhle se objevil oblak a zastínil je, a když vešli do toho oblaku, padl na ně strach.
35 A z oblaku se ozval hlas, jenž říkal:,,Toto je můj Syn, Vyvolený, poslouchejte ho.``
36 A když ten hlas dozněl, byl už Ježíš sám. Oni pak zachovali mlčení a tenkrát nepověděli o tom, co viděli, nikomu nic.
37 Když následujícího dne sestupovali s hory, stalo se, že mu přišel vstříc početný zástup.
38 A hle, jakýsi muž ze zástupu zvolal: "Mistře, prosím tě, shlédni na mého syna, vždyť je to mé jediné dítě.
39 A hle, popadá ho jakýsi duch a znenadání křičí, prudce jím lomcuje, až má u úst pěnu; a jen stěží ho opouští a zanechává ho zcela vysíleného.
40 Prosil jsem tvé učedníky, aby ho vyhnali, ale oni nemohli." -
41 "Nevěřící a zvrácené plemeno," odpověděl Ježíš, "jak ještě dlouho u vás budu a budu vás snášet? Přiveď sem svého syna."
42 Jen co se přiblížil, mrštil jím zlý duch o zem a prudce jím zalomcoval. Ale Ježíš tomu nečistému duchu pohrozil, chlapce uzdravil a odevzdal ho otci.
43 A všichni žasli nad Boží velikostí. Protože byli všichni udiveni vším tím, co konal, řekl svým učedníkům:
44 "Vy si zapište za uši tahle slova: Syn člověka bude vydán do rukou lidem."
45 Ale oni tomu slovu nerozuměli; zůstalo pro ně zahaleno, aby nepochopili jeho smysl, a vyptávat se ho na to slovo měli strach.
46 Jednou je napadlo: kdo z nich by tak mohl být největší?
47 Ale Ježíš věděl, o čem se v duchu dohadují, vzal malé dítě, postavil je vedle sebe
48 a řekl jim: "Kdokoli přijme toto dítě pro mé jméno, mne přijímá, a kdokoli přijímá mne, přijímá toho, kdo mě poslal; neboť právě kdo je mezi vámi všemi nejmenší, ten je veliký."
49 Jan se ujal slova a řekl:,,Mistře, viděli jsme kohosi, jak vyhání zlé duchy ve tvém jménu, a chtěli jsme mu v tom zabránit, protože za tebou nechodí s námi.``
50 Ale Ježíš mu řekl: "Nebraňte mu v tom; neboť kdo není proti vám, je pro vás."
51 A jak se naplňoval čas, kdy měl být vzat, stalo se, že se pevně rozhodl jít do Jeruzaléma
52 a vyslal před sebou posly. Ti se vydali na cestu a vešli do jedné samařské vesnice, aby mu všechno připravili.
53 Ale protože se ubíral do Jeruzaléma, nepřijali ho.
54 Když to viděli učedníci Jakub a Jan, řekli:,,Pane, chceš, abychom nařídili ohni, ať sestoupí s nebe a sežehne je?``
55 Ale on se obrátil a pokáral je.
56 A vydali se na cestu do jiné vesnice.
57 A jak takto putovali, kdosi mu cestou řekl: "Půjdu za tebou, kamkoli bys šel."
58 Ježíš mu řekl: "Lišky mají doupata a nebeští ptáci mají hnízda; a Syn člověka nemá, kam by hlavu složil."
59 Jinému řekl: "Pojď za mnou." Ten mu řekl: "Dovol mi, abych šel napřed pohřbít svého otce."
60 Ale on mu řekl:,,Nech mrtvé, ať pohřbívají své mrtvé; ty jdi a ohlašuj Boží království.``
61 Ještě jiný řekl: "Půjdu za tebou, Pane, ale nejprve mi dovol, abych se doma rozloučil."
62 Ale Ježíš mu řekl: "Kdokoli položil ruku na pluh a dívá se zpět, není způsobilý pro Boží království."