Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Přijeli na druhý břeh moře, do země Gerasenských.
2 A hned jakmile Ježíš vystoupil na břeh, vyšel mu z hrobů vstříc jakýsi člověk posedlý nečistým duchem:
3 přebýval ve hrobech a nikdo ho už nedokázal spoutat, dokonce ani řetězem ne,
4 neboť býval už často předtím spoután okovy i řetězy, ale on přerval řetězy a rozbil okovy a nikdo ho nedokázal zkrotit.
5 A byl bez ustání, ve dne v noci, v hrobech a na horách, vykřikoval a zraňoval se kameny.
6 Když zdálky uviděl Ježíše, přiběhl, poklonil se mu
7 a z plna hrdla zakřičel: "Co mi chceš, Ježíši, Synu Nejvyššího Boha? Při Bohu tě zapřísahám, netrap mě!"
8 On mu totiž říkal: "Nečistý duchu, vyjdi z toho člověka!"
9 A ptal se ho: "Jak se jmenuješ?" Říká: "Mé jméno je Pluk, neboť je nás mnoho."
10 A naléhavě žadonil, aby je nevyháněl z toho kraje.
11 Na stráni se tam páslo velké stádo vepřů.
12 A nečistí duchové žadonili a říkali Ježíšovi: "Pošli nás k těm vepřům, ať vejdeme do nich."
13 A on jim to dovolil. Nečistí duchové tedy vyšli, vešli do vepřů a stádo v počtu kolem dvou tisíc se střemhlav vrhlo po srázu do moře a v moři se utopilo.
14 Jejich pasáci se dali na útěk a donesli zprávu o tom do města i do dvorců; a lidé se přišli podívat, co se přihodilo.
15 Přicházejí k Ježíšovi a vidí, že ten posedlý sedí, je oblečený a má zdravou mysl, ten, který míval Pluk; a padl na ně strach.
16 Svědkové jim vyprávěli, jak se to s tím posedlým seběhlo a co se stalo vepřům.
17 Tu začali Ježíše prosit, aby z jejich území odešel.
18 Když nastupoval do loďky, prosil ho ten člověk, jenž býval posedlý, aby s ním směl zůstat.
19 Nedovolil mu to, ale říká mu: "Jdi domů, ke své rodině, a vyprávěj jim o všem, co pro tebe Pán ve svém milosrdenství učinil."
20 On tedy odešel a začal po Desetiměstí rozhlašovat všechno, co pro něho Ježíš učinil, a všichni se divili.
21 Když se Ježíš v loďce opět přeplavil na druhý břeh, shromáždil se kolem něho četný zástup a on stál na mořském pobřeží.
22 Tu přichází jeden z představených synagogy jménem Jairos, a když ho spatří, padne mu k nohám
23 a naléhavě ho prosí: "Má dceruška umírá, pojď na ni vložit ruce, aby se zachránila a žila."
24 On s ním odešel a za ním šel četný zástup, který se na něho ze všech stran tlačil.
25 A jakási žena postižená už dvanáct let krvotokem,
26 která si u mnoha lékařů hodně vytrpěla a celé své jmění utratila bez jakéhokoli prospěchu, spíš to s ní šlo stále k horšímu,
27 slyšela vyprávět o Ježíšovi; přišla zezadu v zástupu a dotkla se jeho pláště.
28 Říkala si totiž: "Dotknu-li se aspoň jeho šatů, budu uzdravena."
29 A pramen její krve ihned vyschl a ona na svém těle pocítila, že je z toho neduhu vyléčena.
30 A Ježíš si hned uvědomil, že z něho vyšla síla, obrátil se k zástupu a říkal: "Kdo se to dotkl mých šatů?"
31 Jeho učedníci mu říkali: "Vidíš ten zástup, co se na tebe ze všech stran tlačí, a řekneš: ‘Kdo se mě to dotkl?’"
32 A on se rozhlížel, aby uviděl tu, která to udělala.
33 Tehdy se mu ta žena, jež dobře věděla, co se jí stalo, bázlivě a rozechvěle vrhla k nohám a řekla mu celou pravdu.
34 A on jí řekl: "Dcero, tvá víra tě zachránila; jdi v pokoji a ať jsi ze svého neduhu vyléčena."
35 Zatímco ještě mluvil, přicházejí z domu představeného synagogy lidé a říkají: "Tvá dcera zemřela; nač ještě obtěžuješ Mistra?"
36 Ale Ježíš, který zaslechl, co bylo právě řečeno, představenému synagogy říká: "Buď bez obav; jenom věř."
37 A nikomu nedovolil, aby s ním šel, pouze Petrovi, Jakubovi a Jakubovu bratru Janovi.
38 Přicházejí k domu představeného synagogy a on spatří rozruch, plačící lidi, kteří hlasitě naříkají.
39 Vešel dovnitř a říká jim: "Proč ten rozruch a ty nářky? To dítě neumřelo, ale spí."
40 A oni se mu posmívali. Ale on je všechny vyhnal ven a bere si s sebou otce a matku dítěte i ty, kteří ho doprovázeli, a vkročí tam, kde bylo to dítě.
41 A bere dítě za ruku a říká mu: "Talitha kum," což se překládá: "Dívenko, říkám ti, vstaň!"
42 Dívenka hned vstala a chodila, neboť jí bylo dvanáct let. A zmocnil se jich veliký úžas.
43 A on jim důrazně kladl na srdce, že se to nikdo nemá dozvědět, a řekl, aby jí dali najíst.