Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 O šest dní později bere s sebou Ježíš Petra, Jakuba a jeho bratra Jana a odvádí je do ústraní na vysokou horu.
2 A byl před nimi proměněn: jeho tvář zazářila jako slunce a jeho šat zbělel jako světlo.
3 A hle, ukázali se jim Mojžíš a Eliáš, jak s ním rozmlouvají.
4 Tu se ujal slova Petr a řekl Ježíšovi:,,Pane, to je dobře, že jsme tady; chceš-li, udělám zde tři stany, jeden tobě, jeden Mojžíšovi a jeden Eliášovi.``
5 Když ještě mluvil, hle, zastínil je světelný oblak a hle, z toho oblaku říkal jakýsi hlas: "Toto je můj milovaný syn, v něm mám zalíbení, jeho poslouchejte."
6 Když to uslyšeli, padli učedníci celí zděšení na tvář.
7 Ale Ježíš k nim přistoupil, dotkl se jich a řekl jim: "Vstaňte a nebojte se."
8 Oni pak pozvedli oči a neviděli už nikoho, jen Ježíše, jen jeho.
9 Když sestupovali z té hory, dal jim Ježíš takovýto příkaz: "S nikým nemluvte o tomto vidění, dokud Syn člověka nevstane z mrtvých."
10 A učedníci se ho zeptali:,,Proč tedy zákoníci říkají, že napřed má přijít Eliáš?``
11 On odpověděl: "Ano, Eliáš má přijít a uvést vše do pořádku;
12 a říkám vám, Eliáš již přišel a oni ho nepoznali, ale naložili s ním, jak se jim zlíbilo. Stejně tak bude od nich trpět i Syn člověka."
13 Tu učedníci porozuměli, že jeho slova mířila na Jana Křtitele.
14 Když opět přišli k zástupu, přistoupil k němu jeden muž, poklekl a řekl:
15 "Pane, slituj se nad mým synem, je náměsíčný a je na tom velmi zle: často padá do ohně a často do vody.
16 Přivedl jsem ho k tvým učedníkům a oni ho nedokázali uzdravit." -
17 "Nevěřící a zvrácené plemeno," odpověděl Ježíš, "jak dlouho ještě s vámi budu? Jak dlouho vás ještě mám snášet? Přineste mi ho sem."
18 A Ježíš mu pohrozil a zlý duch z toho chlapce vyšel a on byl od té chvíle zdráv.
19 Tu k Ježíšovi přistoupili učedníci v soukromí a zeptali se ho: "Proč jsme ho nedokázali vyhnat my?" -
20 ,,Protože máte malou víru,`` říká jim.,,Neboť vpravdě vám říkám, budete-li mít víru jako hořčičné zrno, řeknete této hoře: Přesuň se odtud tamhle, a ona se přesune a nic vám nebude nemožné.``
21 ---
22 Když byli pospolu v Galileji, řekl jim Ježíš: "Syn člověka bude vydán do rukou lidem
23 a oni ho zabijí a on třetího dne vstane z mrtvých." A oni z toho byli úplně sklíčeni.
24 Když přišli do Kafarnaumu, přistoupili k Petrovi výběrčí dvojdrachmy a řekli mu: "Cožpak váš mistr neplatí dvojdrachmu?"
25 "Ale ano," říká. Když přišel domů, Ježíš mu, ještě než on promluvil, řekl:,,Co si o tom myslíš, Šimone? Od koho vybírají pozemští králové dávky nebo daně? Od svých synů nebo od cizinců?``
26 A když on odpověděl: "Od cizinců," řekl mu Ježíš: "Tak tedy synové jsou osvobozeni.
27 Abychom je však nepohoršili, jdi k moři, hoď udici, vezmi první rybu, která se chytí, a otevři jí ústa: najdeš tam statér; vezmi ho a dej jim za mne i za sebe."