Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Jeruzalémská bible je špičkové dílo katolické biblistiky druhé poloviny 20. století. Vzešla z prací Jeruzalémské biblické školy, založené v roce 1890 z iniciativy dominikánského řádu, v níž se po desítky let převážně francouzští badatelé věnovali studiu a výzkumu na poli biblické filologie, historie a archeologie. Na základě zevrubné a velmi přesné exegetické práce vznikl pak z původních jazyků nejprve francouzský překlad – La Bible de Jérusalem (JB), 1. vydání 1954, definitivní 1973 –, jenž se stal základem pro další edice v hlavních evropských jazycích. Hlavní zásadou jeho tvůrců je nevnášet do biblického překladu literární kvality, které nejsou vlastní originálu. Druhou předností vloženou do tohoto díla jsou úvody k jednotlivým biblickým knihám a pomocný poznámkový aparát, které každému čtenáři Bible dodávají nejdůležitější poznatky interpretační, aniž by ho zbytečně zatěžovaly svým rozsahem. Česká verze Jeruzalémské bible vzniká metodou srovnávacího překladu z francouzštiny (originální znění JB) a původních biblických jazyků (pro přesné rozpoznání předlohy). Její autoři berou v potaz i bohatou tradici českých biblických překladů 20. století, které se můžou stát inspirací, cennou zejména po terminologické stránce. Žádný ale není měřítkem, či dokonce svazujícím břemenem v otázce jazykového stylu. I pro tvůrce české JB je totiž nejdůležitější, aby výsledek jejich práce byl věrný biblickému originálu, s co nejpatrnějším uchováním jeho stylu i literární formy. Manželé Dagmar a František X. Halasovi zahájili práci na českém překladu v roce 1980, v polistopadové době se začalo s publikováním prvních sešitů pracovního vydání. Průběžně pokračují redakční práce, aby česká Jeruzalémská bible vyšla co nejdřív jako celek. Pracovní vydání české verze Jeruzalémské bible je určeno k diskusi mezi odbornou i laickou veřejností. Vyzýváme tedy všechny čtenáře, aby své diskusní příspěvky, připomínky k českému překladu a textové korektury zasílali na adresu redakce: nakladatelství KRYSTAL OP, Husova 8, 110 00 Praha 1, e-mail: krystalop@volny.cz
Copyright: Copyright © František X. a Dagmar Halasovi, Copyright © Krystal OP s.r.o
URL: http://krystal.op.cz/
1 Když uviděl zástupy, vystoupil na horu, a když se posadil, přistoupili k němu jeho učedníci.
2 Ujal se slova a takto je učil:
3 ,,Blahoslavení, kdo mají duši chudého, neboť jejich je nebeské království.
4 Blahoslavení tiší, neboť oni dostanou za úděl zemi.
5 Blahoslavení zarmoucení, neboť oni budou potěšeni.
6 Blahoslavení, kdo hladovějí a žízní po spravedlnosti, neboť oni budou nasyceni.
7 Blahoslavení milosrdní, neboť oni dojdou milosrdenství.
8 Blahoslavení čistého srdce, neboť oni uvidí Boha.
9 Blahoslavení, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni Božími syny.
10 Blahoslavení pronásledovaní pro spravedlnost, neboť jejich je nebeské království.
11 Blahoslavení jste, když vás budou urážet, pronásledovat vás a vylhaně vám kvůli mně připisovat všemožné špatnosti.
12 Radujte se a plesejte, neboť hojná bude vaše odměna v nebesích: tak pronásledovali již vaše předchůdce, proroky.
13 Vy jste sůl země. Jestliže však sůl ztratí chuť, čím bude osolena? Není už k ničemu, leda aby se vyhodila ven a lidé ji pošlapali. -
14 Vy jste světlo světa. Město se nemůže ukrýt, leží-li na hoře.
15 A lampa se nezažíhá, aby se postavila pod kbelík, ale naopak na stojan, takže září všem, kdo jsou v domě.
16 Takto musí zářit vaše světlo před lidmi, aby viděli vaše dobré skutky a oslavovali vašeho Otce, jenž je v nebesích.
17 Nemyslete si, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky: nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit.
18 Neboť vám vpravdě říkám: dokud nepominou nebe a země, ani nejmenší písmenko, ani jediná čárka ze Zákona nepomine, dokud se vše nestane.
19 Tedy ten, kdo poruší jeden z oněch nejmenších předpisů a bude učit jiné, aby to dělali také tak, bude pokládán v nebeském království za nejmenšího; kdo je naopak bude uskutečňovat a učit jim, ten bude pokládán v nebeském království za velikého.
20 Neboť vám říkám: nebude-li vaše spravedlnost překonávat spravedlnost zákoníků a farizeů, nevejdete do nebeského království.
21 Slyšeli jste, že předkům bylo řečeno: Nezabiješ; a když někdo zabije, bude se za to zodpovídat soudu.
22 Já vám však říkám: Kdokoli se hněvá na svého bratra, bude se za to zodpovídat soudu; ale řekne-li svému bratru: ‘Hlupáku!’, bude se za to zodpovídat veleradě; a řekne-li mu: ‘Odpadlíku!’, bude se za to zodpovídat v pekelném ohni.
23 Když tedy předkládáš svůj obětní dar před oltář, vzpomeneš-li si tam, že tvůj bratr má něco proti tobě,
24 zanechej tam před oltářem svůj dar a jdi se napřed smířit se svým bratrem, potom se vrať a teprve tehdy předlož svůj dar.
25 Pospěš si a dohodni se se svým protivníkem, pokud jsi s ním ještě na cestě, aby tě protivník nevydal soudci a soudce stráži a aby tě neuvrhli do vězení.
26 Vpravdě ti říkám: nevyjdeš odtud, dokud nezaplatíš do posledního haléře.
27 Slyšeli jste, že bylo řečeno: Nezcizoložíš.
28 Já vám však říkám: Kdokoli žádostivě pohlíží na nějakou ženu, už s ní ve svém srdci zcizoložil.
29 Svádí-li tě tvé pravé oko ke hříchu, vyrvi je a odhoď od sebe: neboť je pro tebe lepší, aby zahynul jeden jediný z tvých údů a aby celé tvé tělo nebylo uvrženo do pekla.
30 A svádí-li tě tvá pravice ke hříchu, utni ji a odhoď od sebe: neboť je pro tebe lepší, aby zahynul jeden jediný z tvých údů a aby celé tvé tělo nepřišlo do pekla.
31 Také bylo řečeno: Kdokoli zapudí svou ženu, ať jí dá rozlukový list.
32 Já vám však říkám: Každý muž, jenž zapudí svou ženu mimo případ "smilstva", ji vystavuje cizoložství; a kdokoli se ožení se zapuzenou, cizoloží. -
33 Slyšeli jste dále, že předkům bylo řečeno: Nebudeš křivě přísahat, ale splníš své přísahy vůči Pánu.
34 Já vám však říkám, abyste vůbec nepřísahali: ani při nebi, neboť to je Boží trůn;
35 ani při zemi, neboť to je podloží jeho nohou; ani při Jeruzalému, neboť to je město velkého krále.
36 Nepřísahej také při své hlavě, neboť nemůžeš způsobit, aby jediný vlas na ní byl bílý nebo černý.
37 Ať je vaše řeč: ‘Ano? Ano.’ ‘Ne? Ne.’: co je navíc, pochází od Zlého.
38 Slyšeli jste, že bylo řečeno: Oko za oko a zub za zub.
39 Já vám však říkám, abyste nevzdorovali zlovolníkovi: naopak, dá-li ti někdo políček na pravou tvář, nastav mu ještě i druhou;
40 chce-li s tebou začít při a vzít ti suknici, ponech mu i svůj plášť;
41 žádá-li od tebe, abys šel s ním jednu míli, ujdi s ním dvě.
42 Tomu, kdo tě žádá, dávej, a k tomu, kdo si od tebe chce půjčit, se neobracej zády.
43 Slyšeli jste, že bylo řečeno: Budeš milovat svého bližního a nenávidět svého nepřítele.
44 Já vám však říkám: Milujte své nepřátele a modlete se za své pronásledovatele,
45 abyste se stali syny svého Otce, který je v nebesích, neboť on dává svému slunci vzcházet nad zlými i nad dobrými a sesílá déšť na spravedlivé i nespravedlivé.
46 Neboť milujete-li ty, kdo milují vás, jakou budete mít odměnu? Nedělají to tak i celníci?
47 A zdravíte-li jen své bratry, co děláte tak zvláštního? Nedělají to tak i pohané?
48 Vy tedy budete dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec.