Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Český studijní překlad chce přinést současnému českému čtenáři kvalitní a přesný překlad Bible. Jde o překlad studijní, v co největší míře konkordantní a důsledný. Je určen především pro každodenní studium a výklad Písma Písmem. Jeho nedílnou součástí je proto bohatý odkazový a poznámkový aparát. Naší cílovou skupinou jsou hlavně lidé, kteří chtějí jít hlouběji „do Písma“, ale nemají znalost originálních biblických jazyků. Rádi bychom, aby tento nový překlad navázal na národní písmáckou tradici, na kvality a duchovní význam Bible Kralické. Cílem překladatelského týmu je umožnit českému čtenáři, neznalému původních biblických jazyků, bibli nejen číst, ale skutečně hloubkově studovat.
Čím se ČSP snaží dosáhnout svých cílů? Na rozdíl od většiny jiných překladů se u mnoha veršů snaží nabídnout nejen tu překladovou variantu, která je překladatelům nejbližší, ale v poznámce pod čarou i další možnosti. Pokud je to možné, snaží se být tzv. konkordantní – tedy stejné slovo v originálním jazyce překládat stejným českým slovem. Používá speciálně vyvinutý bohatý poznámkový aparát, který zahrnuje mimořádný záběr desítek tisíc jazykových, historických a výkladových poznámek a odkazů. Poznámky se zabývají textem a faktografií a vyhýbají se teologickým interpretacím. Tím je ČSP dobrým kandidátem pro široké využití všemi křesťany bez ohledu na církevní příslušnost. Obsahuje také dohromady 70 stran dalších příloh a map. Specialitou ČSP je také to, že při jeho vzniku byl využíván unikátní překladatelský software BTr, vyvinutý na míru vedoucím týmu A. Zelinou. ČSP nechce rezignovat ani na krásu. Je přeložen soudobou a srozumitelnou češtinou a jeho netradiční vazbu navrhl přední český výtvarník Aleš Lamr.
Přesné překlady Bible, které umožňují všeobecný přehled, ale i hlubší studium biblických událostí, existuje prakticky ve všech zemích západní kulturní tradice. Jmenujme nejznámější New American Standard Bible (1965-1677), New Revised Standard Version (1989) v angličtině, Revidierte Elberfelder (1993), Schlachter version (1951) v němčině. U nás podobné dílo nemohlo kvůli desetiletím totalitní nesvobody vzniknout. Zaplnění této mezery v duchovním i kulturním dědictví českého národa je úkolem současné generace, která k tomu má znovu všechny podmínky. Český studijní překlad Bible by měl svému čtenáři umožňovat, aby se ve své mateřštině co nejvíce přiblížil původnímu znění, způsobu myšlení a poselství Písma.
1 Pavel, povolaný apoštola (Krista Ježíše)t1 skrze vůli Boží,b a bratrc Sosthenesv2 t1 var.: Ježíše Krista v2 snad totožný s představeným synagogy z Sk 18:17 (ř. jméno není nejběžnější) a 1K 9:1; Ř 1:1!; 2K 1:1 b Ř 1:10!; Ef 1:1; Ko 1:1; 2Tm 1:1 c 1K 5:11; 1K 6:6; 1K 7:12; 1K 8:11; 1K 16:12; Sk 1:15p
2 (církvi cBoží,)t3 která je v Korintu,a pposvěcenýmb v Kristu Ježíši, povolanýmc svatým,d spolu se všemi, kteří (na kterémkoliv místě vzývajíe jméno našeho Pána Ježíše Krista, Pána jejich i našeho):t4 t3 1K 10:32; Sk 20:28; 2K 1:1†; srv. Hospodinovo shromáždění (Dt 23:2nn) t4 n.: na každém místě, jejich i našem, vzývají jméno našeho Pána Ježíše Krista a Sk 18:1p b Sk 20:32 c 1K 1:24; Ř 1:7p d 1K 6:1n; 1K 14:33; 1K 16:1; Sk 9:13p; 2K 1:1; Ef 1:1; Fp 1:1! e Sk 9:14; 2Tm 2:22
3 Milost vám a pokoj od Boha, našeho Otce, a Pána Ježíše Krista.
4 Stálea za vás děkujib [svému] cBohu za cBoží milost, která vám byla dána v Kristu Ježíši: a 2Te 2:13 b Ř 1:8
5 Neboť v něm jste byli ve všem obohaceni,a v každém slovu i v každém poznání,b a 2K 9:11 b Ř 15:14; 2K 8:7
6 tak jak bylo (mezi vámi)t5 utvrzeno (svědectvía Kristovo),t6 t5 n.: ve vás t6 n.: svědectví o Kristu; 2Tm 1:8; Zj 1:2 a 1K 15:15; Sk 4:33
7 takže snemáte snedostatek v žádném (daru milosti)t7 a sdychtivě sočekávátea zjeveníb našeho Pána Ježíše Krista. t7 ř.: charismatu a L 12:36; Fp 3:20; Tit 2:13; 2P 3:12 b 1P 4:13
8 Ont8 vás také bude futvrzovat až do konce, abyste byli bez úhonya v denb našeho Pána Ježíše [Krista]. t8 ř.: který a Ko 1:22; 1Tm 3:10 b 1K 3:13; 1K 5:5; Iz 13:6p; 2K 1:14; Fp 1:6; 1Te 5:1; 2P 3:10
9 Věrnýa je cBůh, skrze něhož jste byli povolánib do společenstvíc jeho Syna Ježíše Krista, našeho Pána. a 1K 10:23; 2K 1:18; 1Te 5:24! b Ř 8:28! c 1J 1:3
10 Napomínámt9a vás, bratři,b jménem našeho Pána Ježíše Krista, abyste všichni mluvili stejně a neměli mezi sebou roztržky,t10 nýbrž abyste byli (sdokonale psspojeni)t11 v tomtéž smýšleníc a v tomtéž úsudku. t9 n.: Prosím; 1K 4:16; 1K 16:15; Ř 12:1; 2K 10:1; Fp 4:2; 2Tm 4:2; 1Te 5:14; 1P 5:1 t10 ř. schismata; 1K 11:18 t11 n.: uspořádáni a 2K 6:1; 2K 10:1; Fp 4:2; 1Tm 2:1p; 1P 5:1 b 1K 1:26; 1K 2:1; 1K 3:1; 1K 4:6; 1K 7:24; 1K 10:1!; Sk 1:15p c Sk 4:32; Ř 15:5; 2K 13:11
11 Neboť lidét12 z domu Chloé mi o vás, moji bratři, oznámili, že jsou mezi vámi spory.t13 t12 ř.: ti t13 n.: sváry; 1K 3:3; Ř 13:13!
12 Mluvím o tom, že každý z vás říká:a ‚Já jsem Pavlův‘, ‚Já zase Apollův‘,b ‚Já zase Kéfůvt14‘, ‚A já Kristův‘.c t14 1K 9:5; 1K 15:5; Kéfas je ř. přepis aram. jména Kéfa (J 1:42) a 1K 3:4 b 1K 3:22; Sk 18:24 c 1K 3:23
13 Je Kristus prozdělen?t15 Byl snad za vás ukřižován Pavel? Anebo jste byli pokřtěni va Pavlovo jméno?b t15 n.: (Tím) je Kristus rozdělen. a Ř 6:3 b Sk 2:38
14 Děkuji cBohu, že jsem kromě Krispa a Gaiaa nikoho z vás nepokřtil, a Ř 16:23
15 aby nikdo snemohl sříci, že (jste byli pokřtěni v mé jméno).t16 t16 var.: jsem křtil ve (srv. Ř 6:3p) své jméno
16 Pokřtil jsem i Štěpánůva dům.t17 Jinak už nevím, že bych byl ještě někoho jiného pokřtil. t17 tzn. lidi náležející k Štěpánově domácnosti (/ hospodářství); Sk 10:2; Sk 16:33n a 1K 16:15
17 Neboť Kristus mne neposlal křtít, ale shlásat sevangelium,a a to ne (moudrostí slov),t18 aby Kristův kříž snebyl svyprázdněn.t19 t18 ř.: v moudrosti slova t19 tzn. zbaven moci a smyslu a Ř 15:20
18 cSlovo křížet20 je totiž bláznovstvíma těm, kteří hynou,b ale nám, kteří jsme zachraňováni,t21 je mocí Boží.c t20 n.: o kříži; 2K 5:19p t21 Sk 2:47; 2K 2:15; 2Te 2:10; n~: jsme na cestě spásy a 1K 1:21; 1K 1:23; 1K 2:14; 1K 3:19†; 1K 4:10srv b 2K 4:3; 2Te 2:10 c 1K 1:24; Ř 1:16
19 Je pnapsáno: ‚fZahubím moudrost moudrých a rozumnosta rozumných fzavrhnu.‘b a L 2:47p b Iz 29:14//
20 Kde je a moudrý?b Kde je sučitel sZákona?c Kde je řečníkt22 tohoto věku?d sNeučinil cBůh moudrost [tohoto] světa sbláznovstvím? t22 ř.: debatér (syzététés); HL; srv. sloveso - Mk 1:27; Mk 9:16; L 24:15; Sk 6:9 a Iz 33:18 b 1K 3:18; Ř 1:22; Jk 3:13 c Mt 7:29; L 5:21 d Mt 12:32!
21 Neboť když světa v cBoží moudrosti nepoznal skrze svou moudrost cBoha, zalíbilob se cBohu skrze bláznovství této zvěstic zachránitd ty, kdo věří.e a 1K 6:2; 1K 11:32; J 12:31; Jk 4:4 b Ga 1:15; Ko 1:19 c 1K 2:4! d L 19:10; L 23:35; J 12:47; 2Tm 1:9; Žd 7:25 e Ř 3:22; Ef 1:19
22 Neboť Židé žádají znamenía a Řekové hledají moudrost,b a Mt 12:28 b Sk 17:18 - Sk 17:21~
23 my však hlásáme Kristaa pukřižovaného:b Židům pohoršení,c pohanůmt23 bláznovství, t23 ř.: národům; var.: Řekům a Sk 8:5!; Sk 19:13; 2K 4:5; 2K 11:4; Fp 1:15 b 1K 2:2; Mt 28:5; Ga 3:1 c Ř 9:33; Ga 5:11; 1P 2:8
24 ale těm, (kteří jsou povoláni),t24 Židům i Řekům, Krista — Boží moca a Boží moudrost.b t24 ř.: povolaným; v. 1K 1:2 a 1K 1:18 b 1K 1:30
25 Neboť co je u cBoha bláznivé, to je moudřejší než lidé, a co je u cBoha slabé,a to je silnější než lidé. a 2K 13:4
26 Vidíte,t25 bratři, (jak vás Bůh povolal):t26 není mezi vámi mnoho moudrýcha podle xtěla,t27 ani mnoho mocných, ani mnoho urozených. t25 n.: Pohleďte t26 ř.: vaše povolání t27 tzn. podle lidských měřítek; 1K 3:3; Ř 8:4n; 2K 1:17; 2K 5:16; 2K 10:2n a Mt 11:25
27 Ale co je u světa bláznivé, to si vybrala cBůh, aby zahanboval moudré, a co je u světa slabé, to si vybral cBůh, aby zahanboval silné; a Mk 13:20; J 6:70; Sk 1:2; Ef 1:4; Jk 2:5
28 a co je u světa neurozené a pméněcenné, to si vybral cBůh, vybral [dokonce] i to, co není, aby zrušil to, co je,
29 aby se žádné xtělo snemohlo před cBohem schlubit.a a Ef 2:9
30 Vy však jste z něho v Kristu Ježíši,a jenž se nám stal moudrostí od Boha, spravedlností,b posvěcením i vykoupením,c a Ř 8:1 b 2K 5:21 c Ř 3:24!
31 aby se stalo tak, jak je pnapsáno: ‚Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu.‘a a Jr 9:23//