Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Český studijní překlad chce přinést současnému českému čtenáři kvalitní a přesný překlad Bible. Jde o překlad studijní, v co největší míře konkordantní a důsledný. Je určen především pro každodenní studium a výklad Písma Písmem. Jeho nedílnou součástí je proto bohatý odkazový a poznámkový aparát. Naší cílovou skupinou jsou hlavně lidé, kteří chtějí jít hlouběji „do Písma“, ale nemají znalost originálních biblických jazyků. Rádi bychom, aby tento nový překlad navázal na národní písmáckou tradici, na kvality a duchovní význam Bible Kralické. Cílem překladatelského týmu je umožnit českému čtenáři, neznalému původních biblických jazyků, bibli nejen číst, ale skutečně hloubkově studovat.
Čím se ČSP snaží dosáhnout svých cílů? Na rozdíl od většiny jiných překladů se u mnoha veršů snaží nabídnout nejen tu překladovou variantu, která je překladatelům nejbližší, ale v poznámce pod čarou i další možnosti. Pokud je to možné, snaží se být tzv. konkordantní – tedy stejné slovo v originálním jazyce překládat stejným českým slovem. Používá speciálně vyvinutý bohatý poznámkový aparát, který zahrnuje mimořádný záběr desítek tisíc jazykových, historických a výkladových poznámek a odkazů. Poznámky se zabývají textem a faktografií a vyhýbají se teologickým interpretacím. Tím je ČSP dobrým kandidátem pro široké využití všemi křesťany bez ohledu na církevní příslušnost. Obsahuje také dohromady 70 stran dalších příloh a map. Specialitou ČSP je také to, že při jeho vzniku byl využíván unikátní překladatelský software BTr, vyvinutý na míru vedoucím týmu A. Zelinou. ČSP nechce rezignovat ani na krásu. Je přeložen soudobou a srozumitelnou češtinou a jeho netradiční vazbu navrhl přední český výtvarník Aleš Lamr.
Přesné překlady Bible, které umožňují všeobecný přehled, ale i hlubší studium biblických událostí, existuje prakticky ve všech zemích západní kulturní tradice. Jmenujme nejznámější New American Standard Bible (1965-1677), New Revised Standard Version (1989) v angličtině, Revidierte Elberfelder (1993), Schlachter version (1951) v němčině. U nás podobné dílo nemohlo kvůli desetiletím totalitní nesvobody vzniknout. Zaplnění této mezery v duchovním i kulturním dědictví českého národa je úkolem současné generace, která k tomu má znovu všechny podmínky. Český studijní překlad Bible by měl svému čtenáři umožňovat, aby se ve své mateřštině co nejvíce přiblížil původnímu znění, způsobu myšlení a poselství Písma.
1 Kdo se odděluje,t1 hledá vlastní touhy,a (rozzuřít2 se proti každé obezřetnosti.)t3 t1 n.: + od druhých/ izoluje; Gn 13:11 t2 n.: vybuchne; Př 17:14; Př 20:3 t3 n.: naštve ho jakákoli rada; Př 3:21; $ a Př 21:25; Př 21:26; Př 11:23
2 Hlupák nemá zálibu v rozumnosti,a ale (v odkrývánít4 svého vlastního rozumu.)t5 t4 n.: zjevování; Př 26:26; Oz 7:1 t5 n~: chce ukazovat, jak je sám chytrý a Př 3:5
3 Když přijde ničema,t6 přichází také pohrdání a s hanboua potupa. t6 var.: ničemnost a Př 22:10; Př 11:2; Př 13:18
4 Slova z úst člověka jsou jako hlubokáa voda, prament7 moudrosti je jako proudícíb potok.t8 t7 var.: života; srv. Př 10:11; Př 13:14; Př 14:27; Př 16:22 t8 n.: proudící potok, pramen moudrosti a Př 20:5 b Př 15:2; Př 15:28
5 Není dobré (stranit ničemovi)t9 a (křivdit spravedlivému při soudu.)t10 t9 h.: pozvedat ničemovu tvář t10 h.: převrátit spravedlivého v právu; Př 17:23; Dt 1:17; Pl 3:35.Pl 3:36; n.: aby se ukřivdilo
6 Hlupákovy rty (se dostávají do sporu,)t11 jeho ústa (volají po ranách.)t12 t11 n.: přinášejí hádku; Př 15:18; Př 26:21 t12 n~: si koledují o výprask; Př 19:29
7 Hlupákovi jsou ústa ke zkáze,a vlastní rty jsou jeho duše léčkou.b a Př 10:14; Př 13:3 b Př 12:13; Př 20:25; Př 29:6
8 Slova pomlouvače jsou jako pamlsky,v13 sestupují do (nejzazších útrob.)t14 v13 [v h. odvozeno od slovesa „hltavě spolknout“; //26,22] t14 h.: komnat břicha; n~: rovnou do žaludku; Př 18:20
9 Také (ten, kdo je nedbalý)t15 při své práci, je bratrem ničitele.t16 t15 h.: dovolí, že ochabnou jeho ruce; Iz 35:3; n.: Kdo se fláká; Joz 18:3; Neh 6:3.Neh 6:9; 2Te 3:11 t16 h.: pána zkázy
10 Hospodinovo jménov17 je (pevnou věží,)t18 spravedlivý do ní poběžít19 a bude v bezpečí.t20 v17 [vazba „H. jméno“ je někdy používána ve významu: sám Hospodin (srv. Ex 23:21; Lv 24:11; Ž 20:1; Ž 54:3; Iz 30:27; Iz 59:19)] t18 h.: věží síly; podobně v. Př 18:11.Př 18:19; srv. Neh 3:1 t19 n.: běží t20 h.: je vyvýšen, tj. nepřístupně vysoko - jako v hradu, tedy: v bezpečí; Př 29:25; Dt 2:36!; Ž 20:2; srv. nomen: Př 9:10; srv. Př 1:33v; Př 10:9v; Jr 23:6v
11 Majetek bohatého je jeho pevným městema a jako vysokát21 hradba v jeho představě. t21 h.: vyvýšená a Př 10:15
12 Před zkázoua se srdce člověka povýší,b před slávou je pokora.c a Př 16:18 b 2Pa 26:16; Ž 131:1:: c Př 15:33
13 Kdo odpovídát22 dříve, nežli vyslechl, je to jeho hloupost a ostuda. t22 h.: navrací slovo
14 Duch člověka vydržít23 jeho nemoc, ale kdo uneset24 ubitéhoa ducha? t23 n.: ho udrží v t24 n.: pozvedne a Př 15:13; Př 17:22
15 Srdcet25 rozumnéhoa poznáníb získá, ucho moudrých poznání hledá. t25 n.: Mysl; Př 12:8; Jr 7:31 a Př 17:28 b Př 15:14; Př 17:27
16 Dara člověku otevře dveře, povede ho před vysoko postavené.t26 t26 h.: velké; Př 25:6; Jr 5:5 a Př 21:14
17 (Kdo je první při sporu,)t27 zdá se být spravedlivý, přijde však jeho bližnít28 a prověřít29 ho. t27 n.: Kdo první předkládá spor t28 n.: někdo jiný t29 n.: vystaví ho zkoušce; Př 28:11
18 Lost30 zastaví sváry,a rozhodnet31 mezi mocnými.t32 t30 tj. losování; Př 16:33 t31 h.: oddělí; srv. Př 17:9; Rt 1:17 t32 n.: + protivníky a Př 19:13
19 Ukřivděnýt33 bratr je nedostupnější nežli pevnét34 město, sváry jsou jako závora pevnosti.t35 t33 n.: Uražený t34 h.: síly; n.: opevněné; v. Př 18:11; Př 10:15 t35 h. obv.: palác; Am 3:9n
20 Ovocemt36 úst člověka se nasytí jeho nitro,t37 nasytí se výnosem svých rtů. t36 h.: Z ovoce; Př 12:14; Př 31:31 t37 h.: břicho
21 V moci jazyka je smrt i život, kdo ho miluje, nají se jeho ovoce.
22 Kdo nalezlt38 ženu,t39 nalezlt38 dobro,a dosáhl zalíbeníb u Hospodina. t38 n.: získal; srv. Př 1:13; Oz 12:9 t39 var.: +dobrou a Gn 2:18 b Př 8:35; Př 12:2
23 Chudý (úpěnlivě prosí,)t40 ale bohatý odpovídá tvrdě. t40 h.: mluví úpěnlivé prosby; srv. Jr 3:21
24 (Někdo má přátele ke své zkáze,)t41 ale některý přítelt42 přilnul víc než bratr. t41 n.: Člověk, který má přátele, jimi může být zničen / Někteří přátelé se navzájem bijí; $ t42 h.: ten, kdo miluje; Př 27:6