Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Český studijní překlad chce přinést současnému českému čtenáři kvalitní a přesný překlad Bible. Jde o překlad studijní, v co největší míře konkordantní a důsledný. Je určen především pro každodenní studium a výklad Písma Písmem. Jeho nedílnou součástí je proto bohatý odkazový a poznámkový aparát. Naší cílovou skupinou jsou hlavně lidé, kteří chtějí jít hlouběji „do Písma“, ale nemají znalost originálních biblických jazyků. Rádi bychom, aby tento nový překlad navázal na národní písmáckou tradici, na kvality a duchovní význam Bible Kralické. Cílem překladatelského týmu je umožnit českému čtenáři, neznalému původních biblických jazyků, bibli nejen číst, ale skutečně hloubkově studovat.
Čím se ČSP snaží dosáhnout svých cílů? Na rozdíl od většiny jiných překladů se u mnoha veršů snaží nabídnout nejen tu překladovou variantu, která je překladatelům nejbližší, ale v poznámce pod čarou i další možnosti. Pokud je to možné, snaží se být tzv. konkordantní – tedy stejné slovo v originálním jazyce překládat stejným českým slovem. Používá speciálně vyvinutý bohatý poznámkový aparát, který zahrnuje mimořádný záběr desítek tisíc jazykových, historických a výkladových poznámek a odkazů. Poznámky se zabývají textem a faktografií a vyhýbají se teologickým interpretacím. Tím je ČSP dobrým kandidátem pro široké využití všemi křesťany bez ohledu na církevní příslušnost. Obsahuje také dohromady 70 stran dalších příloh a map. Specialitou ČSP je také to, že při jeho vzniku byl využíván unikátní překladatelský software BTr, vyvinutý na míru vedoucím týmu A. Zelinou. ČSP nechce rezignovat ani na krásu. Je přeložen soudobou a srozumitelnou češtinou a jeho netradiční vazbu navrhl přední český výtvarník Aleš Lamr.
Přesné překlady Bible, které umožňují všeobecný přehled, ale i hlubší studium biblických událostí, existuje prakticky ve všech zemích západní kulturní tradice. Jmenujme nejznámější New American Standard Bible (1965-1677), New Revised Standard Version (1989) v angličtině, Revidierte Elberfelder (1993), Schlachter version (1951) v němčině. U nás podobné dílo nemohlo kvůli desetiletím totalitní nesvobody vzniknout. Zaplnění této mezery v duchovním i kulturním dědictví českého národa je úkolem současné generace, která k tomu má znovu všechny podmínky. Český studijní překlad Bible by měl svému čtenáři umožňovat, aby se ve své mateřštině co nejvíce přiblížil původnímu znění, způsobu myšlení a poselství Písma.
1 Potoma jsem uslyšel něco jako mocný hlasb velikého zástupu v nebi, který říkal: „Haleluja!c Záchrana,d slávae i moc náleží našemu cBohu, a J 3:22p b Zj 11:15 c Ž 104:35p d Zj 7:10 e Zj 4:11
2 protože pravé a spravedlivé jsou jeho soudy,a neboť odsoudil tu velikou smilnici, která zničila zemi svým smilstvem, a potrestal krevb svých otroků(, která je na jejích rukou).t1“ t1 ř.: z její ruky a Zj 16:7 b Zj 6:10; Dt 32:43; 2Kr 9:7
3 A překli podruhé: „Haleluja! Její dým vystupuje na věky věků.a“ a Iz 34:10
4 A těch čtyřiadvacet staršícha a ty čtyři sživé sbytosti padli na kolena a poklonilib se cBohu sedícímuc na trůnu se slovy: „Amen.d Haleluja.“ a Zj 4:4 b Zj 4:10 c Zj 4:2! d Zj 1:6!
5 A od trůnu vyšel hlas, skterý sříkal: „Chvaltea našeho cBoha všichni jeho otrocib [a] vy, kdo se ho bojíte,c malí i velcí.“d a Ž 22:24; Ř 15:11 b Ž 134:1 c Sk 13:16 d Zj 11:18; Jr 31:34p
6 A uslyšel jsem jakoby hlas velikého zástupu a jakoby zvuk mnohých voda a jakoby zvuk silných hromů:b „Haleluja, sujal sse skralováníc Pán, náš cBůh, ten Všemohoucí.d a Zj 1:15 b Zj 14:2 c Ž 93:1 d Zj 1:8!
7 Radujme se a jásejme a vzdávejmet2 mu slávu,a protože přišla svatbab Beránkova a jeho ženac se připravila; t2 var.: vzdejme a Zj 4:9! b Mt 22:2; Mt 25:10; L 12:36 c Zj 21:2
8 a bylo jí dáno, aby si oblékla zářivěa čistý kment.“b Tím kmentem jsou sspravedlivéc sčiny svatých.d a Mt 17:2; Mk 9:3; L 24:4 b Zj 19:14; Zj 3:4~ c Ž 132:9 d Zj 5:8!
9 A hřekl mi: „Napiš:a Blahoslavení,b kdo pjsou pozváni k Beránkově svatební hostině.“ Ještě mi hřekl: „Toto jsou pravác cBoží slova.“ a Zj 1:11 b Zj 14:13; L 14:15 c Zj 21:5; Zj 22:6
10 Padl jsem mu k nohám, sabych sse mu spoklonil. Ale on mi hřekl: „Varuj se toho! Jsem spoluotroka tvůj a tvých bratrů, kteří mají Ježíšovo svědectví. cBohu se pokloň!b (Ježíšovo svědectvíc je cDuch)t3 proroctví.“ t3 n.: Svědectví o Ježíši je Duch a Zj 6:11; Sk 10:26~ b Zj 4:10; Zj 22:9// c Zj 12:17
11 A uviděl jsem potevřené nebe,a a hle, bílý kůň,b a ten, kdo na něm seděl, [se jmenoval] Věrný a Pravý;c spravedlivě soudíd a bojuje. a Zj 4:1 b Zj 6:2 c Zj 3:14 d Ž 96:13; Iz 11:4
12 Jeho oči byly [jako] plamen ohněa a na hlavě měl mnoho diadémů;b má pnapsané jméno,c které nezná nikdo než on sám. a Zj 1:14 b Zj 12:3p c Zj 19:16; Zj 2:17
13 Je poblečen do pláště pzbrocenéhot4 krvía a jeho jméno pjet5 cSlovob cBoží. t4 var.: pokropeného t5 ř.: se nazývá (pf. med.) a Iz 63:3 b J 1:1
14 A vojska, která jsou v nebi, jela za ním na bílých koních, poblečená do bělostného čistého kmentu.a a Zj 19:8
15 Z jeho úst vychází sveliký ostrý smeč,a aby jím bilb národy; bude je pást železnou berlou.c On (bude šlapat)t6 lisd vína planoucího hněvue Všemohoucího cBoha. t6 ř.: šlape a Zj 1:16 b Iz 11:4 c Zj 2:27 d Zj 14:19 e Zj 16:1!
16 Na plášti a na svém bokut7 má pnapsáno jméno: Král králů a Pán pánů.a t7 ř.: stehnu a Zj 17:14
17 A uviděl jsem jednoho anděla, psjak sstojí ve slunci. Mocným hlasem zvolal na všechny ptáky,a letící (prostředkem nebe):b „Pojďte, shromážděte se k veliké cBoží hostině,c a 1S 17:44 b Zj 8:13 c Ez 39:17
18 abyste jedli xtěla králů a xtěla vojevůdcůa a xtěla silných, xtěla koní i těch, kdo na nich sedí, xtěla všech, svobodných i otroků, malých i velikých.“ a Zj 6:15
19 A uviděl jsem šelmua a krále země i jejicht8 vojska pshromážděná, (saby srozpoutali válku proti)b tomu, jenž seděl na koni,c a proti jeho vojsku. t8 var.: její a Zj 11:7 b Zj 12:17 c Zj 19:11
20 Ale šelma byla zajata a s ní falešný prorok,a který před ní činil znamení,b jimiž svedl ty, kdo přijali cejch šelmy a kdo se klaněli jejímu obrazu; ti dva byli za živa uvrženi do ohnivého jezera, hořícího sírou.c a Zj 16:13 b Zj 13:13 c Zj 20:10
21 Ostatní byli zabiti svelikým smečem,a který vyšel z úst toho, jenž seděl na koni. A všichni ptáci se nasytili jejich xtěly. a Zj 19:15