Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Studijní charakter Pavlíkova překladu je zřetelný z bohatého poznámkového aparátu, v němž jsou obsaženy překladové varianty, textová kritika, lingvistické a teologické poznámky. Proto četba tohoto překladu je náročná, ale v důsledku ovšem obohacující. Miloš Pavlík ve své předmluvě píše, že: „Plné přesvědčení o Božím vdechnutí Písem vedlo k snaze překládati tak doslovně, jak jen bylo možno; bylo-li někde, ať v zájmu srozumitelnosti či pro vyhnutí přílišným jazykovým tvrdostem, záhodno podati překlad volnější — leckdy lze volnějším překladem vystihnouti smysl originálu lépe než překladem formálně doslovným — je doslovný překlad zpravidla uveden v poznámce pod čarou se značkou „D.“ („doslovně“).“ Výsledný překlad není tedy doslovný za každou cenu (na úkor srozumitelnosti). Spíše jde o snahu podat překlad výstižný (přesný), který se snaží vystihnout intence původního hebrejského a řeckého textu. Tuto snahu můžeme například vidět ve slovosledu, který – jak říká sám překladatel: „se na mnoha místech více než je snad v jiných překladech obvyklé odchýlil od slovosledu původního textu. To zejména proto, že slovosledem se zhusta vyjadřuje důraz na některé části věty, a to se v řečtině Nového Zákona namnoze děje jinak než v češtině.“
Překládání řeckých sloves věnoval M. Pavlík zvláště velkou péči. Zejména při snaze o „doslovný překlad“ musel řešit mnoho nesnází s řeckými slovesnými časy, které nemají vždy v češtině adekvátní ekvivalent. V těchto případech se M. Pavlík musel uchýlit k pomocným opisům, nebo rozvinutím do vedlejších vět. Pavlík si ve svém překladu dává práci s diferenciací pojmů; snaží se odlišit vzájemně si podobné pojmy (naopak není důsledně konkordantní v lexikální rovině). Z hlediska češtiny je nápadná určitá archaičnost Pavlíkovy řeči – mnoho přechodníků, časté užívání pasiva. Při překladu NZ přihlížel Pavlík k více vydáním řeckého textu. Zároveň prováděl i vlastní textovou kritiku ve vztahu k odchylným variantám. Předlohou pro SZ byl hebrejský (v některých knihách zčásti aramejský) tzv. „masoretský“ text, z něhož vychází většina překladů.
Elektronická verze kompletního překladu Bible vychází z podkladů tištěné verze nakladatelství Kvartus Media z roku 2014, v nichž byly provedeny drobné jazykové korektury, opraveny některé chyby v odkazech na verše a odkazy byly převedeny na úplné odkazy (kniha/kapitola/verš/číslo poznámky). Výsledkem je 136 000 aktivních poznámek ...
Copyright: Miloš Pavlík, Rostislav Pavlík; URL: www.pavlikrecords.sk, www.milos-pavlik.eu/cz/
1 A v sedmém roce se Jehójádá vzmužil a uvedl velitele setnin, totiž Azarju, syna Jeróchámova, jakož i Jišmáéla, syna Jehóchánánova, jakož i Azarjáhúa, syna Óvédova, a Maaséjáhúa, syna Adájáhúova, a Elíšáfáta, syna Zichrího, v smlouvu se sebou.
2 Ti podnikli v Júdovi obchůzku a ze všech měst Júdových shromáždili Lévíovce a hlavy otců Isráélových; ty přivedli do Jerúsaléma
3 a všechno sejití uzavřelo v Božím domě smlouvu s králem. A řekl jim: Hle, kralovat bude syn králův podle toho, co Hospodin promluvil o synech Dávídových.
4 Toto je věc, již máte učinit: Třetina z vás, nastupujících v sobotu, z kněží a z Lévíovců, ti budou vrátnými u prahů,
5 a třetina v domě králově a třetina v bráně Základu, a všechen lid v nádvořích domu Hospodinova.
6 A v dům Hospodinův se nesmí vstupovat, leč kněží a obsluhující z Lévíovců; oni vstupovat smějí, neboť oni jsou svatí, ale všechen lid, ti musejí dbát nařízení Hospodinova.
7 A Lévíovci krále vůkol obklopí, každý se svými zbraněmi ve své ruce, a kdo bude přicházet do domu, musí být usmrcen, i budete s králem při jeho vstupování i při jeho vycházení.
8 A Lévíovci a všechen Júdá učinili podle všeho, co Jehójádá, kněz, rozkázal, a vzali každý své muže, nastupující v sobotu s odstupujícími v sobotu, neboť Jehójádá, kněz, oddíly neuvolnil,
9 a Jehójádá, kněz, dal velitelům setnin kopí a malé štíty a jiné štíty, jež patřily Dávídovi, králi, jež byly v Božím domě,
10 a rozestavil všechen lid, a to každého se svým oštěpem ve své ruce, od pravé strany domu po levou stranu domu, k oltáři a k domu, při králi vůkol.
11 A vyvedli syna králova a dali na něho korunu a dali mu svědectví a uvedli ho v kralování. A pomazali ho, Jehójádá a jeho synové, a jali se říkat: Nechť žije král!
12 A když Athaljáhú uslyšela hlas lidu, těch, již pobíhali, a těch, již velebili krále, vstoupila k lidu v dům Hospodinův
13 a pohleděla, a hle, král stál před svým sloupem při vstupu, a při králi velitelé s pozouny, a všechen lid země rozradovaný a troubící na pozouny, a pěvci s hudebními nástroji a učitelé velebení; i roztrhla Athaljáhú svá roucha a řekla: Spiknutí, spiknutí!
14 A Jehójádá, kněz, vyvedl velitele setnin, pověřené dozorem nad vojenskou mocí, a řekl k nim: Vyveďte ji směrem z domu od vašich řad a ten, kdo se dá za ní, musí být usmrcen mečem. Kněz totiž byl řekl: Nesmíte ji usmrtit v domě Hospodinově.
15 I položili na ni ruce a vešla ke vcházení do brány koní v dům králův a tam ji usmrtili.
16 A Jehójádá uzavřel mezi sebou a mezi vším lidem a mezi králem smlouvu, že se dokáží lidem Hospodinovým;
17 a vstoupili, všechen lid, v dům Baalův a zbořili jej, a jeho oltáře a jeho zobrazení roztříštili a Mattána, kněze Baalova, před oltáři zabili.
18 A Jehójádá svěřil dozorce domu Hospodinova v ruku kněží, Lévíovců, jež Dávíd přidělil k domu Hospodinovu k vznášení vzestupných obětí Hospodinu, jak je psáno v zákoně Mojžíšově, s radostí a se zpěvem, podle pokynů Dávídových,
19 a k branám domu Hospodinova postavil vrátné, aby znečištěný jakoukoli věcí nevstupoval;
20 a vzal velitele setnin a vznešené a ty, již vládli mezi lidem, a všechen lid země, a zavedl krále z domu Hospodinova dolů, a vstoupili středem horní brány v dům králův a posadili krále na trůn království.
21 A zaradovali se, všechen lid země, a město mělo pokoj; a Athaljáhú mečem usmrtili.