Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Pět knih Mojžíšových (Chamiša chumšej Tora)
Jedná se o nový (2012) hebrejsko-český překlad pěti knih Mojžíšových, který „má na svědomí“ vrchní zemský rabín Karol Efraim Sidon. A když říkám hebrejsko-český překlad, myslím to doslova. Na pravé stránce máte hebrejský text, na levé stránce pak český překlad. Takže bibli čtete (pro nás, co obvykle píšeme a čteme zleva doprava) od konce :-) Jedná se o velice přesný (doslovný) překlad, který se snaží i o zachování stylu originálního hebrejského textu (podání). Díky tomu je možné postřehnout styl hebrejského vyjadřování. Menším problémem pro někoho může být to, že autor přepisuje vlastní jména biblických postav tak, jak jsou v originále. S nakladatelstvím Sefer a autorem překladu se mi podařilo domluvit souhlas (5/2016) se zobrazením tohoto překladu zde ve Studijní on-line bibli (SOB).
1 Paršat Vajera (První volaný) Když pak za horkého dne seděl ve vchodu stanu, zjevil se mu v Elonej Mamre Hospodin.
2 Zvedl oči a spatřil, že u něj stáli tři muži, a vida je, spěchal jim ze vchodu stanu vstříc a poklonil se k zemi.
3 Řekl: „Pokud jsem nalezl milost v tvých očích, Pane, nemíjej svého služebníka!
4 Dám přinést trochu vody, omyjete si nohy a odpočinete si tu pod stromem.
5 Přinesu skývu chleba, posilníte své srdce a potom půjdete dál, proto jste přece šli kolem svého služebníka,“ a oni řekli: „Učiň, jak jsi pravil.“
6 Avraham pospíchal do stanu k Sáře a řekl: „Rychle, zadělej tři sea jemné mouky a udělej placky!“
7 A Avraham utíkal ke skotu, vzal býčka, mladého a pěkného, dal jej chlapci a on ho pospíchal připravit.
8 Poté vzal máslo a mléko a toho býčka, kterého připravil, a předložil to před ně, a zatímco jedli, stál u nich pod stromem.
9 Řekli mu: „Kdepak je tvá žena Sára?“ – a on řekl: „Ve stanu.“
10 Tu pravil: „Vrátím se k tobě znovu přesně za rok a tvá manželka Sára bude mít syna!“, a Sára to slyšela ze vchodu stanu, ten však byl za ním.
11 Avraham se Sárou byli již staří, přišli do let a Sáře ustal ženský běh.
12 Sára se proto smála ve svém nitru, řkouc: „To se dožiji blaha, když už jsem zvetšela a můj pán je stařec?“
13 A Hospodin řekl Avrahamovi: „Pročpak se Sára smála, řkouc, zdalipak já mohu rodit, a já že jsem zestárl?
14 Je snad pro Hospodina něco nemožné? Přesně napřesrok se k tobě vrátím a Sára bude mít syna!“
15 (Druhý volaný) Sára však zapírala, řkouc: „Nesmála jsem se, vždyť jsem se bála!“, ale on řekl: „Ne, jelikož ses smála!“
16 I zvedli se ti mužové odtamtud a popatřili na Sedomu, a Avraham šel s nimi, aby je vyprovodil.
17 A Hospodin řekl: „Mám před Avrahamem tajit, co dělám?
18 Avraham se má stát velikým a mocným národem a bude požehnáním pro všechny pozemské národy.
19 A poznal jsem ho, protože přikáže svým synům a své rodině po sobě zachovávat Hospodinovu cestu, zjednávat spravedlnost a právo, a proto je správné, aby Hospodin na Avrahama přivedl, co o něm řekl.“
20 A Hospodin pravil: „Rozmohl se křik o Sedomě a Amoře, že je jejich hřích velice těžký.
21 Sestoupím tedy a uvidím, a učinili-li tak, jak o tom svědčí křik o Sedomě, který ke mně přichází, zničím je, anebo tomu tak není.“
22 Pak se ti muži odtamtud odebrali a šli do Sedomy, ale Avraham zůstal nadále stát před Hospodinovou tváří.
23 A Avraham přistoupil a pravil: „Zničíš se zločincem i spravedlivého?
24 Třeba je uvnitř města padesát spravedlivých, zničíš je a neodpustíš tomu místu kvůli padesáti spravedlivým uvnitř?
25 Běda ti, učinit takovou věc, zabít spravedlivého se zločincem a nečinit mezi spravedlivým a zločincem rozdílu, běda ti, být soudcem celé země, jenž nekoná soud!“
26 A Hospodin řekl: „Pokud uvnitř toho města naleznu padesát spravedlivých, odpustím kvůli nim celému tomu místu.“
27 A Avraham opáčil a děl: „Hleď, přestože jsem prach a popel, dovoluji si k Pánu promluvit.
28 Třeba chybí do počtu padesáti spravedlivých pět, zničíš celé to město kvůli těm pěti?“, a on řekl: „Nezničím, i když tam najdu pětačtyřicet.“
29 On však k němu nepřestával mluvit a řekl: „A nalezne-li se tam čtyřicet?“, a on řekl: „Neudělám to kvůli těm čtyřiceti!“
30 Řekl: „Ať se Pán nehněvá, ale budu mluvit dál. Třeba se tam nalezne třicet?“, a on řekl: „Neudělám to kvůli těm třiceti!“
31 A on řekl: „Hleď, prosím, dovolím si k Pánu promluvit ještě: Třeba se tam nalezne dvacet?“, a on řekl: „Nebudu ničit kvůli těm dvaceti!“
32 A on řekl: „Ať se, prosím, Pán nehněvá, promluvím ještě jednou: Třeba se tam nalezne deset?“, a on řekl: „Nezničím ani kvůli těm deseti!“
33 A Hospodin, jakmile přestal mluvit k Avrahamovi, odešel a Avraham se vrátil na své místo.