Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Studijní charakter Pavlíkova překladu je zřetelný z bohatého poznámkového aparátu, v němž jsou obsaženy překladové varianty, textová kritika, lingvistické a teologické poznámky. Proto četba tohoto překladu je náročná, ale v důsledku ovšem obohacující. Miloš Pavlík ve své předmluvě píše, že: „Plné přesvědčení o Božím vdechnutí Písem vedlo k snaze překládati tak doslovně, jak jen bylo možno; bylo-li někde, ať v zájmu srozumitelnosti či pro vyhnutí přílišným jazykovým tvrdostem, záhodno podati překlad volnější — leckdy lze volnějším překladem vystihnouti smysl originálu lépe než překladem formálně doslovným — je doslovný překlad zpravidla uveden v poznámce pod čarou se značkou „D.“ („doslovně“).“ Výsledný překlad není tedy doslovný za každou cenu (na úkor srozumitelnosti). Spíše jde o snahu podat překlad výstižný (přesný), který se snaží vystihnout intence původního hebrejského a řeckého textu. Tuto snahu můžeme například vidět ve slovosledu, který – jak říká sám překladatel: „se na mnoha místech více než je snad v jiných překladech obvyklé odchýlil od slovosledu původního textu. To zejména proto, že slovosledem se zhusta vyjadřuje důraz na některé části věty, a to se v řečtině Nového Zákona namnoze děje jinak než v češtině.“
Překládání řeckých sloves věnoval M. Pavlík zvláště velkou péči. Zejména při snaze o „doslovný překlad“ musel řešit mnoho nesnází s řeckými slovesnými časy, které nemají vždy v češtině adekvátní ekvivalent. V těchto případech se M. Pavlík musel uchýlit k pomocným opisům, nebo rozvinutím do vedlejších vět. Pavlík si ve svém překladu dává práci s diferenciací pojmů; snaží se odlišit vzájemně si podobné pojmy (naopak není důsledně konkordantní v lexikální rovině). Z hlediska češtiny je nápadná určitá archaičnost Pavlíkovy řeči – mnoho přechodníků, časté užívání pasiva. Při překladu NZ přihlížel Pavlík k více vydáním řeckého textu. Zároveň prováděl i vlastní textovou kritiku ve vztahu k odchylným variantám. Předlohou pro SZ byl hebrejský (v některých knihách zčásti aramejský) tzv. „masoretský“ text, z něhož vychází většina překladů.
Elektronická verze kompletního překladu Bible vychází z podkladů tištěné verze nakladatelství Kvartus Media z roku 2014, v nichž byly provedeny drobné jazykové korektury, opraveny některé chyby v odkazech na verše a odkazy byly převedeny na úplné odkazy (kniha/kapitola/verš/číslo poznámky). Výsledkem je 136 000 aktivních poznámek ...
Copyright: Miloš Pavlík, Rostislav Pavlík; URL: www.pavlikrecords.sk, www.milos-pavlik.eu/cz/
1 Takto řekl Hospodin: Sestup v dům krále Júdova a vyslov tam toto slovo
2 a řekni: Slyš slovo Hospodinovo, králi Júdův, jenž sedíš na trůně Dávidově, ty i tvoji služebníci i tvůj lid, kteří vstupují v tyto brány:
3 Takto řekl Hospodin: Uskutečňujte právo a spravedlnost a vyprošťujte olupovaného z ruky utiskujícího, a cizince, sirotka a vdovu nesmíte postihovat ubližováním ani násilím ani nevinnou krev v tomto místě prolévat,
4 neboť budete-li vpravdě uskutečňovat toto slovo, pak budou v brány tohoto domu vstupovat králové, sedící místo Dávida na jeho trůně, vozící se na vozech a na koních, on, jeho služebníci a jeho lid;
5 a nebudete-li tato slova uskutečňovat, přisáhl jsem sám při sobě, prohlášeno Hospodinem, že tento dům bude rumištěm.
6 Ano, takto řekl Hospodin o domě krále Júdova: Ty jsi mi Gileádem, temenem Levánónu - nebudu-li tě činit pustinou, městy neobývanými!
7 A budu proti tobě zasvěcovat škůdce, každého s jeho výstrojí, i budou výkvět tvých cedrů vytínat a na oheň házet;
8 a mnohé národy budou mimo toto město přecházet a říkat jeden k druhému: Proč Hospodin takto naložil s tímto velikým městem?
9 A budou říkat: Protože opustili smlouvu Hospodina, svého Boha, a jali se klanět jiným bohům a sloužit jim.
10 Nechť nepláčete pro mrtvého a nechť pro něho soustrast neprojevujete; plačte usedavě pro odešedšího, neboť ten se již nebude vracet a vidět zem svého příbuzenstva,
11 neboť Hospodin takto řekl o Šallúmovi, synu Jóšijjáhúa, králi Júdovu, který kraloval místo Jóšijjáhúa, svého otce, jenž vyšel z tohoto místa: Nebude se tam již vracet,
12 nýbrž v místě, kam ho odvedli, musí umřít, takže tuto zem již vidět nebude.
13 Běda budujícímu svůj dům s nespravedlností a své horní pokoje s neprávem, jenž na svého bližního uvaluje službu zdarma a jeho plat mu nedává,
14 jenž říká: Buduji si rozměrný dům a prostranné horní pokoje; a prolamuje si v něm okna, a je to obloženo cedrovým dřevem a nátěrem červení.
15 Zda kraluješ, abys ty horlil o vynikání cedrovým dřevem? Zda tvůj otec nejedl a nepil? Ale uskutečňoval právo a spravedlnost - tehdy mu bylo dobře;
16 rozsuzoval soudní věc sužovaného a nemajetného - tehdy bylo dobře. Zda to nebylo poznání mne - prohlášeno Hospodinem -?
17 Ale tvé oči a tvé srdce není než pro tvůj nespravedlivý zisk a pro nevinnou krev k prolévání a pro útisk a pro zkrušování k páchání.
18 Proto Hospodin takto řekl o Jehójákímovi, synu Jóšijjáhúovu, králi Júdovu: Nebudou ho oplakávat: Ach, můj bratře, a ach, má sestro! Nebudou ho oplakávat: Ach, pane, a ach, jeho veličenstvo!
19 Bude pohřbíván pohřbem osla, odvlečením a vyhozením z druhé strany bran Jerúsaléma.
20 Zlez Levánón a křič a v Bášánu vydej svůj hlas, a křič od Avárím, neboť všichni milující tě jsou rozdrceni!
21 Mluvíval jsem k tobě v tvé bezstarostnosti; říkala jsi: Nechci slyšet; toto byla tvá cesta od tvého mládí, že jsi neposlouchala na můj hlas.
22 Všechny tvé pastýře bude spásat vítr a milující tě půjdou v zajetí; ano, tehdy budeš zostuzována a zastydíš se za všechno své zlo.
23 Má bydlící na Levánónu, má uhnízděná mezi cedry, jak budeš hodna politování při příchodu bolestí na tebe, svíjení jako rodičky!
24 Jako že jsem živ já, prohlášeno Hospodinem, byť byl Konjáhú, syn Jehójákímův, král Júdův, pečetním prstenem na mé pravé ruce, přece bych tě odtamtud strhával,
25 ano, chci tě vydat v ruku hledačů tvého žití a v ruku těch, před jichž tváří jsi ty pln hrůzy, totiž v ruku Nevúchadreccara, krále Bávelu, a v ruku Kasdím,
26 a odmrštit tebe i tvou matku, jež tě porodila, na jinou zem, kde jste se nenarodili, a tam budete muset umřít,
27 a na zem, kam oni povznášejí své duše k návratu tam, tam se vracet nebudou.
28 Zda je tento člověk, Konjáhú, čímsi bezcenným, rozbitým? Nádobou-li, v níž není záliby? Proč byli odmrštěni, on i jeho símě, a vyhozeni na zem, jíž neznají?
29 Země, země, země, slyš slovo Hospodinovo!
30 Takto řekl Hospodin: Zapište tohoto člověka jako bezdětného, muže, jemuž se v jeho dnech nebude dařit, neboť nikomu z jeho semene se nebude moci podařit, aby seděl na trůně Dávidově a vládl ještě v Júdovi.