Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).
Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.
Diviš Libor URL: www.obohu.cz E-mail: infoobohu.cz Skype: libordivis
Pět knih Mojžíšových (Chamiša chumšej Tora)
Jedná se o nový (2012) hebrejsko-český překlad pěti knih Mojžíšových, který „má na svědomí“ vrchní zemský rabín Karol Efraim Sidon. A když říkám hebrejsko-český překlad, myslím to doslova. Na pravé stránce máte hebrejský text, na levé stránce pak český překlad. Takže bibli čtete (pro nás, co obvykle píšeme a čteme zleva doprava) od konce :-) Jedná se o velice přesný (doslovný) překlad, který se snaží i o zachování stylu originálního hebrejského textu (podání). Díky tomu je možné postřehnout styl hebrejského vyjadřování. Menším problémem pro někoho může být to, že autor přepisuje vlastní jména biblických postav tak, jak jsou v originále. S nakladatelstvím Sefer a autorem překladu se mi podařilo domluvit souhlas (5/2016) se zobrazením tohoto překladu zde ve Studijní on-line bibli (SOB).
1 (Sedmý volaný) Hospodin mluvil k Mošemu, říkaje:
2 „Přikaž synům Jisraele, ať pro tebe vezmou čistý panenský olivový olej k vyzvednutí stálého světla na svícnu.
3 A Aharon ať dolévá olej do lamp před tváří Hospodina ve stanu setkání vně od opony svědectví od večera do rána ke stálému osvětlení.
4 Ať v lampách na tom ryzím svícnu před tváří Hospodina udržuje stálé světlo.
5 Vezmi jemnou mouku a upeč z ní dvanáct bochníků, na jeden bochník připadnou dvě desetiny.
6 Umístíš je před Hospodinovu tvář na onen ryzí stůl do dvou sloupců, každý po šesti kusech.
7 A do každé přihrádky přidáš pročištěné kuřidlo, aby připomínalo chléb jako součást zápalné oběti Hospodinu.
8 Budou jej od synů Jisraele předkládat před Hospodinovu tvář stále každého šabatu na důkaz věčného spojenectví.
9 A připadne Aharonovi a jeho synům a budou jej jíst na svatém místě, jelikož mu připadl věčným nařízením za svátost nejsvatější ze zápalných obětí Hospodinu.
10 Syn jisraelské ženy a syn Micrijce vyšel mezi syny Jisraele a syn té Jisraelky se v táboře popral s Jisraelcem.
11 Syn té jisraelské ženy – jeho matka byla Šlomit, dcera Divriho z Danova kmene – pak veřejně proklel Jméno, a jelikož je proklel, přivedli ho k Mošemu.
12 Nechali ho pod dozorem a vyžádali si odpověď z Hospodinových úst.
13 A Hospodin mluvil k Mošemu, říkaje:
14 „Toho proklínače vyveď mimo tábor, a ti, kdo to slyšeli, ať o jeho hlavu opřou ruce a celá ta obec ať jej ukamenuje.
15 A k synům Jisraele promluv takto: Každý, kdo by proklel svého Boha, ponese svůj hřích.
16 Ale kdo Hospodinovo jméno prokleje veřejně, musí být usmrcen, celá obec jej ukamenuje, ať je přistěhovalec nebo domorodec, musí být usmrcen!
17 Vždyť i muž, který zabije člověka, musí být usmrcen!
18 I kdo zabije duši zvířecí, musí ji zaplatit, cenu života za život.
19 I muži, který svému bližnímu způsobí vadu, se stane tak, jak on mu učinil.
20 Cenu zlomeniny za zlomeninu, cenu oka za oko, cenu zubu za zub, podle toho, jakou vadu mu způsobil, tak se staň jemu.
21 (Maftir) Kdo zabije dobytče, zaplatí je, kdo zabije člověka, bude usmrcen.
22 Platí pro vás jeden zákon, pro přistěhovalce i domorodce, protože já, Hospodin, jsem váš Bůh!“
23 A když to Moše řekl synům Jisraele, vyvedli toho proklínače mimo tábor a ukamenovali ho kamenem, a synové Jisraele učinili tak, jak Mošemu přikázal Hospodin.