Czech Study Bible Translation (CZ) - Ezekiel - chapter 26

Výběr jazyka rozhraní:     

Velikost písma:   12345678910

Display settings Display settings

Výběr jazyka rozhraní:                    

Velikost písma:   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Informace o Studijní on-line bibli (SOB) (CZ)

   Aplikace, kterou právě používáte, je biblický program Studijní on-line bible (dále jen SOB) verze 2. Jedná se prozatím o testovací verzi, která je oproti původní verzi postavena na HTML5, využívá JavaScriptovou knihovnu JQuery a framework Bootstrap. Nová verze přináší v některých ohledech zjednodušení, v některých ohledech je tomu naopak. Hlavní výhodou by měla být možnost využívání knihovny JQuery pro novou verzi tooltipů (ze kterých je nově možné kopírovat jejich obsah, případně kliknout na aktivní odkazy na nich). V nové verzi by zobrazení překladů i vyhledávek mělo vypadat "profesionálněji", k dispozici by měly být navíc např. informace o modulech apod. Přehrávač namluvených překladů je nyní postaven na technologii HTML5, tzn., že již ke svému provozu nepotřebuje podporu Flash playeru (který již oficiálně např. pro platformu Android není k dispozici, a u kterého se počítá s postupným všeobecným útlumem).

© 2011-2100
 

 

Information about the "Online Bible Study" (SOB) (EN)

   Application you're using is a biblical program Online Bible Study (SOB), version Nr. 2. This is yet a testing release, which is (compared to the previous version) based on HTML5, uses JQuery JavaScript library and Bootstrap framework. The new version brings in some aspects simplifications. The major advantage should be the possibility of using JQuery for the new version tooltips (from which it is now possible to copy their content, or click on active hyperlinks). In the new version are also available informations about the modules and the like. The player of the narrated translations is now HTML5 powered (he does not need Flash player). I hope, that the new features will be gradually added.

 

 

 

Kontakt

(kontaktné informácie - contact info - Kontaktinformationen - контактная информация - informacje kontaktowe - información de contacto - πληροφορίες επικοινωνίας)

 

Diviš Libor
URL: www.obohu.cz
E-mail: infoobohu.cz
Skype: libordivis

 

 

 

Czech Study Bible Translation (CZ)

Český studijní překlad chce přinést současnému českému čtenáři kvalitní a přesný překlad Bible. Jde o překlad studijní, v co největší míře konkordantní a důsledný. Je určen především pro každodenní studium a výklad Písma Písmem. Jeho nedílnou součástí je proto bohatý odkazový a poznámkový aparát. Naší cílovou skupinou jsou hlavně lidé, kteří chtějí jít hlouběji „do Písma“, ale nemají znalost originálních biblických jazyků. Rádi bychom, aby tento nový překlad navázal na národní písmáckou tradici, na kvality a duchovní význam Bible Kralické. Cílem překladatelského týmu je umožnit českému čtenáři, neznalému původních biblických jazyků, bibli nejen číst, ale skutečně hloubkově studovat.

Čím se ČSP snaží dosáhnout svých cílů? Na rozdíl od většiny jiných překladů se u mnoha veršů snaží nabídnout nejen tu překladovou variantu, která je překladatelům nejbližší, ale v poznámce pod čarou i další možnosti. Pokud je to možné, snaží se být tzv. konkordantní – tedy stejné slovo v originálním jazyce překládat stejným českým slovem. Používá speciálně vyvinutý bohatý poznámkový aparát, který zahrnuje mimořádný záběr desítek tisíc jazykových, historických a výkladových poznámek a odkazů. Poznámky se zabývají textem a faktografií a vyhýbají se teologickým interpretacím. Tím je ČSP dobrým kandidátem pro široké využití všemi křesťany bez ohledu na církevní příslušnost. Obsahuje také dohromady 70 stran dalších příloh a map. Specialitou ČSP je také to, že při jeho vzniku byl využíván unikátní překladatelský software BTr, vyvinutý na míru vedoucím týmu A. Zelinou. ČSP nechce rezignovat ani na krásu. Je přeložen soudobou a srozumitelnou češtinou a jeho netradiční vazbu navrhl přední český výtvarník Aleš Lamr.

Přesné překlady Bible, které umožňují všeobecný přehled, ale i hlubší studium biblických událostí, existuje prakticky ve všech zemích západní kulturní tradice. Jmenujme nejznámější New American Standard Bible (1965-1677), New Revised Standard Version (1989) v angličtině, Revidierte Elberfelder (1993), Schlachter version (1951) v němčině. U nás podobné dílo nemohlo kvůli desetiletím totalitní nesvobody vzniknout. Zaplnění této mezery v duchovním i kulturním dědictví českého národa je úkolem současné generace, která k tomu má znovu všechny podmínky. Český studijní překlad Bible by měl svému čtenáři umožňovat, aby se ve své mateřštině co nejvíce přiblížil původnímu znění, způsobu myšlení a poselství Písma.

 

Guestbook



 

 



hudson   (27.1.2024 - 14:55)
E-mail: hudsonpotgmail.com
Hello, I would like to contact developers to tell me where I can get "portuguese almeida revised and updated (with strong’s numbers)" because I want to make a website for studies. Please, for the growth of the kingdom of God.

Lukáš Znojemský   (21.9.2022 - 09:55)
Rád tuto stránku navštěvuji a učím se z ní v posledních týdnech. Velmi mi pomohla jazykově a přiblížila mi význam některých veršů, jejichž plný význam nebo zabarvení bylo ztraceno v překladu. "Obsluha" (tady se za výraz velmi omlouvám) je pohotová a technicky znalá. Velmi doporučuji.

Carola Teach   (14.6.2022 - 19:43)
E-mail: carola24681gmail.com
Hallo Libor Vielen Dank für den Hinweis. Die kroatische Bibel reicht. Soweit ich eine Freundin verstand, ist bosnisch und kroatisch das gleiche und serbisch ähnlich, war ja früher auch ein Land, Jugoslawien , nur das eben da zwischen islamischen und traditionell christlichen Streit von aussen reingebracht und geschürrt wurde. Ich leite die kroatische Bibelsuche gleich weiter Einige können lesen, einige nicht und so ist das Super installiert, das man die Bibel auch auf Audio stellen kann. Toll ist es, das auch die Nafterli Herz Tur-Sinai Bibel in deutsch dabei ist, denn da finde ich vieles, speziell Psalm 91 als Beispiel authentischer formuliert, als in allen anderen deutschen Bibeln. Das jüdische Neue Testament von David H. Stern habe ich auch, aber die Nafterli Herz Tur-Sinai Bibel ist mir persönlich sehr wichtig. Vielen Dank Libor für diese kompakte Internet Webseiten- Arbeit für den Herrn, uns sein noch besser studieren und weiter geben zu können Shalom .

CarolaTeach   (14.6.2022 - 12:32)
E-mail: carola24681gmail.com
Wer hat diese Seite ermöglicht und wer wartet diese Seiteund bezahlt die Website Kosten ? Mit dieser Website dient ihr Gott dem Vater zum Bau der Gemeinde Gottes. Und wir wurden im Buch Korinther aufgerufen, da wo wir genährt werden, auch zu unterstützen. Ich bitte den Admin dieser Seite, mir per email die Kontonummer mitzuteilen, dass ich mit Gaben mtl.segnen kann und nicht nur fromme Sprüche loslasse, denn seit kurzem bekam ich den Link dieser Seite und arbeite sehr gerne auf dieser Seite und gebe den Link weiter. Bitte das sich der Webseitengründer meldet. Danke.

Herzlichen Dank für Ihr Angebot. Aber ich brauche Ihre Hilfe nicht, ich leide nicht an Mangel :-) Wenn Sie helfen möchten, helfen Sie bitte jemandem in Ihrer Nähe.    Libor

Carola Teach   (14.6.2022 - 12:12)
E-mail: carola24681gmail.com
Vielen Dank für diese Möglichkeit Bibel-Ausgaben vergleichen zu können. Eine sehr gut aufgebaute Strukturierung und sehr bedien- freundlich. Ich hätte eine Bittende Frage. Habt Ihr auch die bosnische Bibel oder besteht da Möglichkeit, auch für Bosnieer, Kroaten, Serben die bosnische Bibel hier zu hinterlegen. Ich habe seit 2015 sehr viel Kontakt zu Bosnierer , Kroaten, Serben und Albanern Kosovo und muß Bibelstellen immer auf google übersetzen, um ihnen die Bibel näher zu bringen, was sie dankbar annehmen, aber bei Google habe ich nie die Sicherheit, dass die Übersetzung gut geprüft ist. Kommen auch Bibeln als bosnisch - und albanische Bibeln hinzu ? Danke

Außer der bosnischen Bibel ist alles, was benötigt wird, bereits hier in der SOB (Studien Online Bible) enthalten. Diese Übersetzungen sind im Abschnitt "Andere europäische Übersetzungen" zu finden. Serbische Bibel (Kyrillisch), Serbische Bibel (Đuro Daničić, Vuk Karadžić - 1865), Albanian Bibel und Kroatische Bibel. Sie können die bosnische Bibel im PDF-Format HIER herunterladen.    Libor

Joe   (4.3.2021 - 17:49)
E-mail: joe.jace.mail.de
Hallo und vielen Dank für die hilfreiche Suchfunktion bei den hebräischen Bibeln – ich benutze sie seit Jahren zur Überprüfung der masoretischen Zählungen von Wortpaaren. Ein Schreibfehler am Ende von Josua 11,16 (Elberfelder 1905) "und das ebirge Israel und seine Niederung", es müsste heißen "und das Gebirge Israel und seine Niederung". Grüße aus Zittau / Sachsen

Danke. Natürlich hast du recht - ich habe es bereits behoben.    Libor

Josef   (4.2.2021 - 15:51)
E-mail: pepas74seznam.cz
Tak tohle mě velmi potěšilo. Je to dobře ovladatelné na rozdíl od jiných zdrojů. Děkuji moc! :)

Lukáš   (24.11.2020 - 10:02)
E-mail: lukasnemecek536gmail.com
Chyba v textu Kat. lit. překlad. Zjevení 11, 10. protože tito dva poroci jim způsobili hodně trápení.

Zdeněk Staněk   (22.8.2020 - 14:36)
E-mail: zdenek.stanekwhitepaper.bluefile.cz
Chybí 'ě': http://obohu.cz/csp.php?k=2Te&kap=3&v=4

Vskutku. Již jsem to opravil.    Libor

Ani Gallert   (4.7.2018 - 16:24)
E-mail: cactus.gomeragmail.com
Vielen, vielen Dank für diese Seite (und dass wir sie kostenfrei nutzen können)! Sie ist sehr gut gemacht und eröffnet beim Bibelstudium völlig neue Einblicke! Eine dringende Frage habe ich zur Adolf Ernst Knoch Bibel - die Begriffe, die kursiv und hell in den Versen dargestellt sind - bedeuteten diese, die Worte wurden von Knoch hinzugefügt, weil im Original nicht mehr erhalten? Oder wie ist das zu verstehen? Vielen Dank und Gottes Segen, Ani

Hallo, Ani. Kursiv und hell - das sind die Worte, die nicht im Originaltext sind, aber sie sind wichtig für das richtige Verständnis. Sie können es im VERGLEICHS-MODUS gut sehen. Schauen Sie sich zum Beispiel das Münchener Neues Testament an...     Libor

Andreas Boldt   (27.2.2018 - 05:41)
E-mail: andyp1gmx.net
Ich habe diese Seite gefunden um einfach Bibel online zu benutzen in verschiedenen Sprachen - ich bin überzeugt das Gott sein Wort bewahrt hat in allen Sprachen. Und weiß bis zum Ende hin wird sein Wort leuchten. "Denn mein Wort wird nicht leer zu mir zurückkehren..." - Gottes Segen für die segensreiche Arbeit die ihr tut. Leider kann ich kein Tscheschisch aber habe auch Bekannte in der Slowakei und bin Euch sehr verbunden im Sinne des Protestantismus. Ich benutze die Bibel jeden Tag. Andreas Boldt

Ich danke Ihnen, Andreas. Diese Anwendung ist viel mehr als nur eine Online-Bibel. Versuchen Sie bitte herauszufinden, welche Optionen und Funktionen SOB anbietet... (Anleitung) Libor

Juraj Kaličiak   (5.2.2018 - 11:06)
E-mail: juro.kaliciakgmail.com
Nech Vám pán odplatí Jeho spôsobom, toto je nejlepšia verzia práce s Božím slovom. Vyhladávanie, režim porovnávania sú skvelé. Pracujem s touto stránkou už celé roky a cítim povinnosť povzbudiť autorov, že je toto určite požehnaná práca. Veľa to používam aj na mobile, ako rýchlu online bibliu. Oceňujem odvahu vydania prekladu Jozefa Roháčka v edícii Dušana Seberíniho s doslovným prekladom Božieho mena. Výborná je možnosť porovnania s gréckymi originál textami so strongovými číslami. Buďte požehnaní bratia. Juraj

Vďaka Juraj. Je príjemné počuť, že tento biblický program používate už dlhší čas, a že ste s ním spokojný. Snažím sa SOB stále vylepšovať. Nie sú žiadni autori - je iba jeden amatér, ktorý chce (okrem bežných funkcií biblických programov) najmä sprístupniť originálny text biblie pre všetkých - aj bez znalosti biblických jazykov. Libor

John Builer   (30.1.2018 - 07:07)
E-mail: Johnbuilercontbay.com
Ganz, ganz grosse Klasse, diese Seite, besser, als alles andere!!! Vielen Dank!!! Bitte machen Sie so weiter!!! Danke! Regards, John Builer

Danke, ich schätze es wirklich ...

Zdeněk Staněk   (27.12.2017 - 15:34)
E-mail: zdenek.stanekwhitepaper.bluefile.cz
WLC 5M 6:4 v prvním slově chybí souhláska ajin a v posledním slově dálet. Díval jsem se do jiných zpracování textu WLC a tam jsou.

OK. Upravil jsem text podle textu Tanachu.

Vladimir Bartoš   (23.11.2017 - 23:15)
E-mail: bartos.vlemail.cz
Tyto stránky jsem objevil náhodou, když jsem hledal on line čtení Bible. Jsem úplně nadšený z toho, jaké jsou zde možností a chci za to poděkovat!!

Jsem rád, že Vás tento on-line biblický program tolik zaujal. Věřím, že se to ještě zlepší, když si prostudujete návod, případně novinky na Facebooku :-)

Libor Diviš   (14.10.2016 - 08:02)
Vítejte v knize hostů. Sem můžete vkládat své komentáře k nové verzi SOB (Studijní on-line bible). Jen bych Vás chtěl poprosit, abyste si předtím prostudovali návod k tomuto biblickému programu.

Welcome. Here you can write your comments relating to this new version of the online biblical program SOB (Online Bible Study) - your assessment, proposals, error notices etc.

 

 

   

Czech Study Bible Translation (CZ)

display translators notes

1I stalo se v jedenáctém roce prvního dne v měsíci; stalo se ke mně slovo Hospodinovo: 2Lidský synu, kvůli tomu, že Týr řekl o Jeruzalému: Výborně!, vrata k národům byla rozdrcena, byl předán mně, naplním se, když je v troskách, 3proto praví Panovník Hospodin toto: Hle, jsem proti tobě, Týre, a přivedu na tebe mnohé národy, jako moře přivádí své vlny. 4Tehdy zničí hradby Týru a zboří jeho věže. Pak z něj vymetu prach a proměním jej v holou skálu. 5Stane se místem k rozprostírání sítí uprostřed moře, protože já jsem promluvil, je výrok Panovníka Hospodina. Bude za lup národům. 6A jeho vesnice, které jsou v krajině, budou vybíjeny mečem. I poznají, že já jsem Hospodin. 7Neboť toto praví Panovník Hospodin: Hle, přivádím na Týr od severu babylonského krále Nebúkadnesara, krále králů, s koňmi, s vozbou a s jezdci, shromáždění a početný lid. 8Tvé vesnice v krajině vybije mečem, položí proti tobě obléhací val, navrší proti tobě násep a postaví proti tobě obléhací věž. 9Potom dá svým obléhacím strojem úder do tvých hradeb a tvé věže strhne svými zbraněmi. 10Od spousty jeho koní tě přikryje prach, od vřavy jezdců, povozů a vozby se budou třást tvé hradby, až bude on vcházet do tvých bran jako do průchodů dobytého města. 11Kopyty svých koní pošlape všechny tvé ulice, tvůj lid vybije mečem a posvátné sloupy tvé moci klesnou na zem. 12Vyplení tvůj majetek a uloupí tvé zboží, zboří tvé hradby a tvé výborné domy strhnou, tvé kameny a tvé stromy i tvou hlínu svrhnou doprostřed vod. 13Tak způsobím, že zmizí halas tvých písní a zvuk tvých lyr již nebude slyšet. 14Proměním tě v holou skálu, staneš se místem k rozprostírání sítí, nebudeš znovu vybudován, protože já Hospodin jsem promluvil, je výrok Panovníka Hospodina. 15Toto praví Panovník Hospodin o Týru: Nebudou se snad třást ostrovy zvukem tvého pádu, až budou sténat pobití, až bude ve tvém středu pácháno vraždění? 16Tu sestoupí ze svých trůnů všechna knížata západu, sundají své pláště a svléknou svá pestře utkaná roucha, oblečou se do hrůz, posadí se na zem, budou se neustále třást a zhrozí se nad tebou. 17I pozvednou nad tebou žalozpěv a řeknou ti: Jak to, že jsi zmizel, ty obydlený od moří, vychvalované město, které bylo silné na moři, ono i jeho obyvatelé, kteří uváděli svůj děs na všechny jeho obyvatele? 18Teď se ostrovy třesou dnem tvého pádu a ostrovy, které jsou v moři, se děsí nad tvým odchodem. 19Neboť toto praví Panovník Hospodin: Až tě učiním městem v troskách jako města, která nebyla obydlena, až na tebe vyvedu hlubinu a přikryjí tě mnohé vody,  20svrhnu tě spolu s těmi, kdo sestupují do jámy, k dávnému lidu a usídlím tě v útrobách země jako odvěké trosky s těmi, kdo sestupují do jámy, abys nebyl obydlený. I prokáži slávu v zemi živých.  21Dám tě za výstrahu a nebude tě více, budou tě hledat, ale už tě nikdy nenajdou, je výrok Panovníka Hospodina.


Matthew Henry - Complete Commentary
 1   This prophecy is dated in the eleventh year, which was the year that Jerusalem was taken, and in the first day of the month, but it is not said what month, some think the month in which Jerusalem was taken, which was the fourth month, others the month after; or perhaps it was the first month, and so it was the first day of the year. Observe here,
I. The pleasure with which the Tyrians looked upon the ruins of Jerusalem. Ezekiel was a great way off, in Babylon, but God told him what Tyrus said against Jerusalem (Ezek 26:2): Aha! she is broken, broken to pieces, that was the gates of the people, to whom there was a great resort and where there was a general rendezvous of all nations, some upon one account and some upon another, and I shall get by it; all the wealth, power, and interest, which Jerusalem had, it is hoped, shall be turned to Tyre, and so now that she is laid waste I shall be replenished. We do not find that the Tyrians had such a hatred and enmity to Jerusalem and the sanctuary as the Ammonites and Edomites had, or were so spiteful and mischievous to the Jews. They were men of business, and of large acquaintance and free conversation, and therefore were not so bigoted, and of such a persecuting spirit, as the narrow souls that lived retired and knew not the world. All their care was to get estates, and enlarge their trade, and they looked upon Jerusalem not as an enemy, but as a rival. Hiram, king of Tyre, was a good friend to David and Solomon, and we do not read of any quarrels the Jews had with the Tyrians; but Tyre promised herself that the fall of Jerusalem would be an advantage to her in respect of trade a commerce, that now she shall have Jerusalem's customers, and the great men from all parts that used to come to Jerusalem for the accomplishing of themselves, and to spend their estates there, will now come to Tyre and spend them there; and whereas many, since the Chaldean army became so formidable in those parts, had retired into Jerusalem, and brought their estates thither for safety, as the Rechabites did, now they will come to Tyre, which, being in a manner surrounded with the sea, will be thought a place of greater strength than Jerusalem, and thus the prosperity of Tyre will rise out of the ruins of Jerusalem. Note, To be secretly pleased with the death or decay of others, when we are likely to get by it, with their fall when we may thrive upon it, is a sin that does most easily beset us, but is not thought to be such a bad thing, and so provoking to God, as really it is. We are apt to say, when those who stand in our light, in our way, are removed, when they break of fall into disgrace, We shall be replenished now that they are laid waste. But this comes from a selfish covetous principle, and a desire to be placed alone in the midst of the earth, as if we grudged that any should live by us. This comes from a want of that love to our neighbour as to ourselves which the law of God so expressly requires, and from that inordinate love of the world as our happiness which the love of God so expressly forbids. And it is just with God to blast the designs and projects of those who thus contrive to raise themselves upon the ruins of others; and we see they are often disappointed.
II. The displeasure of God against them for it. The providence of God had done well for Tyrus. Tyrus was a pleasant and wealthy city, and might have continued so if she had, as she ought to have done, sympathized with Jerusalem in her calamities and sent her an address of condolence; but when, instead of that, she showed herself pleased with her neighbour's fall, and perhaps sent an address of congratulation to the conquerors, then God says, Behold, I am against thee, O Tyrus! Ezek 26:3. And let her not expect to prosper long if God be against her.
1. God will bring formidable enemies upon her: Many nations shall come against thee, an army made up of many nations, or one nation that shall be as strong as many. Those that have God against them may expect all the creatures against them; for what peace can those have with whom God is at war? They shall come pouring in as the waves of the sea, one upon the neck of another, with an irresistible force. The person is named that shall bring this army upon them - Nebuchadnezzar king of Babylon, a king of kings, that had many kings tributaries to him and dependents on him, besides those that were his captives, Song 2:37, 38. He is that head of gold. He shall come with a vast army, horses and chariots, etc., all land-forces. We do not find that he had any naval force, or any thing wherewith he might attack it by sea, which made the attempt the more difficult, as we find Ezek 29:18, where it is called a great service which he served against Tyrus. He shall besiege it in form (Ezek 26:8), make a fort, and cast a mount, and (Ezek 26:9) shall set engines of war against the walls. His troops shall be so numerous as to raise a dust that shall cover the city, Ezek 26:10. They shall make a noise that shall even shake the walls; and they shall shout at every attack, as soldiers do when they enter a city that is broken up; the horses shall prance with so much fury and violence that they shall even tread down the streets though so ever well paved.
2. They shall do terrible execution. (1.) The enemy shall make themselves masters of all their fortifications, shall destroy the walls and break down the towers, Ezek 26:4. For what walls are so strongly built as to be a fence against the judgments of God? Her strong garrisons shall go down to the ground, Ezek 26:11. And the walls shall be broken down, Ezek 26:12. The city held out a long siege, but it was taken at last. (2.) A great deal of blood shall be shed: Her daughters who are in the field, the cities upon the continent, which were subject to Tyre as the mother-city, the inhabitants of them shall be slain by the sword, Ezek 26:6. The invaders begin with those that come first in their way. And (Ezek 26:11) he shall slay thy people with the sword; not only the soldiers that are found in arms, but the burghers, shall be put to the sword, the king of Babylon being highly incensed against them for holding out so long. (3.) The wealth of the city shall all become a spoil to the conqueror (Ezek 26:12): They shall make a prey of the merchandise. It was in hope of the plunder that the city was set upon with so much vigour. See the vanity of riches, that they are kept for the owners to their hurt; they entice and recompense thieves, and not only cease to benefit those who took pains for them and were duly entitled to them, but are made to serve their enemies, who are thereby put into a capacity of doing them so much the more mischief. (4.) The city itself shall be laid in ruins. All the pleasant houses shall be destroyed (Ezek 26:12), such as were pleasantly situated, beautified, and furnished, shall become a heap of rubbish. Let none please themselves too much in their pleasant houses, for they know not how soon they may see the desolation of them. Tyre shall be utterly ruined; the enemy shall not only pull down the houses, but shall carry away the stones and the timber, and shall lay them in the midst of the water, not to be recovered, or ever made use of again. Nay (Ezek 26:4), I will scrape her dust from her; not only shall the loose dust be blown away, but the very ground it stands upon shall be torn up by the enraged enemy, carried off, and laid in the midst of the water, Ezek 26:12. The foundation is in the dust; that dust shall be all taken away, and then the city must fall of course. When Jerusalem was destroyed it was ploughed like a field, Mic 3:12. But the destruction of Tyre is carried further than that; the very soil of it shall be scraped away, and it shall be made like the top of a rock (Ezek 26:4, Ezek 26:14), pure rock that has no earth to cover it; it shall only be a place for the spreading of nets (Ezek 26:5, Ezek 26:14); it shall serve fishermen to dry their nets upon and mend them. (5.) There shall be a full period to all its mirth and joy (Ezek 26:13): I will cause the noise of thy songs to cease. Tyre had been a joyous city (Isa 23:7).; with her songs she had courted customers to deal with her in a way of trade. But now farewell all her profitable commerce and pleasant conversation; Tyre is no more a place either of business or of sport. Lastly, It shall be built no more (Ezek 26:14), not built any more as it had been, with such state and magnificence, nor built any more in the same place, within the sea, nor built any where for a long time; the present inhabitants shall be destroyed or dispersed, so that this Tyre shall be no more. For God has spoken it (Ezek 26:5, Ezek 26:14); and when what he has said is accomplished they shall know thereby that he is the Lord, and not a man that he should lie nor the son of man that he should repent.

 15   The utter ruin of Tyre is here represented in very strong and lively figures, which are exceedingly affecting.
1. See how high, how great, Tyre had been, how little likely ever to come to this. The remembrance of men's former grandeur and plenty is a great aggravation of their present disgrace and poverty. Tyre was a renowned city (Ezek 26:17), famous among the nations, the crowning city (so she is called Isa 23:8), a city that had crowns in her gift, honoured all she smiled upon, crowned herself and all about her. She was inhabited of seas, that is, of those that trade at sea, of those who from all parts came thither by sea, bringing with them the abundance of the seas and the treasures hidden in the sand. She was strong in the sea, easy of access to her friends, but to her enemies inaccessible, fortified by a wall of water, which made her impregnable. So that she with her pomp, and her inhabitants with their pride, caused their terror to be on all that haunted that city, and upon any account frequented it. It was well fortified, and formidable in the eyes of all that acquainted themselves with it. Every body stood in awe of the Tyrians and was afraid of disobliging them. Note, Those who know their strength are too apt to cause terror, to pride themselves in frightening those they are an over-match for.
2. See how low, how little, Tyre is made, Ezek 26:19, Ezek 26:20. This renowned city is made a desolate city, is no more frequented as it has been; there is no more resort of merchants to it; it is like the cities not inhabited, which are no cities, and having none to keep them in repair, will go to decay of themselves. Tyre shall be like a city overflowed by an inundation of waters, which cover it, and upon which the deep is brought up. As the waves had formerly been its defence, so now they shall be its destruction. She shall be brought down with those that descend into the pit, with the cities of the old world that were under water, and with Sodom and Gomorrah, that lie in the bottom of the Dead Sea. Or, she shall be in the condition of those who have been long buried, of the people of old time, who are old inhabitants of the silent grace, who are quite rotted away under ground and quite forgotten above ground; such shall Tyre be, free among the dead, set in the lower parts of the earth, humbled, mortified, reduced. It shall be like the places desolate of old, as well as like persons dead of old; it shall be like other cities that have formerly been in like manner deserted and destroyed. It shall not be inhabited again; none shall have the courage to attempt the rebuilding of it upon that spot, so that it shall be no more; The Tyrians shall be lost among the nations, so that people will look in vain for Tyre in Tyre: Thou shalt be sought for, and never found again. New persons may build a new city upon a new spot of ground hard by, which they may call Tyre, but Tyre, as it is, shall never be any more. Note, The strongest cities in this world, the best-fortified and best-furnished, are subject to decay, and may in a little time be brought to nothing. In the history of our own island many cities are spoken of as in being when the Romans were here which now our antiquaries scarcely know where to look for, and of which there remains no more evidence than Roman urns and coins digged up there sometimes accidentally. But in the other world we look for a city that shall stand for ever and flourish in perfection through all the ages of eternity.
3. See what a distress the inhabitants of Tyre are in (Ezek 26:15): There is a great slaughter made in the midst of thee, many slain, and great men. It is probable that, when the city was taken, the generality of the inhabitants were put to the sword. Then did the wounded cry, and they cried in vain, to the pitiless conquerors; they cried quarter, but it would not be given them; the wounded are slain without mercy, or, rather, that is the only mercy that is shown them, that the second blow shall rid them out of their pain.
4. See what a consternation all the neighbours are in upon the fall of Tyre. This is elegantly expressed here, to show how astonishing it should be. (1.) the islands shall shake at the sound of thy fall (Ezek 26:15), as, when a great merchant breaks, all that he deals with are shocked by it, and begin to look about them; perhaps they had effects in his hands, which they are afraid they shall lose. Or, when they see one fail and become bankrupt of a sudden, in debt a great deal more than he is worth, it makes them afraid for themselves, lest they should do so too. Thus the isles, which thought themselves safe in the embraces of the sea, when they see Tyrus fall, shall tremble and be troubled, saying, What will become of us? And it is well if they make this good use of it, to take warning by it not to be secure, but to stand in awe of God and his judgments. The sudden fall of a great tower shakes the ground round about it; thus all the islands in the Mediterranean Sea shall feel themselves sensibly touched by the destruction of Tyre, it being a place they had so much knowledge of, such interests in, and such a constant correspondence with. (2.) The princes of the sea shall be affected with it, who ruled in those islands. Or the rich merchants, who live like princes (Isa 23:8), and the masters of ships, who command like princes, these shall condole the fall of Tyre in a most compassionate and pathetic manner (Ezek 26:16): They shall come down from their thrones, as neglecting the business of their thrones and despising the pomp of them. They shall lay away their robes of state, their broidered garments, and shall clothe themselves all over with tremblings, with sackcloth that will make them shiver. Or they shall by their own act and deed make themselves to tremble upon this occasion; they shall sit upon the ground in shame and sorrow; they shall tremble every moment at the thought of what has happened to Tyre, and for fear of what may happen to themselves; for what island is safe if Tyre be not? They shall take up a lamentation for thee, shall have elegies and mournful poems penned upon the fall of Tyre, Ezek 26:17. How art thou destroyed! [1.] It shall be a great surprise to them, and they shall be affected with wonder, that a place so well fortified by nature and art, so famed for politics and so full of money, which is the sinews of war, that held out so long and with so much bravery, should be taken at last (Ezek 26:21): I make thee a terror. Note, It is just with God to make those a terror to their neighbours, by the suddenness and strangeness of their punishment, who make themselves a terror to their neighbours by the abuse of their power. Tyre had caused her terror (Ezek 26:17) and now is made a terrible example. [2.] It shall be a great affliction to them, and they shall be affected with sorrow (Ezek 26:17); they shall take up a lamentation for Tyre, as thinking it a thousand pities that such a rich and splendid city should be thus laid in ruins. When Jerusalem, the holy city, was destroyed, there were no such lamentations for it; it was nothing to those that passed by (Lam 1:12); but when Tyre, the trading city, fell, it was universally bemoaned. Note, Those who have the world in their hearts lament the loss of great men more than the loss of good men. [3.] It shall be a loud alarm to them: They shall tremble in the day of thy fall, because they shall have reason to think that their own turn will be next. If Tyre fall, who can stand? Howl, fir-trees, if such a cedar be shaken. Note, The fall of others should awaken us out of our security. The death or decay of others in the world is a check to us, when we dream that our mountain stands strongly and shall not be moved.
5. See how the irreparable ruin of Tyre is aggravated by the prospect of the restoration of Israel. Thus shall Tyre sink when I shall set glory in the land of the living, Ezek 26:20. Note, (1.) The holy land is the land of the living; for none but holy souls are properly living souls. Where living sacrifices are offered to the living God, and where the lively oracles are, there the land of the living is; there David hoped to see the goodness of the Lord, Pss 27:13. That was a type of heaven, which is indeed the land of the living. (2.) Though this land of the living may for a time lie under disgrace, yet God will again set glory in it; the glory that had departed shall return, and the restoration of what they had been deprived of shall be so much more their glory. God will himself be the glory of the lands that are the lands of the living. (3.) It will aggravate the misery of those that have their portion in the land of the dying, of those that are for ever dying, to behold the happiness of those, at the same time, that shall have their everlasting portion in the land of the living. When the rich man was himself in torment he saw Lazarus in the bosom of Abraham, and glory set for him in the land of the living.


Display settings Display settings יהוהיהוה JehovaJehova